Hur lacka lackade kåpor?

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Måste jag sandpappra o hålla på o grunda o så? Fixat några gamla risiga kåpor som jag tänkt lacka mattsvarta. Bryr mig inte om finishen speciellt bara lacken inte börjar flagna av på första rundan. Några tips?

sandpappra med fint sandpapper så att färgen får en fästyta. Det glömde jag :gnissla så nu flagar min färg väldigt lätt vid minsta stenskott.

Svane skrev:
Måste jag sandpappra o hålla på o grunda o så? Fixat några gamla risiga kåpor som jag tänkt lacka mattsvarta. Bryr mig inte om finishen speciellt bara lacken inte börjar flagna av på första rundan. Några tips?

Jopp,även om du skall lacka mattsvart så vill du ju att färgen skall sitta kvar.

Använd våtslippapper runt 240-300 för att matta ner,Detta är i lackningssamanhang grymt grovt.(ju finare papper dessto mer jobb och snyggare resultat är min erfarenhet)
Var också noga med att rengöra från fett och smuts med passande lösningsmedel,jag använder allt från T-röd till Thinner det viktigaste är att man använder något som dunstar och inte lämnar fett efter sig som Tex Lacknafta.

Mellanslipningarna kan göras med 600 papper.

Slipa,damma,grunda,mellanslipa,damma,lacka=Klart

En annan variant är att...Slipa,damma,grunda,slipa,damma,sprutspackla,slipa,damma,lacka=klart

Ger klart högre finish med sprutspackel ,jag brukar använda Plastic P´s sprutspackel på sprayburk.

När du dammar så kan du först borsta av löst damm och sen använda tak-ragg (dukar med "klibb" på ) från plastic paddig för att få bort det riktigt fina dammet.

Om du skall använda spruta/sprayburk(?) tänk på att lacka tunt och flera gånger låt färgen "sätta" sig en 10-15 sek (beronde på färgens lösningsmedel) innan du går tillbaka och lägger mer annars är risken stor att der börjar rinna.Värme och fukt påverkar torktiden avsevärt.

Tänk också på handleden när/om du sprutar den skall vara rak dra sprutan/burken med hela armen över kåpan annars blir det lätt att man gör en båge med handleden och då blir resultatet att man får lite färg i början och slutet på bågrörelsen och en massa i mitten pga att avstånde blir olika.
Börja och sluta spraya utanför arbetsstycket annars blir det ojämnt.

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck