Hur lösa gaffel problem, packbox läcker men ej slut!

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Har själv flertal ggr sett på mina egna hojar samt polarnas att ena packboxen börjar läcka, visst det är bakhjulskörning osv. men jag är lätt less på att byta packboxar 1-2ggr per säsong.

Vid byten ser jag då packboxen i ena gaffeln ligger med "max" tryck emot sprintern som sitter där så denna ej hoppar ur helt.
Denna gång testade jag nåt nytt, tryckte tillbaks packboxen utan att byta, torkade rent och rätt förvånad att den vart tät :)

Så ikväll har jag varit ute och wheelat och kört en hel del men fortfarande är det tätt och fint.


Så jag undrar om man kan lägga dit en "distans" så den hålls på plats och ej trycks ut och börjar läcka? Vad kan man hitta som passar för det? Klippa ut nåt i 1-2mm plast?
Vill inte repa eller skada innerbenen, annars är jag ej orolig för att detta ska eller kan skada hojen utan få packboxarna att hålla tätt en längre tid :)
 
Jag har ingen kunskap om just din modell/år men att det skulle vara ett vanligt problem som du erfar är jag skeptisk till. Kan det vara så att du köper billiga pirat som har lättare att flytta sig såhär?

Om inte skulle jag nog se över mitt beteende med hojen vid wheelie och se till att få ett mjukare nedslag.

Huruvida du skall modifiera eller ej tänker jag inte ge råd om. Du får utveckla eller lämna en bild om jag skall förstå för att jag säkert skall förstå din ide. Om jag tror jag förstått dig rätt: Spontant tror jag inte det är rätt väg att gå.
 
Jag har ingen kunskap om just din modell/år men att det skulle vara ett vanligt problem som du erfar är jag skeptisk till. Kan det vara så att du köper billiga pirat som har lättare att flytta sig såhär?

Om inte skulle jag nog se över mitt beteende med hojen vid wheelie och se till att få ett mjukare nedslag.

Huruvida du skall modifiera eller ej tänker jag inte ge råd om. Du får utveckla eller lämna en bild om jag skall förstå för att jag säkert skall förstå din ide. Om jag tror jag förstått dig rätt: Spontant tror jag inte det är rätt väg att gå.

Det är original packboxar som jag ej bytt utan de satt på när jag köpte hojen. Ett vanligt problem är svårt att säga, att packboxar börjar läcka är ett vanligt problem som personer som gillar att wheela har. Sedan att de inte tänker så mycket på det utan byter ut de är en annan sak som inte löser problemet i grunden utan för stunden.

Nej jag har testat allt för att lösa problemet, allt från original boxar till "priat kopior/eftermarknads prylar" men det har varit detsamma. Jag wheelar minst 2-3 ggr varje gång jag är ute och vissa dagar ännu fler ggr och då blir det några mindre snälla nerlägg. Ej dumpa ner den utan ibland är varvtalet så högt att det inte finns tillräckligt med kraft att göra så mjuk landning som behövs, men ger ändå alltid gas när den är på väg ner så ingen nybörjare som smäller ner hojen.

Jag vill lösa problemet för gott och ej byta packbox och lösa det tillfälligt och så är man där igen.
Utan wheelies sliter inte mer på packboxarna utan får de att ploppa ut lite och eftersom innersidan av gaffeln är "konad" lite grann för att det ska hålla tätt är det viktigt att packboxarna ej trycks ut och ej tätar tillräckligt.

Därav min tråd, vill både lösa problemet samt hjälpa andra som har problem med detta. Sen självklart har man köpt en hoj där man ej vet när packboxarna bytts ut kan de lika gärna vara slitna men i mitt fall är dessa ej slitna.
 
Testa att byta till progressiva fjädrar så reducerar du effekten av de hårda nerslagen, du kan även testa att laborera med brickor eller distanser i toppen på fjäder som har samma diameter som innermåttet.
Du får en hårdare gaffel som beter sig annorlunda men det lär palla nerslagen bättre iaf.
 
Det är väl bara o köpa en likadan bricka som ligger under packboxen orginal o smaska dit utanpå om den får plats...
 
Det är väl bara o köpa en likadan bricka som ligger under packboxen orginal o smaska dit utanpå om den får plats...

Haft den tanken också, men ett plastlock till en glasburk är gratis :) och klipper man ett snitt i det går det att montera dit utan att montera loss hela gaffeln.
 
Kan inte låta bli att citera ett inlägg från tidigare i veckan i samma ämne :)
För att svara på frågan i rubriken - ja. Läckande packboxar är livsfarligt. Saker man har i packboxarna, till exempel handskar, verktyg eller det man köpte på stormarknaden - kan ramla ut. Risken finns då att det som ramlar ut trasslar in sig i bakhjulet med vurpa som följd. Risken finns också att det som ramlar ut hamnar på andra trafikanter med allvarliga skador som följd. Så ja - läckande packboxar är livsfarligt. Det är därför tyskar på BMW föredrar så kallade "alukoffer". Med detta material i sina packboxar minskar risken för läckage.

Läckande framgaffeltätningar är däremot inte direkt livsfarligt. Risken att en större volym olja hamnar på bromsskiva eller däck är mycket liten. Läckande framgaffeltätningar bör dock åtgärdas så fort som möjligt eftersom framgaffelns olja är involverad i smörjning av innerrör och bussningar såväl som skapande av dämpkraft. Långvarigt läckage kan orsaka skador på innerrör och bussningar samt förlust av dämpkraft och då kan det bli både dyrt och farligt.

Så börja med att inspektera ditt innerrör så att du inte lyckats skada det med låset. Hittar du bucklor eller hack så är risken stor att innerröret är förstört. Om innerröret är OK så bör du prova det så kallade "bladmåttstricket". Kör in ett mycket tunt bladmått under tätningsläppen och skrapa runt ett helt varv. Gaffeltätningar kan drabbas av momentana, stora läckage om större smutspartiklar lyckas fastna under tätningsläppen. Dessa smutspartiklar kan skaka loss själv, men ibland behöver de hjälp med till exempel "bladmåttstricket". Om detta inte hjälper så måste du byta tätningen. Ta hojen till lämplig Ducativerkstad (om de inte kan hjälpa dig så ska de inte sälja Ducatis premiummodeller) eller valfritt Öhlins servicecenter.

Be sedan att någon ändrar rubriken. Packboxen är ett förhistoriskt, ompackningsbart tätningselement som möjligtvis förekommer som vevaxeltätning på veteranfordon men knappast på en framgaffel och definitivt inte på en framgaffel från Öhlins.
 
Jag har själv funderat på om packboxarna verkligen alltid "är slut" när det läcker. Kollar man på dom som läckte ser dom ju ut precis som dom man sätter dit. Om denna typ av tätning är sliten brukar man ju rätt tydligt se det på tätningsläpparnas "eggar".

Jag har bland annat jobbat med tätningar för axiell rörelse i hydrauliksammanhang under större delen av mitt liv och det fungerar ju ungefär så här.

För att en tätning skall kunna fungera och inte slitas ut snabbt så måste man ha en smörjfilm men denna film får inte vara för tjock för då räknas det som läckage.


Fundering
När man wheelar så blir det antagligen andra belastningar på tätningarna än vad det är tänkt och detta leder till att man tillfälligt får tjockare smörjfilm/spalter. Olja kommer ut, tätläppar böjs, skit kommer in. "läckage" uppstår.

När man ändå har isär vill man inte chansa och sätter dit nya packboxar. Det kan ju vara så att just det att man tar isär och gör rent fixar "läckaget" inte att man byter packbox.
 
Testa att byta till progressiva fjädrar så reducerar du effekten av de hårda nerslagen, du kan även testa att laborera med brickor eller distanser i toppen på fjäder som har samma diameter som innermåttet.
Du får en hårdare gaffel som beter sig annorlunda men det lär palla nerslagen bättre iaf.
Jag skulle säga tvärs om. Progressiva fjädrar är mjukare i början av fjädringsrörelsen för att få en fjädring som sväljer småknöligheter lättare, dvs dom trycks ihop lättare. Vid ett hårt nedslag så blir tryckstegringen alltså snabbare i gaffeln, vilket ger mer belastning på packboxarna. Det finns en anledning till att man sätter i linjära fjädrar i racehojar och har progressiva när man kör på gata ;)
 
Quoten var kul men tyvärr lite oprecis.

Vilka tätningar i gaffeln menar man med "frangaffeltätningar" ?

Allla ?
Kopparbrickan i botten (USD) ?
O-rinarna för locken uppepå ?
O-ringarna til dämpinställningsskruvarna ?
.
.
.
Det finns många tätningar i en framgaffel och

"Yttreaxialtätningarnamellangaffelnsinnerochytterrör"

kan kännas lite otympligt. Observera .... ingen särskrivning. :)

Packbox i gaffelsammanhang vet dom flesta vad det är.
 
Quoten var kul men tyvärr lite oprecis.

Vilka tätningar i gaffeln menar man med "frangaffeltätningar" ?

Allla ?
Kopparbrickan i botten (USD) ?
O-rinarna för locken uppepå ?
O-ringarna til dämpinställningsskruvarna ?
.
.
.
Det finns många tätningar i en framgaffel och

"Yttreaxialtätningarnamellangaffelnsinnerochytterrör"

kan kännas lite otympligt. Observera .... ingen särskrivning. :)

Packbox i gaffelsammanhang vet dom flesta vad det är.

Kolvtätning?
 
Jag skulle säga tvärs om. Progressiva fjädrar är mjukare i början av fjädringsrörelsen för att få en fjädring som sväljer småknöligheter lättare, dvs dom trycks ihop lättare. Vid ett hårt nedslag så blir tryckstegringen alltså snabbare i gaffeln, vilket ger mer belastning på packboxarna. Det finns en anledning till att man sätter i linjära fjädrar i racehojar och har progressiva när man kör på gata ;)

Finns de som kör racing på hög nivå med progressiva. Finns tillverkare som tänker annorlunda. En progressiv fjäder är inte LIKA inställningskänslig OCH förhindrar genomslag. Fast om lösningen till TS problem ligger däri vettefan och generellt håller jag med dig. Ville nog bara lite BW :)
 
Den packboxen som läckte håller fortfarande tätt, så det hjälpte att trycka tillbaks den. Alltså var den ej slut utan hade ploppat ut lite.

Jag kommer att göra en "distans" som hindrar att detta sker i framtiden så fort jag har tid :)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top