Hur långt kan en hoj gå på batteri?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, nu är det ju så att en tidigare ägare av banhojen jag kör med har plockat ur generatorn, och jag hade tänkt ge mig på motorn i vinter när saknade delar eller verktyg inte gör att man missar något skoj...
Nu är det ju så att jag ska köra lite race i helgen, och på lördagen är det blott 8 varv per race, det är lugnt det vet jag eftersom att jag kört mer på träningarna... På söndagen är det lite fler varv, sådär 18... Så jag är lite nyfiken på hur långt man kan förvänta sig att en hoj utan några lampor eller annat onödigt bjäfs i elektrisk väg kan väntas gå på batteri?

Tänkte mäta batteriet efter de 8-varvsracen som är på lördagen för att se hur långt upp i fel å jag är, men är det nån här som kan komma med en utbildad gissning? :D
 
Det blir bara en grov gissning. Antag att battetiet är på 10 Ah som är ganska vanligt för hojbatterier. Tändningen borde inte dra mer än max 5 ampere. Det är också en gissning men det ligger nog i det häradet. Dra man av för att ha marginal för olika faktorer som spelar in borde den ändå kunna gå i en timme. Saker som spelar in är förstås på vilket varv man kör m.m. Men en timme tror jag du klarar och se till att ladda före varje pass.

Om du mäter vilken strömförbrukning du har kan du komma mer exakt i en beräkning. Men antalet Ah brukar gälla för ganska låga strömutag (t.ex. 1 A för ett 10 Ah batteri) så man får räkna konservativt.
 
Last edited:
Det blir bara en grov gissning. Antag att battetiet är på 10 Ah som är ganska vanligt för hojbatterier. Tändningen borde inte dra mer än max 5 ampere. Det är också en gissning men det ligger nog i det häradet. Dra man av för att ha marginal för olika faktorer som spelar in borde den ändå kunna gå i en timme. Saker som spelar in är förstås på vilket varv man kör m.m. Men en timme tror jag du klarar och se till att ladda före varje pass.

Tackar. :)
Det är ett biltema 9Ah gelbatteri tror jag (Alla etiketter är nötta och går inte läsa Ah... >.<), har som sagt kört träningar med det innan så vet att ett race på 8 varv går, men mer än så vet jag inte alls. :D Laddaren brukar få åka med.
Bara att hålla tummarna då. :hihi
Bara hoppas att det blir spännande på rätt sätt. :näsblod
 
Hur lång är en sladd?

Förlåt snöre... :tungan

Pröva är nog enda säkra sättet att ta reda på det. :tummenupp
 
Är batteriet gammalt vilket de nötta dekalerna kan tyda på så skall man nog ta dess ursprungliga kapacitet med en rejäl skopa salt också. Ett sprillans nytt likadant biltemabatteri kan väl inte vara någon större investering för att minska risken att behöva putta runt hojen sista varvet.
 
vanliga lilla multimetern kan du inte belasta bara genom att köra strömmen igenom den- skaffa en tångamperemeter från feltema och kroka runt den på valfri batterikabel- starta sedan och gasa lite - har moppen insprut oxo, så kommer det till att dra ström, så drar den tex 2 ampere vid 9000 varv, tänk på att kylfläktar drar ganska rejält med ström oxo. batteriet som sådant- är det gammalt och segt så kommer det till att krokna fortare.

//jj
 
Hojen har förgasare och saknar kylfläkt. :P men ja, blir nog att skaffa ett nytt batteri, även om det här verkar funka är det ju bättre att ha ett fräscht. Ska ändå in på biltema en sväng på vägen imorgon tänkte jag... vore ju dumt att inte se till att ha eliminerat sådana felkällor när man får eltorsk varv 16...
 
Förgasarcyklar med CDI drar nästan ingen ström bortsett startmotorn så du kan tryggt köra 18 varv. Många CDI system är helt oberoende av generatorn men hur det är i fallet med din cykel behövs ett elschema för att avgöra.
 
Tändningen (CDI) drar förvisso en del uppe vid maxvarv men det är någon (1-2-3) ampere, inte mer.
Insprut med högtryckspump drar nog en del, även spridarna börjar dra energi vid stort effektuttyttjande. Gissar på 5-10A för insprut. En pump för förgasare drar maximalt som tändningen.

Så det borde vara okej. Har du möjlighet så mät batterispänningen direkt efter du kommer till depå. Är det runt 12 komma något är det okej, är du under kör du "på reserven".
 
Tänkte ta och återkoppla såhär efter racet...
Höll på och mätte spänningen efter 8-varvsracen och kvalen för att se hur elakt det var mot batteriet, och låg över 13V varje gång så när det var dags för 18-varvsrace var jag hyfsat lugn. Batteriet var ganska fullt till att börja med.

Efter racet så höll batteriet fortfarande 13.4V. Ingen ko på isen alls med andra ord. Tack för alla svar här i tråden! :tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top