Hur långt köra med trasig vattenpump?

André E

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Suzuki M1800R -07
Jag ska hämta min första båge på torsdag, 9mil hemifrån och det är så att den läcker kylarvätska när den blir varm ifrån det lilla hålet som sitter på vattenpumpen. Har hört mig för lite, tydligen nån packning som inte är tät...

Kan jag köra hem den ändå tror ni, eller ska man behöva ha en släp till hjälp?

Det är inte jättemycket som kommer ifrån hålet, det som jag oroar mig för är om den får någon kylning alls? Är inte så tekniskt kunnig gällande vattenpumpar... :-)
Tänkte ha med en dunk med kylarvätska med mig så man kan stanna med jämna mellanrum å checka läget...

Cykeln ifråga som det gäller är en CBR 600.

Mvh André

jaru, går den tokvarm så kommer den ju koka / överhetta och ge utslag för detta. Då ska du stanna helt enkelt o pissa på motorn. :D nä. inte pissa på den. Men på nått sätt kyla ner den iaf.

Grattis till hojen :tummenupp

Går säkert bra men....
Varför sitta nervös och på helspänn med en dunk vatten och hoppas på turen, ett hyrsläp kostar inte mer än ca 90:-. Klart billigare än eventuella motorskador. Dessutom så kan det vara klokt att kolla igenom en ”ny” hoj innan man drar på.

(Troligtvis en packbox som är trasig i pumpen).

det läcker nog ifrån "skvaller hålet" och är ingen fara å köra med den....
dvs. om du kollar nivån så att inte all kylarvätska tar slut..
öppna inte systemet när den är varm bara.. det är övertryck i det..

risken är att det läcker ut glykol på bakdäcket=halt...

mitt tips är att ta ett hyrsläp å köra hem den med å byta vattenpump..

man ska inte ha för bråttom!

//Roger

Tack för tipsen! Får se om det blir ett släp eller om min kompis får köra hem den, har inte körkort än själv så...

Blir antagligen släp. Vattenpumpen skulle tydligen inte vara så svår att byta, satt ju riktigt lättåtkomligt tycker jag!

Mvh André

André E skrev:
Tack för tipsen! Får se om det blir ett släp eller om min kompis får köra hem den, har inte körkort än själv så...

Blir antagligen släp. Vattenpumpen skulle tydligen inte vara så svår att byta, satt ju riktigt lättåtkomligt tycker jag!

Mvh André

hmm... om jag inte minns fel så måste HELA motorm rivas för att komma åt den men men ..

AleX skrev:
hmm... om jag inte minns fel så måste HELA motorm rivas för att komma åt den men men ..

Sluta, menar du allvar? Vi hade av kåpor å grejor, den satt öppet där innanför!

Hoppas att du har fel... :Bugar

Mvh André

André E skrev:
Sluta, menar du allvar? Vi hade av kåpor å grejor, den satt öppet där innanför!

Hoppas att du har fel... :Bugar

Mvh André

ja den sitter jätte öppet ... men om du ska ha av den så sitter halva innanför och går ej att lossa utifrån..

På r6an e de så..

AleX skrev:
ja den sitter jätte öppet ... men om du ska ha av den så sitter halva innanför och går ej att lossa utifrån..

På r6an e de så..

Måtte det verligen inte vara på det viset!!! Då blir jag riktigt ledsen å arg!
Kan någon bekräfta eller dementera AleX påstående? :confused:

Mvh André

Vilken del på vattenpumpen är det som läcker?
Om man utgår från din beskrivning så skulle jag nog gissa på luftningsnippeln och den i sig är ju lättbytt....
Prova att spänna nippeln först och sen om den fortfarande läcker.

Tuggummi, tejp, ca 1 bars övertryck, drygt 100 graders värme? Nja.
Dessutom kan man börja fundera på vart vattnet tar vägen när det inte kommer ut genom skvallerhålet. Via packboxen in i vevhuset kanske?

Men jag håller med om att avluftningsnippel och skvallerhål inte har så mycket med varandra att göra.

Jag vet inte vad som är vad på din pump men ett skvallerhål är ett hål som vattnet rinner ur nä rpackboxen börjar läcka. Om inte hålet fanns så skulle vattnet ta vägen nån annanstans. Typ in i puffran eller rinna ut nånstans där man inte ser var det kommer ifrpn.
Skvallerhålet "skvallrar" om var läckan är nånstans.

På bilderna ser det ut som om pumpen påminner om CBR 900 och Blackbird!
Är det så så är det plättlätt att byta!

Sitter med 2 skruv och slangklammer på slangarna!

Det är lättmeckat = Inte Yamaha! :hihi

Vi hämtade cykeln idag, körde hem den å den har inte läckt någonting knappt, blev ett par droppar när vi stannade å kollade! Men det verkar inte ha läckt mycket mer för där var gott om vätska kvar i behållaren! Men bytas ska den ju iaf, verkar ju lättmekat på Hondor! :D

Mvh André

AleX skrev:

På r6an e de så..
Killen har gjort ett gott val och satsat sina pengar på en Honda :yoparty

Du kan inte blanda in vattenpumpar från Yamaha, KTM eller Husa i såna här sammanhang. Här pratar vi nämligen om kvalitets varor, dvs Honda :fakta

Honda :kär

:)

Matin skrev:
Killen har gjort ett gott val och satsat sina pengar på en Honda :yoparty

Du kan inte blanda in vattenpumpar från Yamaha, KTM eller Husa i såna här sammanhang. Här pratar vi nämligen om kvalitets varor, dvs Honda :fakta

Honda :kär

:)

tur att jag meckar både yamha o honda då:-P...
sa jag meckar.. jag menar kör.. när de funkar:-P

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck