Hur långt går en stånka?

Liljeros

Jobbar max
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Bus bil
Har en bla en Yamaha XT600E -03 som nu gått 8892..... ja ni läste rätt...
Åttatusenåttahundranittiotvå mil..... Som funkar superbra...
Nu ska den säljas för 23 000 spänn, men det känns som om folk
är oroliga för milen... Någon som vet hur långt en stånka går??
Hur långt har din stånka gått???? :squid

Bifogat

• xt.jpg
    xt.jpg
    47 KB · Visningar: 262
duke_gbg skrev:
2076474 Har en bla en Yamaha XT600E -03 som nu gått 8892..... ja ni läste rätt...

Ni med Husabergare och CRF kanske inte borde svara på denna tråd :rolleyes:

duke_gbg skrev:
2076474 Har en bla en Yamaha XT600E -03 som nu gått 8892..... ja ni läste rätt...

Min NX250 hade 4200 mil när jag sålde den.. 90a..
Min XR600 hade ingen mätare/panel/tändning så jag hade ingen aning men jag kan tippa på runt 3000mil på den.

8k mil är inga problem :)

Såg annonsen på blocket, dåligt med respons på budliket eftersom du måste göra smygreklam såhär va :hihi

8k mil är väl inget för en XT. den är precis bara inkörd... En av hojarna Jag hade på budet hade gått 34k mil och Jag vet att det fanns de som gått längre ändå.

Hello Alla Stånkafantaster,

Har en XL500S årgång 1978, köpte den som ny under tiden jag bodde i Afrika, den har varit med mig under hela tiden tills nu, har flyttat med mig under åren runt om i värden, och har kört den året runt, är nu en gammal gubbe på 55+ men stånkan still going strong, har givetvis skött servicerna och gjort dom nödvändiga reparationerna, annars är det inga som helst problem.

Mätaren visar i nuläget 15840 Mil, slå det om ni kan !

Nu till frågan om hur länge en stånka håller, svaret är easy, den håller i en livstid, givetvis under förutsättning att underhållet sköts.

Bifogar en bild av hojen i nuläget.

Cheers,
Jambo

Bifogat

• Xl500s.jpg
    Xl500s.jpg
    126.2 KB · Visningar: 356
Last edited:
Jambo skrev:
2076597 Hello Alla Stånkafantaster,

Har en XL500S årgång 1978, köpte den som ny under tiden jag bodde i Afrika, den har varit med mig under hela tiden tills nu, har flyttat med mig under åren runt om i värden, och har kört den året runt, är nu en gammal gubbe på 55+ men stånkan still going strong, har givetvis skött servicerna och gjort dom nödvändiga reparationerna, annars är det inga som helst problem.

Mätaren visar i nuläget 15840 Mil, slå det om ni kan !

Nu till frågan om hur länge en stånka håller, svaret är easy, den håller i en livstid, givetvis under förutsättning att underhållet sköts.

Cheers,
Jambo

Vilken puts! Man kan riktigt se en ung Burt Reynolds i feta polisonger och stora skjortsnibbar på den där :banana

duke_gbg skrev:

Min 125a 2-"tackt" höll 1000mil så nog får du lämna hojen till skroten :hihi

Men har sett hojar som gått 24 000mil utan några större problem, beror ju mest på hur den är skött.

Mr_Malossi skrev:
2076644 Min 125a 2-"tackt" höll 1000mil så nog får du lämna hojen till skroten :hihi

Men har sett hojar som gått 24 000mil utan några större problem, beror ju mest på hur den är skött.

Jodu, det är många som sett och hört. Få har dock bevis som herrn med sin 500 här ovan har. Själv har jag en TT600 som motorn bytts på en gång pga av kolvhaveri, troligen oljekanalerna som satts igen alternativt att man helt enkelt kört utan olja.

Jag skulle vilja säga att det mestadels beror på hur den skötts och körts. Många hävdar att det inte spelar någon roll hur saker körs så länge man sköter servicen. Men givetvis spelar körstilen en stor roll i sammanhanget.

Jambo skrev:
:Bugar

Är det där nu eller ny? Den ser verkligen kanon ut, jag är väldigt svag för offroad-hojar från den tiden, utvecklingen har gjort dem allt klumpigare. På den tiden var de rena från onödigt fett.

Teo skrev:
2076533 8k mil är väl inget för en XT. den är precis bara inkörd... En av hojarna Jag hade på budet hade gått 34k mil och Jag vet att det fanns de som gått längre ändå.

Menar du att det är fel att sälja hojjen nu?? Att jag bör behålla den ett tag till,
köra in den ordentligt, och istället sälja den när den gått 13-14k mil, och det står 3-4000 på mätaren igen :banana

Synd att sälja en nästan ny hoj.......

Jag skulle vilja säga att det mestadels beror på hur den skötts och körts. Många hävdar att det inte spelar någon roll hur saker körs så länge man sköter servicen. Men givetvis spelar körstilen en stor roll i sammanhanget.

Hur kör ett mc bud med sin hoj ???
Varför överlever en mc-budshoj massor av mil??

Välskött antar jag att den går mycket långt! Säker när 20k oftast. Sedan kan nog ventiler lager mm kanske behöva sig en liten omgång.

Misskött går iaf en dr 650 bara 3500 innan den ger upp :rolleyes:

grisar på hojen!

Lite OT men! =)

Jambo! bilden du har i din avatar,är den tagen i Vietnam-Hanoi eller Saigon?

Har sett samma grej där men va inte så snabb med kameran :3freak :lol
I en liten by såg jag hur en gubbe som spände fast en levande gris bakpå, jäklar va den skrek.. :)

// pEth

Min har gått 6200mil, går som en rolexklocka.
Den startar alltid direkt.
Tvättas varje gång den varit ute, byter olja och filter varje 200mil, helservice varje 400mil
som passeras.
Bara bytt slitdelar.

:)

duke_gbg skrev:
2076725 Menar du att det är fel att sälja hojjen nu?? Att jag bör behålla den ett tag till,
köra in den ordentligt, och istället sälja den när den gått 13-14k mil, och det står 3-4000 på mätaren igen :banana

Synd att sälja en nästan ny hoj.......

Helt klart! kör 5000 mil till och så gör du första servicen innan du säljer.

duke_gbg skrev:
2076725

Nu kör de som om de vore utskickade av traffikmagasinet, men på min tid moahahaha, då var det: 5st panik=full mutter. Fråga Mc-budet (freddie)
och började hojen skrika fick den hälsa på hos proffsen en snabbis.

Jag har då aldrig sett ett mc-bud på två hjul.....

Trodde de hade samma körstil som mig...

Bakhjul och sladd i kurvorna....

duke_gbg skrev:

Hur långt ´är ett snöre?

Finns INGEN som idag kan säga hur långt den kan gå, 50 000 mil- 100 000 mil?

Men den kommer givetsvis kräva allt större service hela tiden, motorrenoveringar, lagringar som ger sig och även materialutnötning till slut, så man får kanske byta hela ramen. Men nog fan kommer den att gå, i slutändan så är det ändå en helt annan cykeln än från start...

sporTlovEr skrev:
2078316 Hur långt ´är ett snöre?

För att svara på den frågan så bestämde jag mig för att gå vetenskapligt tillväga.
Jag tog ett snöre bestående av polyester/bomull och mätte det med skjutmått. Det tog ett tag men mätningen vart exakt, och nu kan jag tillkännage att ett snöre är 472,43cm långt.
:yoparty

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...