Hur långt går en hoj?

  • Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Sällan ser man annonserade hojar som gått mer än 5-6 tusen mil. De tycks stanna vid 3000 mil-strecket oavsett om de är två eller tolv år gamla.
Fuskas det verkligen så mycket med mätarna eller kör många knappt sina hojar?

Ponera att du köper en Ninja eller CBR eller dylik hoj som gått 6000 mil. Servicebok finns god ifylld. Har du precis köpt en hoj som har en fot i graven eller går den lika långt till utan genomgående motorrenovering?
 
Jag har sett en del hojar som gått utmärkt med 7-10k mil på mätarna. Iofs är det svårt att veta om de har blivit renoverade. Är den bara omhändertagen, med olja och filter bytta regelbundet och ventiler justerade osv så bör de nog gå 10k mil iaf.
 
Hur långt är ett snöre?

Beror på service och hur den har brukats etc. Vissa hojar rasar efter ett par tusen mil och andra håller flera tiotusentals mil.
 
FreddaGädda skrev:
2304289 Sällan ser man annonserade hojar som gått mer än 5-6 tusen mil. De tycks stanna vid 3000 mil-strecket oavsett om de är två eller tolv år gamla.
Fuskas det verkligen så mycket med mätarna eller kör många knappt sina hojar?

Ponera att du köper en Ninja eller CBR eller dylik hoj som gått 6000 mil. Servicebok finns god ifylld. Har du precis köpt en hoj som har en fot i graven eller går den lika långt till utan genomgående motorrenovering?

För något år sedan var det en andrahandsuppgift jag fick att 50% av alla nysålda R1:or vart försäkringsärenden inom 1 år efter att de togs ut...
Många sporthojar rullar inte så långt av den anledningen tror jag.
Men rent tekniskt så tror jag, och vet många exempel på, välskötta men hårt körda sporthojar som passerat 6000-mil och fortfarande drar bra i motorn.
Har en vän med en oöppnad GSXR750 som närmar sig 8000 mil.
Men han står inte och testar varvstoppet obelastat och sånt pubertalt :3freak . Men han kör den hårt och sköter servicen själv.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:
Håller med ovanstående talare.

Sporthojar blir "omoderna" ganska fort, vilket gör att dom byter ägare fort & ofta.
Då faller dom allt längre ner på underhållsprioriteringen.

Jag tror att dom flesta motorcyklar skulle hålla över 20.000 mil, med en och samma ägare som tog ordentligt hand om grejerna. (Och inte klotade såklart. :))
 
Jag hade på 80-talet en Honda 750K -79:a som hade gått över 7000mil när jag fick för mig att kolla hur motorn såg ut inuti.
Jag plockade ner den och mätte upp varenda pinal och jämförde med frabriksspecarna. Det visade sig att allt var inom nytoleranserna, det var bara att skruva ihop motorn och köra, den hade inte ens börjat bli sliten. Knappt inkörd skulle man kunna säga...
 
Honda VFR mellan 1986 - 1997 (dvs. 750:orna) verkar klara obegränsat antal mil bara man inte missköter dem. Dvs. dummar sig med varvtalsstopp var och vart annan helg.

Vanlig landsvägskörning till ett antal hårdkörningar på bana/säsong verkar de klara i vilket fall som helst!

Körde min 89:a 23500 mil innan jag sålde den, oöppnad motor, till en klubbkamrat. Då drog den ca. 0,1 liter olja/1000 mil. Har kört min 97:a drygt 13 000 mil och den går som en klocka! Det enda problemet med 97:an har varit laddningsregulatorn som jag bytt 2 gånger á ca. 1700 kr. Kör numera även med ljuset påslaget på banan just av den orsaken!

Kompisen har kört sin VFR 95:a drygt 25 000 mil och ventilerna har ALDRIG behövt justeras. Kenneth´s Mc i Gbg har varje höst/vinter, då hojen lämnas in för just justering/kontroll av ventiler/förgasare, byte stifft/luftfilter, endast justerat ventilerna EN gång och det var vid 1200 mil. Sedan dess har ventilspelet legat konstant inom tollerans!!! :Bugar

Mvh!
// Niklas
 
Mätaren på min slår snart runt (10000 mil). Blir att fira med sång och dans :fyllisar

Jag har dessutom varit i och pillat i motorn och det ser ut som grejerna precis rullade av bandet. Fina saker det här. :tummenupp
 
Jörgen Karlsson skrev:
2304318 För något år sedan var det en andrahandsuppgift jag fick att 50% av alla nysålda R1:or vart försäkringsärenden inom 1 år efter att de togs ut...
Många sporthojar rullar inte så långt av den anledningen tror jag.

Det är nog en stor anledning men det finns ju trots allt äldre sporthojar så alla dör ju inte i förtid. Jag tror att när hojarna kommer ner i värde ganska mycket blir det vanligare att köparna inte är lika genuint mc-intresserade och då körs de bara lite då och då vilket gör att miltalet rullar på ganska blygsamt. Genuint intresserade hojåkare kör antingen länge med samma hoj = högt miltal men få ägarbyten (=inte så många på annons) eller byter ofta och då hamnar nog hojen tillslut hos någon som bara kör när solen skiner, frugan tillåter, lusten falller på m.m....
 
I bilvärlden har jag för mig att man räknade förr med kubik + 100 alltså ex 1300 kubik x 100 = 130 000. Sedan blir tekniken förfinad och alla delar bättre med ökad precision osv och det i sin tur förlänger livslängden också samt givetvis underhåll. Ngn som hört liknande/samma?//R
 
erik skrev:
2304525 Det är nog en stor anledning men det finns ju trots allt äldre sporthojar så alla dör ju inte i förtid. Jag tror att när hojarna kommer ner i värde ganska mycket blir det vanligare att köparna inte är lika genuint mc-intresserade och då körs de bara lite då och då vilket gör att miltalet rullar på ganska blygsamt. Genuint intresserade hojåkare kör antingen länge med samma hoj = högt miltal men få ägarbyten (=inte så många på annons) eller byter ofta och då hamnar nog hojen tillslut hos någon som bara kör när solen skiner, frugan tillåter, lusten falller på m.m....

Usch, ja. Och sedan står ens vackra och en gång dyrt inköpta hoj och tynar bort i någons bortglömda garage. :gråta
 
läste om någon kille som hade kört sin vfr 750 50k mil!!!! en suzuki Gs 750 med nästn 30k på mätaren, och en honda cb 750 med 40k på mätaren
 
Kan nog stämma bra, det ni säger. Annars kan man ju alltid renovera motorn. Har man en dussinhoj som Ninja eller CBR så kostar ju motordelarna inte mycket(till skillnad mot min DR350r där delarna kostar skjortan + en liter blod).
Det är väl mer om växellådan börjar bli sliten som man börjar gnälla lite. Det lär ju inte vara billigt med ett nytt drevkit.

Farsan har en VF1000f som gått ruskigt långt. Den har visserligen blivit renoverad men den tuffar ju på annars
 
Min CBR 600 har rullat drygt 6100mil. årsmodell -96
Går tyst i motorn och toppar runt 260-265 :banana ( peppar peppar ta i trä ja)

Skulle vara kul att få köra 10 000mil + med den får se hur länge den håller
 
FreddaGädda skrev:
2305296Det är väl mer om växellådan börjar bli sliten som man börjar gnälla lite. Det lär ju inte vara billigt med ett nytt drevkit.

Det är nog så, att växellådan oftast ger upp före motorn. Och den kan gott och väl kosta halva mc:ns värde att laga...
 
Min hoj passerade 7000 mil för tre dagar sedan, och den går skitbra!

Den är välskött, och regelbundet servad. Det är väl därför.
 
erik skrev:
2304525 Det är nog en stor anledning men det finns ju trots allt äldre sporthojar så alla dör ju inte i förtid. Jag tror att när hojarna kommer ner i värde ganska mycket blir det vanligare att köparna inte är lika genuint mc-intresserade och då körs de bara lite då och då vilket gör att miltalet rullar på ganska blygsamt. Genuint intresserade hojåkare kör antingen länge med samma hoj = högt miltal men få ägarbyten (=inte så många på annons) eller byter ofta och då hamnar nog hojen tillslut hos någon som bara kör när solen skiner, frugan tillåter, lusten falller på m.m....

När jag var på gelleråsen och fick lite fakta av folksam så nämdes det om r1, tror det var 297 av 700 registrerade tar ut på vagnskadan varje år :näsblod

Jag är skeptisk till miltal egentligen, igen r cykel går ju lungt och alla måste ju slitas med tiden.

För er som åker husaberg och har service intervaler på 15h så kan man jämföra med en sportcykel som rullat 6000mil, säg den haft ett genomsnitt på 70km/h så har den gått 857h :gnissla
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top