Hur lågt får en helikopter flyga?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag antar att det har att göra med vem som flyger den, och naturligtvis måste den flyga ganska lågt när den ska landa :rolleyes:
Men jag syftar på när den framförs i hög hastighet rakt fram.

Anledningen till att jag frågar är för att både idag och igår så har samma helikopter passerat ovanför villaområdet där jag bor på ca 30 meters höjd i jävligt hög hastighet och den är ju såpass lågt så att man kan läsa registreringsnumret men den flyger så fort att man inte med.
Och vad är anledningen till att dåna fram så fort klockan 07.40 lördag/söndagmorgon?

Inte polis/militär/ambulans utan en blå helikopter utan reklam, bara ett nummer på bakre delen.
Jag bor förvisso nära en militäranläggning där många höjdare, bland annat ÖB, anländer med helikopter titt som tätt men då brukar det vara stora militärhelikoptrar och dessutom brukar de aldrig flyga över villaområdena, vilket känns ganska logiskt om något skulle inträffa.

Både buller och säkerhet borde göra det förbjudet att flyga så, bland annat finns följande regel

TSFS 2010:145
2 kap. Allmänt
[...]
Lägsta tillåtna flyghöjd
2 § Ett luftfartyg får inte framföras över ett tätbebyggt område eller över
en större folksamling på lägre flyghöjd än att det i händelse av nöd kan
landa utan onödig fara för person eller egendom på marken.
Första stycket gäller inte när det är nödvändigt för start eller landning
eller när vederbörande myndighet lämnat särskilt tillstånd.
9
Vederbörande myndighet inom svenskt område är Transportstyrelsen

Läger motorn av så behöver man mer än 30 meters höjd för att hitta lämpligt fält och autogyra ner dit säkert.

Lyckas du läsa regnummer så tror jag faktiskt det går utmärkt att klaga hos lämplig myndighet. Har man inte regnummer så borde det ändå finnas registrerat vilken farkost som framfördes i ert område vid aktuell tid, även om det kräver lite mer grävande.

Alltså, den FÅR ju landa. :fakta

Nähä? :D

Tro mig, den skulle INTE landa med tanke på att den lätt flög över 100km/h, säkerligen uppåt en 150km/h igår åtminstone. Det kändes väldigt olustigt med en helikopter i den hastigheten så lågt över hustaken och då är inte jag den som brukar bry mig nämnvärt.
Fast värre var det för två år sedan när några stridspiloter fann nöjet i att hålla nästintill överljushastighet ca 100 meter över vår sommarstuga, jag kan lova att man höll på att skita ner sig när vi satt och fikade i trädgården då.

Det händer här där jag bor ibland också, tror det är vattenfall som inspekterar elledningarna som går genom skogen några meter bakom huset.

Jag bor centralt så det lär inte vara fallet. Dessutom flög den på exakt samma position två dagar i rad, lite märkligt. Någon rik snubbe som pendlar till jobbet kanske :va

Man använder ofta helikoptrar för snöröjning, inspektera kraftledningar, skogsröjning. Hängde det någon pryl under helikoptern? :D

Nu måste vi tänka utanför lådan:Helikoptern tror jag flög på rätt höjd,är helt enkelt som så att ert villakvarter ligger för högt.Finns oxå en enkel lösning:bara gräva en stor grop å putta ner husen i rätt höjd.Busenkelt :yoparty

Lägsta tillåtna höjd är 500 fot. Över tätbebyggt område gäller 1000 fot. Vill man flyga lägre än 500 fot så behöver man ett lågflygtillstånd.

Ligger det vid militären så har de ju stenkoll på vilka som flyger där. Är det däremot på andra ställen flyger de i okontrollerad luftrum å de kan ju vara jä?#~igt farlig då bland annat UV-flygare sällan har flygradio och kan ploppa upp var som hellst helt oannonserat och flyga högervarv vid landning mm. utan skrupler..

Så mitt tips är att klaga på flottiljen eller tom till luftfarsverket..flottiljen vet EXAKT vilken helekopter du menar.. Det kan ju vara så lätt som att några fältflygare busartill det lite innan muck eller liknande...

När jag flög segelflyg fick vi inte flyga lägre än 300m förutom vid start och landning. detta gäller troligtvis all luftfart.
annat är det ju om det tex är kontroller av högspänningsledningar etc, då flyger helikoptrarna på väldigt låg höjd.

Ligger det vid militären så har de ju stenkoll på vilka som flyger där. Är det däremot på andra ställen flyger de i okontrollerad luftrum å de kan ju vara jä?#~igt farlig då bland annat UV-flygare sällan har flygradio och kan ploppa upp var som hellst helt oannonserat och flyga högervarv vid landning mm. utan skrupler..

Så mitt tips är att klaga på flottiljen eller tom till luftfarsverket..flottiljen vet EXAKT vilken helekopter du menar.. Det kan ju vara så lätt som att några fältflygare busartill det lite innan muck eller liknande...

Satsa på luftfartsverket, inte Flottiljen (Flottilj i Arboga?????). Hkp var civilreg vad jag förstod. Flottiljen "äger" inte hela luftrummet. Runt banan delar man in luftrummer i bla CTR och TMA (http://www.lfv.se/sv/Tjanster/Flygh...etens-hos-LFV/Luftrum-Klassning-CTR-och-TMA-/).

PS Fältflygarbegreppet "dog ut" 1986..... DS

Last edited:
Sorry.. Läste inte var det va nånstans.. Sorry igen för fältflygare.. Nu lär det väl heter helekopterchufför/förare eller liknande..

Lägsta tillåtna höjd är 500 fot. Över tätbebyggt område gäller 1000 fot. Vill man flyga lägre än 500 fot så behöver man ett lågflygtillstånd.

Precis så här är det faktiskt.
Och för enkelhet skull så är 500 fot ca 300 m.

Man kan dock undvika moln som ligger lågt genom att tillfälligt flyga lägre.
Så vad var det för väder när den passerade?

Men går det så försöker man undvika att flyga över tätbebyggt.

Klart väder båda gångerna och jag hade inte reagerat vidare nämnvärt om han hade hållit sig på säg 200 meters höjd men det här var SJUKT lågt. Hur hög är en helikopter, max 3 meter? Jag avgjorde höjden med att den var ungefär på MAX 10ggr sin egen höjd över hustaken som i sig är ca 5 meter.

Ungefär 3km från mitt hur har vi ett skyddobjekt med tillhörande flygfält, försvaret äger området men det arrenderas ut till det civila numera tror jag. Men fortfarande så är det skyddsobjekt men däremot har de hävt förbudet mot att vistas på flygfältet som jag har förstått det. Där har jag blivit jagad många gånger av 3 lingon när man har busat med hojar och bilar.
Och 3km fast lite mer norrut så ligger ett av Sveriges "viktigaste" skyddsobjekt, försvarets huvudlager som är alldeles nybyggt. Det är där det brukar vara en del militär lufttrafik när höjdare ska dit eller om de ska hämta/lämna något via luften.

Nej, ingen kamera eller dylikt var monterat på denna helikopter, en vanlig enkel blå Bell typ. Imorgon är tjejen hemma och jag har bett henne ta ett kort när/om den dånar förbi igen vid samma tidpunkt.
Man hörde den ca 15-20 sekunder innan den passerade och det lär väl tyda på en hel del gaspådrag.

Precis så här är det faktiskt.
Och för enkelhet skull så är 500 fot ca 300 m.

Man kan dock undvika moln som ligger lågt genom att tillfälligt flyga lägre.
Så vad var det för väder när den passerade?

Men går det så försöker man undvika att flyga över tätbebyggt.

500 fot = 150 m?

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back