Hur länge sliter ni på bakdäcken?

Ninja

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Speed Triple -04
Hej!

Nu börjar det bli dax för dyra däck igen. Är lite nyfiken på om alla andra byter nar man 'ska', dvs vid slitklackarna, eller kan man köra lite längre utan att riskera någon big bang?

Vad säger ni?


Ninja
_______________________________
 
Förra sommaren körde jag 1100mil med en uppstättning däck
det var inte speciellt mkt kvar till hösten, men jag var aldrig
orolig för att det skulle gå sönder...
 
Jag brukar köra tills man anar corden på mitten.

Dock lite halkigt när det är blött men det har aldrig hänt något än..
 
Ninja skrev:
Hej!

Nu börjar det bli dax för dyra däck igen. Är lite nyfiken på om alla andra byter nar man 'ska', dvs vid slitklackarna, eller kan man köra lite längre utan att riskera någon big bang?

Vad säger ni?


Ninja
_______________________________

Körde till korden visade sig..
DET kanske var lite väl långt..
 
Ninja skrev:
Hej!

Nu börjar det bli dax för dyra däck igen. Är lite nyfiken på om alla andra byter nar man 'ska', dvs vid slitklackarna, eller kan man köra lite längre utan att riskera någon big bang?

Vad säger ni?


Ninja
_______________________________

Slitklackar? :confused: Vafan, man kör väl tills däcken är slut. Sunt förnuft och nykter bedömning...

Och att däck är dyra håller jag inte med om. Dom kostar lite i förhållande till vad du får för pengarna, och om du tycker dom kostar för mycket nya så är det hur lätt som helst att få tag på billiga begagnade. :tummenupp
 
Jga brukar slita mina 2-300 meter, sen væxlar jag upp till fyran och orkar oftast inte hålla kvar framhjulet dær uppe :D :tummenupp :D

rekommenderat mønsterdjup att byta vid ær 3 mm...lagligt slutar det vara vid 1,6.
Men våt egenskaperna førandras drastiskt till det sæmre runt de måtten....better be safe than sorry!
Smæller det inte førræn du har jobbat dig igenom corden :D
 
Jag tror alltid att däcken håller en vecka mer än vad dom igentligen gör, har aldrig bytt ett däck där man inte sett korden..
 
phastasphuk skrev:
Jga brukar slita mina 2-300 meter, sen væxlar jag upp till fyran och orkar oftast inte hålla kvar framhjulet dær uppe :D :tummenupp :D

rekommenderat mønsterdjup att byta vid ær 3 mm...lagligt slutar det vara vid 1,6.
Men våt egenskaperna førandras drastiskt till det sæmre runt de måtten....better be safe than sorry!
Smæller det inte førræn du har jobbat dig igenom corden :D

Har av någon anledning för mig att minsta mönsterdjup på MC är 1 mm .
sommardäck på bil är 1,6 och vinterdäck 3 mm...

Skall kolla upp det och editerar posten om detta är fel.
 
fireblade skrev:
Har av någon anledning för mig att minsta mönsterdjup på MC är 1 mm .
sommardäck på bil är 1,6 och vinterdäck 3 mm...

Skall kolla upp det och editerar posten om detta är fel.

Mc= 1 mm
 
Skulle bara bekräfta att på mc gäller 1 mm över hela slitbanan. :fakta
 
Varför chansa med det enda som hindrar hojen från att föredra tangenten i en kurva? Man spar kanske några hundralappar på att köra ett däck tills det är fullständigt slut, dumsnålt om du frågar mig. Jag byter hellre för tidigt än för sent.
 
Blir förvånad när jag ser hur många som kör tills korden syns. Det är ju direkt livsfarligt av många orsaker och däcken ska bytas långt tidigare. :fakta
 
När slitmarkeringen ligger jäms med resten av däcket och det är en knapp millimeter kvar brukar jag försöka byta (senast). Men först en tur ut och burna lite på det som är kvar... :) Det har då oftast gått 300-400 mil sedan däcket var nytt.
 
Klart man kör tills korden syns :tummenupp
Burnoutttt.jpg
 
Klart man kör tills korden syns, billigare så, sen e det kul att spinna loss lite ju. I kurvor använder man ändå sidan på däcket, om korden syns där har man kört rondell för mycket :crash
 
orginal bakdäcket på min gixxer höll nästan 450 mil och fram 600 mil.
slängde på ett rennsport rs2 bak... höll 120 mil.
 
Man rullar 200 mil på ett bakdäck, sen burnar man upp det och sätter dit ett nytt.. (eller bättre begagnat, billigare så..) på så vis har man alltid fräscha däck och har roligt lite då och då med!

//jaG
 
Hur vet man vilket år däcket tillverkades? Jag har bara hittat en 3-siffrig stämpel på mitt bakdäck men kan det vara den?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top