Hur länge håller ett däck?

Berglund

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
RGV 250 -92
Hur många år håller ett däck utan att förlora i fäste?

Planerar att börja köra bana till våren och vill då att däcken inte skall hindra min framfart mer än nödvändigt.
Har för tillfället Michelin HI-Sport (Soft) däck från typ 99.

Vilket däck ger bäst grepp vid vanlig- och bankörning samt var köper ja dom?

Carbon skrev:

Planerar att börja köra bana till våren och vill då att däcken inte skall hindra min framfart mer än nödvändigt.

Låter lite som att du fått en helt vriden bild av mc-däck...

Jag måste tyvärr meddela att däck får man byta rätt ofta... håller lite olika länge för olika folk, beroende på hoj, körstil och underlag :fakta

Som exempel kan jag säga att jag bytt bakdäck 3 ggr denna säsong, å då har jag inte gjort en enda burn-out, men däremot kört ca 6000 km...

Bandäck byter man ju typ för varenda gång om man är seriös :fakta

Men lycka till... om du hittar något däck som håller lika länge som du drömmer om kan du ju skicka mig ett pm, för då är jag verkligen intresserad! :tummenupp

Re: Re: Hur länge håller ett däck?

Gix skrev:

Som exempel kan jag säga att jag bytt bakdäck 3 ggr denna säsong, å då har jag inte gjort en enda burn-out, men däremot kört ca 6000 km...

Då gissar jag att du kör mycket på bakhjulet och att däcket är plattslitet!

På den sträckan gör jag drygt åt med ett fram och ett bakdäck.
I sommras körde jah inte mer än 700 och dom sista uppsättningen gick c:a 500 mil, och 5 bandagar. Grejen är att på gatan sliter man på mitten och på bana på sidan, så nu är däcket slut både på mitten och sidan :fakta
Jag kör BT012 / BT010 alltså ganska mjuka däck.

Re: Re: Hur länge håller ett däck?

UrbanTiger skrev:
Däcket håller tills det är slut.
Ska du köra sandbana ska du välja ett sanddäck med breda nabbar, på jordbana ska du välja ett hårdare däck med normalstora nabbar. På speedwaybanan väljer du ett speedwaydäck.
Däcken köper du hos Euromaster :fakta

Du kan konsten att hjälpa till, du :slicka

Jag tror iofs att han är mer orolig för hur bra hans nuvarande däck (från 1999) greppar. Svaret är: det beror på.

Förmodligen duger de utmärkt till hyfsat snabb banåkning, men inte mycket mer. Jag skulle nog försöka komma över ett par uppsättningar begagnade racingdäck. Det borde inte vara någon bristvara. Dunlop D207GP är enhetsdäck i 250SP, 160/60-17 bak och 110/70-17 fram. Lite bredare bakdäck än standard,men den extra centimetern bak märker du inte av som nybörjare.

Får för mej att frågan var hur LÄNGE ett däck håller sej, inte hur fort det SLITS.. :fakta

Typ som hur länge kan man ha ett smörpaket i kylen? Då menar man kanske hur länge håller det sej, inte hur många mackor räcker det till.. :D

Kör ungefär 1000 mil på mina... lite burnisar, mycket bakhjul och ingen bana Michelin Road Sport!

Carbon skrev:

-99!!! Låter du hojen stå i garaget eller kör du inget?

När mönstret är bort så är däcket slut....
Är däcket plattslitet så är det inte längre kul på bana. Dessutom e däck en färskvara. När det handlar om racingdäck så inverkar det väl också hur många värmecykler som däcket varit med om, men det behöver man nog knappast bry sig om som glad amatör.

Köp Metzeler Rennsport från din lokale däckkrängare å ut på banan å se glad ut!

HUR LÅNG KAN MAN KÖRA MED FULL TANK? FART, KÖRSTIL,VIKT,HOJ,DET MESTA SPELAR ROLL PÅ DÄCKETS LIVSLÄND
HAR DU MKT PENGAR KÖPER DU DÄCKEN PÅ EUROMASTER OM INTE FRÅN MEJ
25-30% BILLIGARE ÄN DOM FLESTA
MVH JORDAN

jordan skrev:
HUR LÅNG KAN MAN KÖRA MED FULL TANK? FART, KÖRSTIL,VIKT,HOJ,DET MESTA SPELAR ROLL PÅ DÄCKETS LIVSLÄND
HAR DU MKT PENGAR KÖPER DU DÄCKEN PÅ EUROMASTER OM INTE FRÅN MEJ
25-30% BILLIGARE ÄN DOM FLESTA
MVH JORDAN

DU BEHÖVER VÄL INTE ROPA SÅ HÄR TIDIGT PÅ MORGONEN! :hördu

ja e trött....... :3freak

AtlantiZ skrev:
Från 99! :skrämd du kan inte köra många mil per sesong.

Jag har bara haft mc kort i lite drygt 2 år och har egentligen enbart kört seriöst i somras.
Anledningen till däcken är att förre ägaren enbart använde hojen till att åka på Falkenberg någon gång i månaden.

Hur länge pallar racedäcken vid vanlig körning, samt har dom lång uppvärmningstid?

Carbon skrev:
...Hur länge pallar racedäcken vid vanlig körning, samt har dom lång uppvärmningstid?

Tänk att Mattias alltid lyckas få till det. Svaret är; Det beror på.

Livslängd beror på dels hur snabb du är och dels hur många gånger de varit uppvärmda. Din hastighet kräver ett visst mått grepp samtidigt som greppet medger en viss hastighet. Är du med?

Uppvärmningstiden är cirka två till tre minuter. Men oftast kör vi nybörjare så långsamt att någon uppvärmningstid egentligen inte behövs, speciellt inte på en effektsvag hoj.

MHK skrev:
Kör ungefär 1000 mil på mina... lite burnisar, mycket bakhjul och ingen bana Michelin Road Sport!
1000 mil!!! Sportdäck varade 200mil bak på busan. nu har jag en småtrimmad Bandit 1200 där originaldäcket Mackadam 90 (backelit) är slut efter 600mil. Hur lyckas du??? Är där något gummi kvar när dy byter eller är det bara tygtrasor?? Jag brukar byta innan mönstret är helt borta p.g.a den dåliga väghållningen.
Kanske beror på dom konstiga ryckningarna jag ofta får i högerhanden. :p

Hmm, Metzler mez4 måste vara ett riktigt touringdäck, har kört drygt 800 mil på det, hälften kvar ungefär, lite plattslitet på mitten men inte mycket.
Framdäcket däremot ser ut som en pil med trubbig spets.. varför blir det så ?

....knappt en minut :cool:

....och greppet blir bara sämre och sämre!!:fakta

Bifogat

• mindre009.jpeg
    mindre009.jpeg
    36.5 KB · Visningar: 153
*/ ?>
Back