Hur kopplas fyrhjulsdrift in på arbetsfyrhjuling?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag har kommit över en äldre Polaris 425 magnum 4x4 -95 som fyrhjulsdriften inte fungerar på.

Är det en magnet som kopplar till fyrhjulsdriften i framnaven? Har provat att koppla 12volt direkt på de kablarna utan att det blir någon skillnad...

Har ni några tips?

På vissa sitter det ju en solenoid vid diffen som ska koppla in kraften. Kanske något liknande på den här?

Någon form av solenoid är det, sedan kan det finnas en brytare som kopplar ur fyrhjulsdriften när man backar, då måste man hålla in en knapp på vänster sida av styret, krånglar den brytare eller brytare som indikerar att backen är i så kan det knasa...

Allt baserat på en äldre Polaris worker 500 som farsan har...

Är det vanligt att selenoider tappar verkan?
Brukar de gå på 12V, eller kan det sitta en omvandlare någonstans? För när jag satte 12V på kablarna till naven hände ingenting.

Sitter det kablar på fjäderbenen fram är det en magnetkoppling i navet.

Inte ovanligt att kablarna går av.

Får kolla med snurrande axlar om de hoppar i då!
Brukar dessa selenoider gå på likström 12V, eller kan de vara omvandlade på vägen?
Finns det annars något bra knep att få liv i trötta selenoider?

Får kolla med snurrande axlar om de hoppar i då!
Brukar dessa selenoider gå på likström 12V, eller kan de vara omvandlade på vägen?
Finns det annars något bra knep att få liv i trötta selenoider?

12v likstöm är nog det som gäller.

Men jag är osäker på om det är en konventionell solenoid, tror snarare det är en magnetkoppling av något slag.

12v likstöm är nog det som gäller.

Men jag är osäker på om det är en konventionell solenoid, tror snarare det är en magnetkoppling av något slag.

Vad är skillnaden? Finns det något tips för att få dem fräscha igen om de tappat styrka (kan de tappa styrka?)

Vad är skillnaden? Finns det något tips för att få dem fräscha igen om de tappat styrka (kan de tappa styrka?)

Bägge är spolar men solenoiden drar en kolv eller liknande och kopplingen är en spole som drar till sig en skiva.

Tänk startmotor (bil) kontra ac-pump (bil).

Men oftast är det spolen som brunnit oavsett applikation, fast det är klart har det bara kärvat hjälper det att ta isär och smörja upp.

Fan vilka bra svar man får här, tack!
Nu har jag lite att jobba på.

Någon som har koll på duktiga Polaris-handlare i Sthlm?

*/ ?>
Back