Hur koppla ihop, tv, inspelningsbar dvd och digitalbox?

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
kotte
HEj. Jag har digital tv genom comhem hemma och jag har nyligen blivit med inspelningsbar dvd. Hur ska jag koppla ihop dessa så jag kan spela in t.ex program från viasat motor?

Idagsläget har jag en scart från TV:n till dvd. Sedan en scart emellan dvd:n och digitalboxen. Detta resulterar i att jag bara kan lagra analoga kanaler i dvd:n för inspelning.

Jag har också provat att sätta scarten ifrån tv:n först till digitalboxen och sedan vidare till dvd:n men då får jag ingen bild på tv:n när jag slår på dvd:n utan att först stänga av boxen.

Rörigt värre, men det kanske finns någon som vet?

Du torde ha två utgångar på digitalboxen, "TV" och "VCR", det har jag på min comhem box.

Kopplas enligt föjande.

Digitalbox"TV" -> TV
Digitalbox"VCR" -> dvd -> TV

I dvd:n kan du bara lagra analoga kanaler.
De digitala kanalerna kommer in på den AV-kanal som motsvaras av den scart-ingång på dvd:n som boxen är inkopplad på.

Du torde ha två utgångar på digitalboxen, "TV" och "VCR", det har jag på min comhem box.

Kopplas enligt föjande.

Digitalbox"TV" -> TV
Digitalbox"VCR" -> dvd -> TV

I dvd:n kan du bara lagra analoga kanaler.
De digitala kanalerna kommer in på den AV-kanal som motsvaras av den scart-ingång på dvd:n som boxen är inkopplad på.

Alright, ska tjacka en till scart och testa, tack så lägne!

DVD-burken har säkert någon manual som beskriver hur du bäst kopplar in. Den jag har sitter i kedja enligt: Antenn --koax-> Boxer (tv-mottagare) --scart-> DVD-brännare --scart-> TV

Där den sista scart-kabeln kan bytas mot hdmi dito. Mycket hänger på hur DVD-brännaren fungerar och på vilket sätt den släpper igenom signal till tv:n, så att inspelning m.m. fungerar smidigt.

DVD-burken har säkert någon manual som beskriver hur du bäst kopplar in. Den jag har sitter i kedja enligt: Antenn --koax-> Boxer (tv-mottagare) --scart-> DVD-brännare --scart-> TV

Där den sista scart-kabeln kan bytas mot hdmi dito. Mycket hänger på hur DVD-brännaren fungerar och på vilket sätt den släpper igenom signal till tv:n, så att inspelning m.m. fungerar smidigt.

Det finns en poäng med att koppla enligt mitt tidigare inlägg.

VCR-utgången visar nämligen inte den grafik som boxen presenterar vid tex menyvisning, ändrig av volym etc, vilket TV-utgången gör.

Om du kopplar inspelningsutrustningen på TV-utgången så kommer du även få med den eventuella grafik som visas om du inte kan hålla fingrarna borta från fjärrkontrollen vid inspelning.:huvet

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back