Hur klipper jag gräsmattan på bästa sätt?

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Jag har en gammal bensindriven "vanlig" gräsklippare till mitt förfogande. Trädgården ser exakt ut som på bilden. (Flygfoto från eniro.se)

Frågan är hur jag bäst efektiviserar klippningen. Ska jag köra i rader fram och tillbaka och således vrida gräsklipparen 180 grader, eller ska jag köra i rektanglar där jag bara behöver vrida klipparen 90 grader åt gången? Rita gärna pilar och mönster och beräkna på ett ungefär hur mycket tid jag sparar jämtemot andra metoder.

Bifogat

• klippa.JPG
    klippa.JPG
    24 KB · Visningar: 159
Nja. Tyvärr så har jag inte fem timmar på mig att räkna ut hur du sparar fem minuter bäst.

Mitt tips är; Börja i ena änden och sluta i den andra utan att gå några omvägar och utan att klippa samma yta två gånger.

Det torde vara det effektivaste.

solarmow.jpg

Först drar du ut den skönaste solstolen i solen. Tar nåt gott, kallt att dricka i ett tjusigt glas. Sen lägger du dig och tittar på när din sambo drar gräsklipparen fram och tillbaka. (här får du vara beredd på att höra dåliga ursäkter om att sambon faktiskt är "allergisk" mot gräs..) ;) I brist på sambo går det lika bra att låna grannens unge också. När du sedan hör att gräsklipparen tystnar är det klart och gräset är klippt. Känner man att det här var ett roligt sätt att klippa gräset på, det vill jag göra mera, då tar man och slänger på lite blåkorn på gräsmattan när sambon tittar bort. ;) :tummenupp

Jag klipper våran gräsmatta varje vecka..... ;)
Å jag ÄR faktiskt allergisk mot gräs...... :D :yoparty ;) ;) ;)

Först drar du ut den skönaste solstolen i solen. Tar nåt gott, kallt att dricka i ett tjusigt glas. Sen lägger du dig och tittar på när din sambo drar gräsklipparen fram och tillbaka. (här får du vara beredd på att höra dåliga ursäkter om att sambon faktiskt är "allergisk" mot gräs..) ;) I brist på sambo går det lika bra att låna grannens unge också. När du sedan hör att gräsklipparen tystnar är det klart och gräset är klippt. Känner man att det här var ett roligt sätt att klippa gräset på, det vill jag göra mera, då tar man och slänger på lite blåkorn på gräsmattan när sambon tittar bort. ;) :tummenupp

Jag klipper våran gräsmatta varje vecka..... ;)
Å jag ÄR faktiskt allergisk mot gräs...... :D :yoparty ;) ;) ;)

Du harinteklipptengräsmattapåfleraårsmilie:

Testa RoundUp ?

Det funkar...:D

Last edited:
Last edited:
Ett tips är att inte tanka gräsklipparen när den står på gräsmattan, för om man råkar spilla så växer inte gräset något mer på den fläcken... iaf inte den sommaren.

Ett tips är att inte tanka gräsklipparen när den står på gräsmattan, för om man råkar spilla så växer inte gräset något mer på den fläcken... iaf inte den sommaren.

Det tar jag som ett tips ATT tanka gräsklipparen när den står på gräsmattan.

Ett annat tips är att asfaltera och måla grönt.(ja, jag avskyr att klippa gräsmatta)

Last edited:
Med då sär mycket buskar och skit på gräsmattan går det inte att klippa den på något effektivt sätt. Dessutom så är de i vägen om man vill dricka ett par pilsner och lira kubb med polarna.

Bort med allt som inte är gräsmatta!

Fan va sweet det vore med konstgräs. Hur mycket kostar sånt per kvadratmeter?
Man behöver kanske inte helt golfgreenkvalitet utan kanske kan nöja med en andrasorteringens gräsmatta.

Grönmålad asfalt skulle också kunna gå men hur ofta måste man måla om en sån?

Med då sär mycket buskar och skit på gräsmattan går det inte att klippa den på något effektivt sätt. Dessutom så är de i vägen om man vill dricka ett par pilsner och lira kubb med polarna.

Bort med allt som inte är gräsmatta!

Men det fattar du väl att trädgården är större i verkligheten än på bilden! Orka bo i ett hus som är mindre än en tändsticksask lixxom! :huvet

Jag har iallafall ritat in vart jag har mina kubb-planer! Kanske inte bankubb då utan mer minikubb. Typ...

Förresten är det inte så mycket buskar utan mer stora feta jävla träd!

Bifogat

• kubb.JPG
    kubb.JPG
    33.1 KB · Visningar: 63
Last edited:
Men det fattar du väl att trädgården är större i verkligheten än på bilden! Orka bo i ett hus som är mindre än en tändsticksask lixxom! :huvet

Jag har iallafall ritat in vart jag har mina kubb-planer! Kanske inte bankubb då utan mer minikubb. Typ...

Förresten är det inte så mycket buskar utan mer stora feta jävla träd!

Hur många kvadrat är den då?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...