Hur kan man få reda på nya försäkringskostnaden innan flytt?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ringde försäkringsbolaget för att höra vad jag hade för ökning i försäkringskostnad att vänta om jag skulle flytta in till centrala karlstad i stället för att bo en bit utanför. Personen jag pratade med svarade att det kunde han inte se.

Stiger försäkringen med tex 15000kr per år tänker jag inte flytta.

Om inte FB vet vem ska man då vända sig till:confused:

Tex från zon 3 till zon 4

Mr Helmut skrev:
2591062 Ringde försäkringsbolaget för att höra vad jag hade för ökning i försäkringskostnad att vänta om jag skulle flytta in till centrala karlstad i stället för att bo en bit utanför. Personen jag pratade med svarade att det kunde han inte se.

Skriv dig i Spanien vet ja:)

Det är riktigt surt att man inte kan kolla det, faktiskt.

När jag flyttade från hålan Halmstad till Ghettoborg fick det bli en hemsk överraskning på ~150% premieökning (visserligen väntat att det skulle öka, men SÅ mycket?!) vilket senare ledde till att hojen tyvärr fick säljas. Hade jag vetat vad ökningen blivit innan jag flyttade hade jag nog sålt redan på våren, innan jag flyttade.

Edit: Nu betalar jag nästan lika mycket i garageförsäkring på sunk-SS-R6an ('00) som jag betalade i påställd (i Halmstad) halvförsäkring på finsuckan (R750 '00).

Last edited:
Låter onekligen som att ngn inte orkar ta sig utanför datasystemet och räkna manuellt på det. Eller helt enkelt inte klarar av att hantera ngt annat än "standardärenden". Ring igen och ta inte ett enkelt nej, be isf att få prata med ngn som klarar av att hjälpa dig.
//Tobbe

Mr Helmut skrev:
2591062 Ringde försäkringsbolaget för att höra vad jag hade för ökning i försäkringskostnad att vänta om jag skulle flytta in till centrala karlstad i stället för att bo en bit utanför. Personen jag pratade med svarade att det kunde han inte se.

Försök igen och tala om att du överlåter försäkringen på annat bolag om de inte har kapacitet att ta fram en så enkel uppgift. Vilket FB är det?

Mr Helmut skrev:
Folksam kunde i alla fall svara på det när jag ringde och frågade dem samma sak i våras. Låter märkligt att det inte skulle gå. Lat försäkringstjänsteman?

Mort skrev:
2591123 Folksam kunde i alla fall svara på det när jag ringde och frågade dem samma sak i våras. Låter märkligt att det inte skulle gå. Lat försäkringstjänsteman?

Sydney skrev:
2591122 Försök igen och tala om att du överlåter försäkringen på annat bolag om de inte har kapacitet att ta fram en så enkel uppgift. Vilket FB är det?

Det var folksam.

Får väll vara lite hårdare emot dom då:tummenupp

hållundan skrev:
2591109 Det är riktigt surt att man inte kan kolla det, faktiskt.

När jag flyttade från hålan Halmstad till Ghettoborg fick det bli en hemsk överraskning på ~150% premieökning (visserligen väntat att det skulle öka, men SÅ mycket?!) vilket senare ledde till att hojen tyvärr fick säljas. Hade jag vetat vad ökningen blivit innan jag flyttade hade jag nog sålt redan på våren, innan jag flyttade.

Edit: Nu betalar jag nästan lika mycket i garageförsäkring på sunk-SS-R6an ('00) som jag betalade i påställd (i Halmstad) halvförsäkring på finsuckan (R750 '00).

En sån ökning skulle bli för mycket tycker jag:(

Som grädde på moset har man ju nya trafikförsäkringen att vänta. Får se om det inte blir en garageförsäkring och inget mer gatåka:(

Last edited:
Jag gick en rond med trygg hansa för några år sen. Han sa att jag fick flytta runt och prova mig fram :dummer Dessutom var det ju inte så konstigt att det kostade mycket, eftersom det ringde en massa kunder å var störande :jisses

När jag ringde runt i somras så kunde alla bolag utom ett (kommer inte ihåg vilket det var) räkna ut försäkringspremien på en annan ort än där du är folkbokförd om du bara har ett postnummer dit du ska flytta.

Däremot kan det skilja sig en hel del mellan vad olika handläggare kan och inte kan.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park