Hur kan jag lara mig mer om motorer?

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Nu kommer en riktigt korkad trad men ma sa vara.

Ibland nar jag ligger och har lite svart att sova skulle det vara trevligt att ha nagon trevlig bok som beskriver motorcykelmotorer i detalj. Hur de funkar med trevliga bilder pa alla de dar rorliga delarna som enligt sagen skall finnas i en forbranningsmotor.

Allvarligt talat sa kan jag inte pasta att jag ar vidare vass pa motorer, darfor skulle det vara kul att lasa lite innan man borjar skruva pa allvar.

Nagon som har nagra tips pa denna typ av bok?

Ps. Jag befinner mig inte i Sverige, det ar darfor det saknas prickar over bokstaverna. Ds

Skribenten och teknikexperten för Performance Bikes Hmmm Robinsson...dog för några år sen. skrev tre böcker John heter han, John Robinson. Newnes hette förlaget fourstroke performance tuning, twostroke performance tuning och chassi tuning.
Han är kung, bättre motorkille fanns (finns) inte.

Florodoltarzan skrev:
Nu kommer en riktigt korkad trad men ma sa vara.

Ibland nar jag ligger och har lite svart att sova skulle det vara trevligt att ha nagon trevlig bok som beskriver motorcykelmotorer i detalj. Hur de funkar med trevliga bilder pa alla de dar rorliga delarna som enligt sagen skall finnas i en forbranningsmotor.

Allvarligt talat sa kan jag inte pasta att jag ar vidare vass pa motorer, darfor skulle det vara kul att lasa lite innan man borjar skruva pa allvar.

Nagon som har nagra tips pa denna typ av bok?

Ps. Jag befinner mig inte i Sverige, det ar darfor det saknas prickar over bokstaverna. Ds

freddexwing skrev:
Skribenten och teknikexperten för Performance Bikes Hmmm Robinsson...dog för några år sen. skrev tre böcker John heter han, John Robinson. Newnes hette förlaget fourstroke performance tuning, twostroke performance tuning och chassi tuning.
Han är kung, bättre motorkille fanns (finns) inte.

Man tackar for svaret, det ska jag kolla upp snarast.

Fridens liljor

Kapten Stofil skrev:
hmmm om det där e dom böckerna jag har sett så e dom nog riktade åt folk med mer erfarhet av mekande.

själv tycker jag att Haynes Motorcycle Basics TechBook skulle passa en nybörjare utmärkt.

Länk:
http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/...10001&storeId=10001&productId=17991&langId=-1

Synd att den inte finns på svenska, handen på hjärtat - teknisk engelska är svår att förstå. Iaf tycker jag det.......är man sen okunnig vad det handlar om blir det bara j*vligare :confused:

Finns det någon som skrivit om det på svenska?

Jag har MC-nytts mekarhandböcker som kan vara till otrolig hjälp, i alla fall om man vill lära sig allt från olika gängor till motorns beståndsdelar in i minsta detalj. De är tryckta 1985 men det mesta är gångbart än idag. Jag har försökt scanna in böckerna i PDF-format men jag har någon konflikt i datorn som gör att den hänger sig när man kör Acrobat. Dessa böcker går inte att få tag på idag vad jag vet, jag fick dem när jag tecknade prenumeration på tidningen -85.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien