Hur kan ett växellådsdrev gå av??

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sörbäck
Hoj
Hojlös
Plockade upp min KTM 450 SX (03) igår och fann ett växellådsdrev som låg löst.

Då är min fråga:
Hur kan detta hända på en hoj som mer eller mindre är gjod för att plocka ut från affären och sedan åka VM med? :va
Jag menar hur kan detta hända en motonsåkare som jag?
Skall det inte hålla bättre?
Jag vet ju inte hur förra ägaren behandlat hojen men ändå!
KTM :tummenner
 
Låter som en fabrikationsfel.
Om inte förra ägaren ägnade heltid till att misshandla växellådan totalt.
Men då borde ju andra växlar vara rätt keffa också när du kikar i lådan.
 
Om det är fabrikationsfel?
Kan man få ersättning eller är det tvärstopp när det handlar om crossar?
 
Kan du förklara vad som hänt med växellådan? Låg löst fattar jag inte riktigt. Dreven sitter på en axel, well 2 axlar, och kan inte komma loss om inte en axel går av men då skulle du ha betydligt mer än ett drev att bekymra dig för.

Menar du att du öppnat motorn och därinne låg 2 halvor av ett drev eller vadå?

Daniel
 
ypvs skrev:
Kan du förklara vad som hänt med växellådan? Låg löst fattar jag inte riktigt. Dreven sitter på en axel, well 2 axlar, och kan inte komma loss om inte en axel går av men då skulle du ha betydligt mer än ett drev att bekymra dig för.

Menar du att du öppnat motorn och därinne låg 2 halvor av ett drev eller vadå?

Daniel


Hehe, nä så farligt är det inte.
Hittade ETT kugg som låg löst.
Öppnade högra kåpan och fann ett kugg liggandes där!
 
Blade skrev:
Hehe, nä så farligt är det inte.
Hittade ETT kugg som låg löst.
Öppnade högra kåpan och fann ett kugg liggandes där!

Ok, då klarnar det lite.
Det kan hända utan några fabrikationsfel tyvärr. Crossar växlas ganska hårt och upprepade missade växlar eller foten på växelspaken vid landning efter hopp osv kan göra att ett kugg slås av. När ett har gått sprider sig oftast skadan till nästa och nästa drev ganska snabbt dessutom. Detta är i regel inget som händer ögonblickligen dock så en hårt körd låda av förra ägaren kan straffa sig på detta sätt långt senare.
Har du tur och har en snäll handlare så KAN det dock hända att de kan fixa på garanti trots detta. Alternativt om detta då skulle vara ett typiskt fel på din modell men det har jag inte hört något om.

Lycka till

Daniel
 
Blade skrev:
Det tackar jag för.
Hoppas det inte är för mycket skrot...
Det visar sig väldigt snart!

Det är det sällan, dessa motorer är djävligt stryktåliga...
Se till att ALLA ingrepp och gafflarna blir kollade ordentligt med så det inte händer igen.
 
Såg ju jävligt rent och o-slitet ut annars... Fan va jobbigt...

Oj, kanske ska sova nu? Nääääää...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top