Hur köra till Kroatien (med bil)?

witte

Full fart för alltid och sol hela dagen
Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Gul Hornet 600 -02
Nu är det så att vi ska ta bilen (inte hojarna pga att vi ska vara iväg ett bra tag, klättra osv) genom Europa om några veckor och första delen av resan ska vi tillbringa i Kroatien. Vi har ändå tänkt att ta det hyfsat lugnt på nervägen och stanna över natten någonstans så man får se lite på vägen ner också. Någon som har några tips på hur man ska åka (från Göteborg)? Vilken väg, vilken färja, vart stanna osv.

/Frida

witte skrev:
2289090 Nu är det så att vi ska ta bilen (inte hojarna pga att vi ska vara iväg ett bra tag, klättra osv) genom Europa om några veckor och första delen av resan ska vi tillbringa i Kroatien. Vi har ändå tänkt att ta det hyfsat lugnt på nervägen och stanna över natten någonstans så man får se lite på vägen ner också. Någon som har några tips på hur man ska åka (från Göteborg)? Vilken väg, vilken färja, vart stanna osv.

/Frida

Ta vänster strax före Italien.

läs lite på slovenien.nu.. dit åker ni säkert först.. de e ju ändå på vägen ned.. sen e det bara att fortsätta till kroatien :)

Ta biltaget fran Hamburg sa slipper ni den trakiga biten.

www.dbautozug.de

ak sedan Triezte, slovenien och folja kusten!

Lycka till!

Tack för tipsen, de flesta iaf :)
Ska bara fundera ut vilken färja vi ska ta från Sverige...

witte skrev:
2291627 Tack för tipsen, de flesta iaf :)
Ska bara fundera ut vilken färja vi ska ta från Sverige...

Helsingborg - Helsingör - Rödby - Puttgarden - Genom Tyskland...

Gjorde den resan själv förra månaden och den är MYCKET smidigare och bättre än Grenåfärjan...mycket snabbare än om du åker Stena Line också...sparade 4 timmar på hemvägen... :tummenupp

Aleksander skrev:
2291665 Helsingborg - Helsingör - Rödby - Puttgarden - Genom Tyskland...

Gjorde den resan själv förra månaden och den är MYCKET smidigare och bättre än Grenåfärjan...mycket snabbare än om du åker Stena Line också...sparade 4 timmar på hemvägen... :tummenupp

Ja, det är nog en bra färdväg tror jag också. Du har inte bokat färjan mellan danmark och puttgarten i förväg eller?

Passa dig så du inte kommer till Italien precis när industrisemestern börjar. Då åker HELA italien ner till kroatien nämligen. När vi var där förra året var det kö från ca 2mil innan venedig och hela vägen ner till Kroatien samt efter gränsen.

Kan vara smidigare i så fall att försöka köra genom österrike och komma uppifrån och ner så att säga.

prise skrev:
2292606 Passa dig så du inte kommer till Italien precis när industrisemestern börjar. Då åker HELA italien ner till kroatien nämligen. När vi var där förra året var det kö från ca 2mil innan venedig och hela vägen ner till Kroatien samt efter gränsen.

Kan vara smidigare i så fall att försöka köra genom österrike och komma uppifrån och ner så att säga.

Ok, det låter ju inte så kul...

Aleksander skrev:
2292627 Nix, bara att åka dit. Kostar 50 spänn ungefär.
50 kr för en mc eller? Vad jag sett kostar det snarare 500 med bil (men jag har inte kollat så noga). Och typ 300 för helsingborg-helsingör.

Någon som har några "måste-ses"-tips på väg ner till Kroatien och även i italien-schweiz-trakten? Vill ju inte missa något :)

Kajan skrev:
2297685 Aj, aj. AKta er for viamichelin! De grodatarna sitter o leker med en gps i sallskap av rejala doser olaglig orter nar de skriver de sina vag beskrivningar.
De skickade ivag mig pa en sjukt fel vagar o det tog dubbelt sa lang tid som de sa. Ok att man kan misslyckas med Balkan men Danmark o Italien :3freak

Kop en sk vagkarta istallet.

Åh faen? :confused:

Jag har bara goda erfarenheter från hela Europa..... Även samma tripp som du beskriver...

Men t ex Hallweg Europa samt resp. land är ju bättre förstås.

witte skrev:
2297659 Någon som har några "måste-ses"-tips på väg ner till Kroatien och även i italien-schweiz-trakten? Vill ju inte missa något :)

Hela Slovenien är fint och inte minst Ljublijana, Sedan är ju småvägarna i Österrike inte helt fel heller. Ta gärna ett stopp i Graz också...

Tack för tipsen! Det blir nog en sväng i Österrike helt klart.

Carpe me skrev:
2298394 Rödby - puttgarten kostar 1530:- ToR så det blir 765:- enkel resa med bil,
OK, bra då vet jag. Är det enklast att köpa biljett innan man drar? Såg att det fanns lite paketturer Helsingborg-Helsingör + Rödby-Puttgarten tex.

bullerobban skrev:
2298136 Åh faen? :confused:
viamichelin
Jag har bara goda erfarenheter från hela Europa..... Även samma tripp som du beskriver...

Inte jag, eller sa hade jag bara en javla otur o de hade byggt om manga avfarter precis innan jag skulle aka. Men i vissa fall var det for att beskrivningen var svartolkad. Har ar nagra exempel

Copehagen - rodby = ar egentligen bara att halla rakt pa men ViaMichelin (VM) skrev hall mot xxx o hall mot yyy vilket gjorde att man blev confunderad vid varje avfart. De hade lika garna kunna skriva: FORTSATT pa samma vag.

I Italien mot Trieste sa var det vid tva tillfallen som de skickade ivag mig pa fel avfart nar det lika garna kunde ha statt : Folj motorvagen.

I croatien skickade de upp mig i bergen efter Dubrownik istallet for att folja kustvagen. Jag kan rapportera att de vagarna ar bade samre o farligare. Det innebar ytterligare en granskontroll pa vag till Tirana dessutom.

Pa balkan borjade jag dessutom fa instruktioner som "near the city of XXX turn left on route 56" NEAR?? vada nara? en km, 1 mil ??? Route 56 var dessutom den gamla benamningen och inte det moderna vagnumret. Det var flera sadana fall och i just detta var den riktiga beskrivningen: Mitt I Staden XXX svang HOGER!!!!( Dessutom Kyrrilliska alfabetet i bosnien men VM skriver pa vasterlandskt! smart va) :tummenupp

VM pastad att resan Villach - Tirana skulle ta 12 h den tog narmare 20 (bakom ratten). OK jag fick se mkt o det var kul, Sarskilt den Montenegrinska landsbygden men nar det borjade bli morkt o man fick vaja for kossor, byfanar o fotbolls stora stenar fran bergssidan sa var man inte sa kaxig.

Det ar nog bra om man kombinerar med en bra vagkarta iaf. Lycka till :tummenupp

PS Jag valde alternativet "Fastest route" DS

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna