Hur justerar man bränslenivån?

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Jag har en liten fundering på hur man justerar bränslenivån på flottören? Vad är neråt och vad är upp? När man kollar läget på flottören har man ju förgasaren upp och ned...

Min hoj visar en tendens till att gå lite fett i låga varv när den blir varm och jag vill kunna utesluta att bränslenivån är fel. Har även gått ner från original 45 till 40 i LF, då mina tomgångsvarv knappt blev sämre vid helt inskruvad blandskruv med 45 eller 42... Fattar inte hur man ska få den att gå klockrent. :confused: (Fast den går ju i övrigt som en dröm :) )

Bifogat

• bild.jpg
    bild.jpg
    40.5 KB · Visningar: 70
Du ska böja den lilla plåten som trycker på nålventilen så att den trycker senare när flottören flyter uppåt.
Böj alltså plåten neråt när du har förgasaren rättvänd som den sitter på hojen..

Jag kollade just detta på min hoj igår och jag tror det blev rätt :gnissla
Märkte tyvärr ingen skillnad dock..

rejser skrev:
Du ska böja den lilla plåten som trycker på nålventilen så att den trycker senare när flottören flyter uppåt.
Böj alltså plåten neråt när du har förgasaren rättvänd som den sitter på hojen..

Bara för att påpeka det uppenbara, om du trycker ner blecket någon millimeter för mycket kommer du få "bieffekten" att förgasaren flödar konstant.

Fenix skrev:
Bara för att påpeka det uppenbara, om du trycker ner blecket någon millimeter för mycket kommer du få "bieffekten" att förgasaren flödar konstant.
Ojdå... Men hur vet man när den är i exakt läge (förutom att se att den är jämns med förgasarens kant) och om man vill sänka den ungefär 1mm, går det att mäta eller är det ögonmåttet som gäller?

rejser skrev:

Ska testa det där... Tror faktiskt att när jag kollade tidigare gjorde det tvärtom :huvet (Därav denna tråd)

Jockwell skrev:
Jag har en liten fundering på hur man justerar bränslenivån på flottören? Vad är neråt och vad är upp? När man kollar läget på flottören har man ju förgasaren upp och ned...

Min hoj visar en tendens till att gå lite fett i låga varv när den blir varm och jag vill kunna utesluta att bränslenivån är fel. Har även gått ner från original 45 till 40 i LF, då mina tomgångsvarv knappt blev sämre vid helt inskruvad blandskruv med 45 eller 42... Fattar inte hur man ska få den att gå klockrent. :confused: (Fast den går ju i övrigt som en dröm :) )

Att den går för fett har nog inget med flottörnivån att göra. Prova dra ner lite på acc. pumpen om du redan testat allt annat med nål/munstycken.

Fenix skrev:

Blir det inte tvärtom?
Eller böjde jag åt fel håll...hehe...fan satt där med förgasaren i näven och funderade en bra stund på hur jag skulle böja blecket.
Det är just flödningen jag vill minska nämligen, tycker den skvätter ur sig väl mkt när jag kör.

Basse skrev:
Att den går för fett har nog inget med flottörnivån att göra. Prova dra ner lite på acc. pumpen om du redan testat allt annat med nål/munstycken.
Hur justerar jag acc.pumpen? Har frågat tidigare i annan tråd och inte fått svaret... Vet att det finns en skruv där gasvajern kommer in som arbetar med acc.pumpen, är det den?

Har dock inte sänkt nålen alls då jag upplevt hojen gå jävligt bra i högre varv. Kan det hjälpa till bättre respons i låga varv om man går ner ett snäpp? :confused:

Vad jag läst till mig kan justering av bränslenivå hjälpa till om hojen går fett i låga varv när den blir varm, eller???

rejser skrev:
läs ovan...ooops :D
Såg det! :)

Last edited:
rejser skrev:

Om nålventilen ska stänga tidigare skall alltså bläcket som trycker mot den vinklas mer uppåt - om förgasaren är rättvänd.
Kan väl inte vara så svårt att se hur det funkar med gasaren i näven o pillandes på flottören:va

Per skrev:
Om nålventilen ska stänga tidigare skall alltså bläcket som trycker mot den vinklas mer uppåt - om förgasaren är rättvänd.
Kan väl inte vara så svårt att se hur det funkar med gasaren i näven o pillandes på flottören:va

nej jag vet det nu :tungan
en liten lätt tankevurpa...

Per skrev:
Då är det som jag gjort... Alltså med förgasaren i handen tryckt bläcket ner och flottören ligger i ett högre läge för nålen vilar mot ventilen tidigare. Men mysteriet är fortfarande om man kan mäta in exakt vad som är standrad läge och vad som är ca 1mm snålare... :va

Om jag har allt annat rätt förutom acc.pumpen... Hur justerar jag den så den blir snålare ställt? (Bara så jag vet ifall det inte blir bättre genom att sänka nålen ett snäpp)

Last edited:
Hittade detta i en gammal tråd om hur man mäter nivå på flottören. Sedan är det "bara" att mäta vilket avstånd det är när den är i linje med flottörhusets kant så man får "default-läget"...

Använd ett skjutmått och mät avståndet från packningsytan till flottörhuset på förgasaren upp till flottörens högsta punkt (dvs dess botten). Observera att det görs enklast med förgasaren upp-och-nedvänd i ca 45 graders lutning så att flottören precis trycker ned nålen men inte mer. Du böjer på tabben som trycker ned nålen för att justera flottörnivån.

Exempelvis: Standardläge är 12mm. Hojen går lite fett, sänk flottören så avståndet blir 13mm, alltså tryck ner bläcket med förgasaren i handen... :)

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...