Hur illa är detta? (Bromsfråga)

  • Thread starter Thread starter Vb
  • Start date Start date

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Hej, glad amatör här skulle byta bromsbelägg och tog bort hela kalipern från bromsslangen, sen när jag satte tillbaks den var jag tvungen att vrida skruven ett extra varv eftersom jag inte bytt o-ringar (var fan hittar man såna?) och naturligtvis gick insexmönstret i skruvhuvudet av, innan jag hade fått hålet i skruven i linje med hålet i slangen, så nu har jag två frågor: 1. Påverkas bromsverkan i.o.m att dessa hål inte är i linje med varandra? Tänkte åka bana i helgen. 2. Hur får jag bort skruven nu :näsblod. Skickar med en bild så ni förstår vad jag försöker säga.

DSCF0581.jpg
 
Du menar hålen på banjobulten? Dom syns inte när skruven är iskruvad.

Det spelar ingen som helst roll hur dom är placerad i förhållande till slangen. Huvudsaken är att bulten är dragen tillräckligt, o det verkar du ju ha gjort :rolleyes:
 
Va har du sysslat med?

Kopparbrickor o ny skruv hittar du på tex hydroscand.
Hålet behöver inte va i linje.
Bromsvätska hittar du vart fan som helst, se till o ta rätt.
O åter igen, what?!?! va har du gjort?
 
Har man inte tillgång till kopparbrickor men måste skruva så skaffa en lödpenna på butangas eller liknande gasoleldare.
Elda på ringen till den glöder och kasta den i ett glas vatten.
I motsats från stål så blir ringen som ny och kan återanvändas.

Skaffa en momentnyckel och byt den banjon innan den går av.
 
Du behövde (borde) överhuvudtaget inte ha tagit bort slangen. Du skulle ha släppt på oket ifrån framgaffeln. På många ok behövs inte ens det för att byta bromsklossar. Nu måste du absolut lufta bromsarna. Kolla så att du inte har för mycket bromsvätska i behållaren uppe på styret nu efter att du tryckt tillbaka kolvarna i oket. Det får inte vara över maxnivån!

Det finns ungefär sjutton olika sätt att få bort skruven nu. En rörtång är ett alternativ.
 
Last edited:
Ok tack för alla snabba svar :Bugar Skönt att veta att hålen inte behövde va i linje, kunda ha räddat mig en skruv om jag vetat innan dock ... Rörtång säger du, ska kolla up det.

På frågan vad jag försökte göra, var bara lite nyfiken på hur saker och ting ser ut och vill skruva isär dom, eftersom jag är nybörjare... inte alltid så lyckat kanske :rodnar
 
Ok tack för alla snabba svar :Bugar Skönt att veta att hålen inte behövde va i linje, kunda ha räddat mig en skruv om jag vetat innan dock ... Rörtång säger du, ska kolla up det.

På frågan vad jag försökte göra, var bara lite nyfiken på hur saker och ting ser ut och vill skruva isär dom, eftersom jag är nybörjare... inte alltid så lyckat kanske :rodnar

Ibland kan det bli kostsamt att vara nyfiken... Men det är ett jävligt bra sätt att lära sig på. Mitt tips att ladda ner en servicemanual. Min har sparat mig många timmar i garaget.
 
Drog du åt med tillräckligt mycket moment? Du råkade inte använda en insex:a i tumstorlek till din metriska bult för att skada den så mycket?
 
Jag är mest imponerad över att inte banjon har gått av. Iom att den är ihålig så tål den inte speciellt mkt stryk..
 
Last edited:
Drog du åt med tillräckligt mycket moment? Du råkade inte använda en insex:a i tumstorlek till din metriska bult för att skada den så mycket?

Ja den är metrisk min insexnyckel, men jag trodde hålen måste vara i linje, och eftersom o-ringarna var gamla var jag "tvungen" att dra den ett extra varv, mot hur den var när jag skruvade av den..

Nu tänkte jag i alla fall köra in mina nya bromsbelägg - någon som kan ge lite tips? Har läst att man ska göra allt från 10 till 150 successivt hårdare inbromsningar :va
 
Du tyckte inte att det gick segt att dra åt banjon i förhållande till hur lätt det var att lossa på den?

In på Hydroscand och köp en ny bara. Och dra inte åt den för kung och fosterland den gången så att du sliter sönder skallen.
 
Ja den är metrisk min insexnyckel, men jag trodde hålen måste vara i linje, och eftersom o-ringarna var gamla var jag "tvungen" att dra den ett extra varv, mot hur den var när jag skruvade av den..

Nu tänkte jag i alla fall köra in mina nya bromsbelägg - någon som kan ge lite tips? Har läst att man ska göra allt från 10 till 150 successivt hårdare inbromsningar :va


Herregud, de e bara å åk! Tänk inte så mycket .. :P
 
Men som någon sade tidigare, du MÅSTE lufta bromsarna. Innan du gjort det så bör du inte köra en meter :7peta
 
Har du inte kunskap om hur man gör så be någon om hjälp. Det kan sluta illa annars om du har oflyt
 
Funkar det, så är det bra.
Lufta ordentligt och kör in beläggen genom försiktiga inbromsningar där du låter beläggen svalna mellan.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top