Hur hög hastighet kan ett fallande föremål komma upp i??

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Det är frågan.

Om man släpper ett föremål från ex 10000 m höjd. Hur hög är hastigheten när den är sisådär 1 m ovanför marken??

Nu är ju inte jag dummare än att jag förstår att detta skiljer sig mellan olika föremål och dess massa samt luftmotstånd, men vi måste ju börja någonstans.

Ex en kula från ett kullager modell dank.

Vilken är den optimala formen? Vilket material (på jorden existerande) är bäst? Accelererar föremålet med de bästa egenskaperna fortfarande efter 9999 m fall, och behöver alltså mer höjd? Frågorna är många...

Nu kommer givetvis vädret och ev vindar, lufttryck etc att spela in, men vi måste standardisera de värdena till att börja med.

Kom igen nu alla fysiker! Hjälp mig i mina funderingar.

Föremålet kommer inte att accelerera alla 10 000 meterna. Efter en viss tid (beroende på den fallande kroppens fysiska egenskaper) kommer friktionen mot luften bli lika stor som tyngdkraften som gör att kroppen faller mot marken och accelerationen upphör.
Faller kroppen i vakum kommer den accelerera alla 10 000 meterna.

Borde det inte va så att den även tappar fart mot slutet pg.a det ökande luftmotståndet?

Faller nog snabbast en bit upp innan luften blivit för tätt och luftmotståndet ökar.

"Rocketing downward for 13 minutes, he falls at more than 600 miles per hour, almost breaking the sound barrier with his body."

http://hypertextbook.com/facts/JianHuang.shtml

Speed Skydiving upp mot 960 km/h eller 268 m/s.
Men det är ju en människa och en perfekt utformat föremål går nog lite snabbare. Dock har jag inte gjort nån källkontroll.

Den teoretiska lösningen torde ju vara:

v = (-g*m1*m2)/r

v = hastighet

r = avståndet mellan de två massornas (m1 och m2) centran. m1 och m2 är i detta fall det fallande föremålet och jorden. i detta fall 9999 meter plus ett par meter till jordens mitt :)

g är en konstant: 6.6742 +- 0,001*10^-11 Nm2/kg2

Jag e inte säker men detta borde vara rätt... om jag inte glömt bort för mycket.

:mattias

Den teoretiska lösningen torde ju vara:

v = (-g*m1*m2)/r

v = hastighet

r = avståndet mellan de två massornas (m1 och m2) centran. m1 och m2 är i detta fall det fallande föremålet och jorden. i detta fall 9999 meter plus ett par meter till jordens mitt :)

g är en konstant: 6.6742 +- 0,001*10^-11 Nm2/kg2

Jag e inte säker men detta borde vara rätt... om jag inte glömt bort för mycket.

:mattias

Se där ja! Nu gäller det bara att säga det med ett vanligt språk också.

Skydivingsnubben var ju snabb, men betyder det att med ett optimalt föremål så knäcker man ljudvallen?? Låter lite otroligt.

Den optimala formen torde väl vara en vattendroppe?

Last edited:
Men snälla... Har ni inte fattat någonting?

Något som faller kommer inte upp. -Det kommer ner. :fakta

jag föll en gång i 546m/sek men som tur va så dök jag ner i havet när jag landa, fick dock lite huvudvärk

Optimala borde ju vara ett spjut som väger as, alla vet ju att tunga saker faller skithårt och fort :gnissla
Sen vet jag inte vad dragningskraften föredrar, en större yta eller tyngre massa, men det borde vara det sistnämda.
Sen vet jag att man kan räkna ut det men då måste man vara smart och det är inte jag. Eller så missade jag bara att plugga fysik.

Se där ja! Nu gäller det bara att säga det med ett vanligt språk också.

Skydivingsnubben var ju snabb, men betyder det att med ett optimalt föremål så knäcker man ljudvallen?? Låter lite otroligt.

Jag hdae tydligen glömt en hel del :)

Rätt formel blir:

v = roten ur(2*h*a)

h = höjden
a = accelerationen

roten(2*9999*9,8) = 442.74 m/s = knäckt ljudvall

Detta är ju en teoretisk gräns.

3170967 Jag hdae tydligen glömt en hel del :)

Rätt formel blir:

v = roten ur(2*h*a)

h = höjden
a = accelerationen

roten(2*9999*9,8) = 442.74 m/s = knäckt ljudvall

Detta är ju en teoretisk gräns.
Sen får man ju ta med luftmotstånd i någon fin beräkning med :hihi

Sen får man ju ta med luftmotstånd i någon fin beräkning med :hihi

Ja med tanke på att det är den begränsande faktor så kan det vara en god ide.

Optimala borde ju vara ett spjut som väger as, alla vet ju att tunga saker faller skithårt och fort :gnissla
Sen vet jag inte vad dragningskraften föredrar, en större yta eller tyngre massa, men det borde vara det sistnämda.
Sen vet jag att man kan räkna ut det men då måste man vara smart och det är inte jag. Eller så missade jag bara att plugga fysik.

Du får inte säga sånt där, alla blir tysta och låtsats som det regnar precis som när en alkis skitit på sig på tunnelbanan. Ingen låtsas om det och hoppas det försvinner av sig själv. :tungan

Förlåt.

Last edited:

Du får inte säga sånt där, alla blir tysta och låtsats som det regnar precis som när en alkis skitit på sig på tunnelbanan. Ingen låtsas om det och hoppas det försvinner av sig själv. :tungan
Haha! :hihi
Det är nog ingen idé att ens försöka förklara för honom.
(Inget illa menat Dee_Cati :rolleyes: )

Hahaaa, nu skrattade jag så att det flög halvtuggade bitar av min frukostmacka över hela tangentbordet.

Eftersom massan inte finns med i formeln Santo kläckte ur sig, så har massan ingenting med saken att göra, hur fort ett föremål kommer falla. Det var något som dessutom visades på fysiklektionen då jag gick i gymnasiet. En stålkula, en bomullstuss, två rör. Fysikläraren pumpade ur luften ur rören och sedan släpptes tussen och kulan och båda nådde botten samtidigt. I luften så ger givetvis tussen upphov till mer friktion än kulan och därför når kulan marken först.

Nu har ju några kläckt ur sig lite formler. Kan inte nån roa sig med att ta reda på ett visst föremål, ex en stålkula på säg tre kilo, som släpps på 10000 m höjd. Ponera att det är vindstilla och välj en "normal" luftfuktighet och en vanlig temperaturskala vad gäller höjden.

Vilken hastighet har den vid 1 m ovanför marken??

Glöm inte parametrarna av den omgivande luften efter att beräkningen är klar eftersom vi ska prova optimera detta med ett annat föremål senare!

Vill bara tillägga till alla andra puckon att jag förstår inte heller...
Ni är inte ensamma.

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back