Hur hårt ska min kamkedja spännas? APE-sträckare

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag har en manuell kamkedjesträckare från APE på min hoj, och jag skulle nog behöva spänna min kamkedja lite (tycker att den har börjat att rassla) så frågan är: Hur vet jag när den är lagom spänd? Måste jag lyfta på ventilkåpan och kolla hur spänd den är mellan kamdreven eller finns det ett annat sätt? Tacksam för svar...

lahi skrev:
Jag har en manuell kamkedjesträckare från APE på min hoj, och jag skulle nog behöva spänna min kamkedja lite (tycker att den har börjat att rassla) så frågan är: Hur vet jag när den är lagom spänd? Måste jag lyfta på ventilkåpan och kolla hur spänd den är mellan kamdreven eller finns det ett annat sätt? Tacksam för svar...

Lossa låsmuttern, skruva in bulten när motorn e igång. det tystnar ganska omgående om det är det som e problemet. MEN se till att INTE skruva ett skit mer än tills det tystnar för då kan du spräcka styrningen på kedjan. Skrivande har lyckats med detta :kocko (skruvar hellre än bra) glöm inte dra låsskruven ordentligt utan att dra åt spännaren hårdare! :gnissla

Rätt sätt är att ta bort ventilkåpan, trycka ned kamkedjan så att du får ett slack mellan in och utblåskammarna och sen dra åt spännaren inte mer än att slacket försvinner - men inte är hårt sträckt. Du får förslitning på kamkedjestyrarna om du spänner för hårt.

Ok! Tackar för svaren! Då är det meckardags nu :tummenupp Får se om jag kommer åt spännaren också.. sitter lite jobbigt till

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!