Hur hårt ska jag dra styrhuvudet?

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Har monterat en styrdämpare, och den fäse man i styrhuvudet(tror jag det heter), alltså den stora bulten i mitten på styrkronan.
I Öhlins manualen står det att den skall dras åt så mycket som det står i manualen, alt 100nm, i min manual står dock inget.

Vad rekomenderar ni?
Samt om man inte har en momentnyckel...hur hårt är 100nm....duger det om jag bara drar den allt vad jag orkar med en hylsnyckel, eller blir det för hårt ?

/N

100 Nm är ungefär som att hänga 10 kg på en hävarm som är 1 meter. Är ditt spärrskaft hälften så kort så ska du dra dubbelt så hårt, ok?

100 Nm tycker jag låter hårt, om du menar muttern på själva styraxeln. På min hoj skulle den dras till så lite som 20 Nm, kanske inte ens det. Minns inte riktigt. Jag drar mina hjulaxelmuttrar till 110, och då får man ta i lite lagom för att loss dom med ett fälgkors, bara som jämförelse.

Hoztic skrev:
Man ska inte dra loss/dra åt saker med spärrskaft, det är dom inte gjorda för, i synnerhet inte så hårt! Ett sånt är ju ca 25 cm så det skulle bli 40 kg, alldeles för mycket! :ajjabajja

Nej det är sant, dom går lätt sönder

Nu gäller det att hålla isär begreppen :)
Den som ska dras är den översta muttern ovanpå styrhuvet (inte muttrarna till styrlagret).
Nu har jag bara manualen till -99an och den ska dras till 115Nm så 110 låter inte otroligt.

Muttrarna till styrlagret skall, mycket riktigt, dras med betydligt lägre moment. :tummenupp

Tack för alla tipps.
Jag har ett vanligt hylsnyckelskaft, jag fick loss muttern med den, men fick ta i allt vad jag orkade en 2-3gg innan den lossna.

Så jag gissar att jag kan dra åt allt va jag orkar 2-3gg för att få ditt den oxo? :)

/N

Ett nödlösning, om man t, ex måste lossa en hjulaxel ed där man inte förändrar något och "råkar" sakna momentnyckel, är att hålla reda på mutterns läge samt hur många varv man får gänga tills den är loss.
Drar man tillbaka lika är man åtminstonne hyffsat nära rätt moment.

Inget slår dock en momentnyckel :tummenupp

Det är rätt lurigt att gå på hur hårt den verkade sitta för du har en jäkla vilofriktion när du ska lossa.

isse skrev:
Tack för alla tipps.
Jag har ett vanligt hylsnyckelskaft, jag fick loss muttern med den, men fick ta i allt vad jag orkade en 2-3gg innan den lossna.

Så jag gissar att jag kan dra åt allt va jag orkar 2-3gg för att få ditt den oxo? :)

/N

Med ett kort skaft så är de ungefär allt vad tygen håller för... har du ett som är långt (över en halvmeter) så får du tat lite lungt. Eller så drar du till biltema och köper en momentnyckel, kostar 500:- och funkar bra för hemmamek.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT