Hur göra med TV i nybyggd villa?

Fazer

Medlem 191
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Min Italienska älskarinna
Hur göra med TV i nybyggd villa?

Hjälp mig i djungeln digital analog eller via bredbandet? Bygger just nu ett nytt hus och funderar på hur man ska göra det smidigt i nutid och framtid.
Vi vill inte ha onödiga kablar på golvet, och vi har minst tre TV-apparater i huset.
Ska man ha en parabol på taket och sen en digitalbox vid varje TV?
Kan man då dra sladdarna ifrån parabolen i de vanliga antennuttagen, eller ska man satsa på ett bredbandsuttag (nätverk) vid varje TV och sen in i digitalboxen?
Eller vad finns det för alternativ?
Vi är inga stora TV-tittare men vill gärna i första hand ha SVT, 3:an, TV 4, TV 4+, 5:an, Eurosport, Kanal 24 & Viasat sport.
Tack på förhand
/R

Tja, problemet är ju om man vill titta på olika satellitsända kanaler. Enda sättet är flera mottagare. När jag kikade, för ett par månader sen, har det kommit mottagare med dubbla tuners. Men det medgör bara att du kan spela in en annan kanal, på hårddisken, än den du tittar på. Gick loss på närmare 8.000:-

Ska du ha Boxer så behöver du ju inte göra något med dragningen, men fortfarande flera mottagare. Ska du köra parabol blir det mer komplicerat. Vanligast(?) brukar man ta in en huvudledning, där man sätter mottagaren, och sen skickar ut satellit signalen i resten av huset. Men då kan du bara titta på en kanal. Har aldrig sett eller hört någon som har splittat parabolsignalen då de flesta tycker det blir dyrt med många mottagare.

Har aldrig kört bredband så det kan jag inte uttala mig om.

Skriv gärna hur du löser det och hur nöjda ni vart.

/R

Köp en boxer koppla den till tvn där ni sitter mest , skaffa därefter trådlös överförare , bara att dunka in i antenn utaget i dom andra tv apparaterna
så kan du kolla där med , men endast på den kanalen som är på boxern vid den
andra tvn .. och självklart 1 , 2 , 4

floodi skrev:
Köp en boxer koppla den till tvn där ni sitter mest , skaffa därefter trådlös överförare , bara att dunka in i antenn utaget i dom andra tv apparaterna

Nja trådlösa ska du akta dig lite för. Ofta blir de störningar ifrån andra trådlösa grejer mobil m.m.

Samt en trådlös överföring blir aldrig så bra som en fast.

Om jag hade varit dig hade jag dragit bredbands uttag till dom flesta uttag samt antennuttag till där du ska ha tv.

Alltså med tv- nätet får du göra ett stjärnnät med utgång ifrån huvudtv:n

Vid den tv får man länk ihop nätet o sllitta vidare tv-signalen efter boxern.

Nu nuläget är de väldigt dyrt o kunna kolla på 2 olika digital kanaler utan att ha fler mottagare.

Men gör du så här är du minst lårt för framtida behov

Ber omursäkt för alla felstavningar m.m.

Vet inte hur det e me kabelTV om det släcks oxå?!?.. men om comhem finns i närheten så skulle du ju kunna passa på att dra in det i huset. Vet när mor&far byggde nytt -88 i växjö så gjorde dom så.. så vi hade kabelTV i hela huset.

floodi skrev:

Nja, har aldrig hört talas om en som du sätter i antennuttaget. Däremot brukar de använda SCART.

Jag har testat Philips två versioner och de fungerar lysande. Fördelen är att du kan fjärrstyra IR signalen också, dvs om du bara har DVD i TV rummet kan du kika på DVD i hela huset och även styra den därifrån. Den gör om både bild, ljud och IR till radiovågor.

Med den värre versionen kan du även växla källa. Det hela hänger på vad du har för väggar och hur mycket elektriskt som står i mellan. Kvalitets sändare använder 2.4Ghz så störningar från mobiler etc är inget problem. Däremot kan trådlösa nätverk störa, även microvågsugnen kan störa när den körs.
Kör DVD i sovrummet och det går inte att se någon skillnad och jag är hembiofreak så jag har höga krav. Det på en 28":are dock...

Men som sagt, det hänger lite omgivningen hur bra det blir. Samt att man får prova lite olika placeringar med mera. Men du har fortfarande problemet att du inte kan titta på två olika satellitkanaler....

/R

Bugar och tackar för alla tips så här långt, och jag lovar att komma med en rapport om hur vi har löst det. Måste ha allt klart i veckan, då elektrikern har börjat med att dra kablarna i huset.

Boxer har ett så kallat tvilling abbonemang. Man får två boxar och två separata kort (se kampanjer från hemelektronik kedjorna). På det andra kortet betalar man halva priset på allt. Dvs halva kortavgiften och halva avgiften för kanalerna.
Fördelen med detta är att man då slipper fajtas över fjärren om man är fler än en i hushållet. Nackdelen är att man måste betala 1.5 avgifter istället för 1. Använder man bara grundutbudet så blir däremot kostnaden inte speciellt hög anser jag!
Jag är inte riktigt säker på om man måste ha exakt samma utbud på båda korten!? Det är iofs väldigt troligt eftersom man annars skulle kunna få exempelvis filmkanalerna för halva priset på tvillingkortet och sen skita i att ha det på originalkortet för fullpris. Det måste nog vara så att du har exakt samma utbud på båda korten eller det "dyraste" utbudet på originalkortet......jao jao..det hade du nog listat ut ändå! :tummenupp

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti