Hur göra för att slippa tull osv när man köper från ebay

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Vad är det man ska be säljaren skriva på paketet om jag t.ex. köper ett ps3 från usa för att slippa tull och moms och sånt där? Är det att värdet på paketet är typ 10dollar eller vad ska man be honom skriva?

Skriv ner värdet, se till så du har ett kvitto på det värdet han skricver så du kan styrka det.

Sen om grejerna försvinner så torskar du varje krona du har skrivit ner värdet med.

Märker man paketet som gåva så ska man slippa momsen, men man ska alltid ha i åtanke att grabbarna vid gränsen inte heller är helt korkade. :)

Ska han skicka med ett kvitto eller hur menar du? Förstår inte riktigt. Om han skriver att värdet är 30 dollar, kan tullgubbarna riva upp paketet och kolla vad det är åsså torskar jag 30dollar eller?

Att skriva gåva funkar inte längre.

Om dom misstänker att du har skrivit ner värdet så kan dom öppna o be dig styrka priset.
Jag har gjort så att jag har betalat 2 ggr till säljaren, en gång på det värde som jag vill ha på paketet o en gång till med resten av summan.

Om tullen vill att man ska visa kvitto så visar man bara det där man betalade "rätt" summa.

Ska han skicka med ett kvitto eller hur menar du? Förstår inte riktigt. Om han skriver att värdet är 30 dollar, kan tullgubbarna riva upp paketet och kolla vad det är åsså torskar jag 30dollar eller?

Han menar om du t.ex. köper varor för 400 dollar, men han har istället skrivit ett kvitto att varorna kostar 30 dollar.

Fördelen är att du betalar tull och moms på 30 dollar, vilket inte är så mycket.

Nackdelen är att om paketet försvinner så är varorna bara "värda" 30 dollar istället för 400 dollar.

Man skickar det hela till en ompaketeringsfirma i USA. De tar emot ditt paket, paketerar om det och printar ut en ny följesedel med det belopp du vill.

De kan även paketera ihop flera inköp till ett enda paket.

Adressen dit då...?
Jag skrev den här på SH för typ ett halvår sedan men kommer inte ihåg den längre.
Du får leta själv.
Sök på "USA" "tull"

Eller så gör man som så många andra och kör en skärmdump på kontoutdraget och in med det i photoshop och vips så går priset ner från 3500 till 800 eller nåt liknande! Gjorde detta senast i förra veckan och skrev ner ett paket från 1692 till 392 kr. Tog 2 dagar så fick jag paketet och betalade 83 kr i tull och moms!!!
Eftersom det i USA är brottsligt att skicka paket som gåva för företag är det svårt att få dem att göra det.
Annars ska det vara max 500 sek som värdet ska vara har jag för mig.
Lycka till.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...