Hur göra för att söka patent?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag antar att det är patent- och registreringsverket man vänder sig till men hur går det tillväga? Och vad kostar det?
Och en fråga som hänger ihop med detta, finns det någon stiftelse eller liknande när man behöver hjälp med att finansiera framtagning av sin uppfinning om de anser den vara bra?

Dee_cati skrev:
Jag antar att det är patent- och registreringsverket man vänder sig till men hur går det tillväga? Och vad kostar det?
Och en fråga som hänger ihop med detta, finns det någon stiftelse eller liknande när man behöver hjälp med att finansiera framtagning av sin uppfinning om de anser den vara bra?

Man tar kontakt med en patentbyrå, som är vana att hålla på med sånt.

Finns det flera eller är det bara en enda statlig byrå? Jag förstod så långt att man gjorde så men ville ändå fråga de kunniga här, det kanske tom jobbar någon på patentverket som även är här på sporthoj ju :)

Berätta nu, vad ska du koka ihop? Behöver du försäljare eller ekonom när din produkt har blivit känd? När du ska starta ett företag för att kunna sälja så vet du vem du ska säga till. :tummenupp

Lycka till!

P-E skrev:
Berätta nu, vad ska du koka ihop? Behöver du försäljare eller ekonom när din produkt har blivit känd? När du ska starta ett företag för att kunna sälja så vet du vem du ska säga till. :tummenupp

Lycka till!

Haha, den biten har jag hyffsat koll på och har även bra kontakter genom jobbet på det viset.
Min "uppfinning" är bara en försköning av en redan befintlig produkt som befinner sig på alla produkter där användningsområdet är, men min ide är en ny typ som jag anser skulle förbättra det hela. Hoppas jag på, därför behöver jag ekonomisk hjälp med att ta fram en prototyp då jag inte har råd med det själv. Eller våga satsa sådana pengar rättare sagt :(

OBS!!!!!!!!!!!!!
SÄG DET INTE!!!! HÅLL DET HEMLIGT !!!!!!!
Jätteviktigt!!!!!!!!!!
Annars kan det inte bli patent!!!!

Betänk att det kostar ca 10000kr/land att söka patent. Ibland kan det vara bättre att mönsterskydda eller bara hålla processen hemlig om det är en sådan. Titta på Cocacola, de har inte patent.

Last edited:
25 papp får du nog vara beredd att punga om det ska vara någon mening med det hela.

Dee_cati skrev:
finns det någon stiftelse eller liknande när man behöver hjälp med att finansiera framtagning av sin uppfinning om de anser den vara bra?
Japp, jag och flera kurskamrater fick ut pengar från almi företagspartner (alt. career center) när vi pluggade produkt- och affärsutveckling.

mb skrev:
Japp, jag och flera kurskamrater fick ut pengar från almi företagspartner (alt. career center) när vi pluggade produkt- och affärsutveckling.

Har du lite mer info om vart man ska vända sig etc om angående det?

Acura, vad är drivhuset och hur kommer man i kontakt med dem?

Mingves, Nog för att jag är blond men inte så blond :D Enda som har lite hum om det är flickvännen men hon behöver inte veta något för att hon är knappast intresserad.

Dee_cati skrev:

Mingves, Nog för att jag är blond men inte så blond :D Enda som har lite hum om det är flickvännen men hon behöver inte veta något för att hon är knappast intresserad.
Ligger Arboga i Västmanlandslän eller? Isf: http://www.innovationvastmanland.com/ eller http://vastmanland.almi.se/
Annars är det ju bara att kolla på www.almi.se

Dee_cati skrev:

Du ringer bara upp dom och säger att du har en produktidé som skulle kunna ligga till grund för ett företag, men att du behöver utvecklingspengar. Sen bokar ni ett möte och gör du väl ifrån dig så får du runt 10 papp att starta med.

http://www.almi.se/

30 papp får du räkna med när du använder ett ombud. Det börjar där. Vilket är kaffepengar jämfört med vad det kostar att lansera. Pysslat med affärsutveckling i många år och folk tittar oftast på patentkostnader, utvecklingskostnader inte vad det kosta att lansera och få positivt "cash-flow". Oftast handlar patent och utvecklingskostnader på 10-20 % av en budget och resterande på lansering. Det tuffaste (dyraste) är att lansera är en konsumentprodukt.

Lycka till
/Badger

Badger skrev:
30 papp får du räkna med när du använder ett ombud. Det börjar där. Vilket är kaffepengar jämfört med vad det kostar att lansera. Pysslat med affärsutveckling i många år och folk tittar oftast på patentkostnader, utvecklingskostnader inte vad det kosta att lansera och få positivt "cash-flow". Oftast handlar patent och utvecklingskostnader på 10-20 % av en budget och resterande på lansering. Det tuffaste (dyraste) är att lansera är en konsumentprodukt.

Lycka till
/Badger

Dessa kostnader har också dykt upp i mitt huvud men det är långt kvar dit och detta är en produkt som är lite annorlunda, mer än så kan jag inte säga typ. Det skulle utvecklas av redan befintliga företag med allmänintresse i det hela och jag är mest bara intresserad av att sälja själva ideen.

Tack martin och esquire, har dragit ut massa sidor från deras sida och ska ta en sväng förbi dem på måndag istället för att prata över telefon.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT