Hur göra för att äga GSXR 1000??

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Jag är ute efter en schysst åkhoj som jag kan åka till jobbet och lite allround. Så kikade jag lite på en GSXR 1000 -01:a, fick regnr och skulle kolla lite vad jag får pröjsa i försäkring för en sådan.
Jag tog en liten genväg och ringde upp samma bolag som ägaren har den i idag och döm av min förvåning när dom säger att man endast kan ta en försäkring som löper vare sig du ställer av eller ej och den då på ca 9000 pix!! Hur gör ni andra som har typ Rettor, cbr:er och GSXR:er. Min gammelgixxer är ju fan gratis i sammanhanget och där får man ju också bestämma OM det ska kosta försäkring eller ej.

Välkommen till hojvärlden utanför classicahojarna ;)

folksam gäller, det enda bolaget som har avst bar försäkring...har kört folksam konstant sedan man börja åka sporthojj !

betalar 1800kr månad på mig för trafik, det håller inte, kommer sälja till hösten, blir för dyrt, den svenska sommaren suger , mest regn.

Dumheter, klart det finns avställningsbara försäkringar men då kostar det mer.
Sedan finns det ju märkesförsäkring men då brukar självriskerna vara hutlösa på supersporthojar.

Det finns bara ett sätt:
Ring runt och kolla ordentligt.

Du får ringa runt till olika bolag och kolla priserna samt om det går att ställa av eller inte. Priserna kan skilja drastiskt, t.ex kan en hoj kosta 8k att försäkra på ett bolag och 30k på ett annat, så det lönar sig att leta ;)

folksam gäller, det enda bolaget som har avst bar försäkring...har kört folksam konstant sedan man börja åka sporthojj !

betalar 1800kr månad på mig för trafik, det håller inte, kommer sälja till hösten, blir för dyrt, den svenska sommaren suger , mest regn.

ja, jag ser ju en heeeel deeeeel gsxr 1000 hojjar så man undrar ju om det är detta som är anledningen för det vimlar ju av 07-08:or till salu med. Ja det var ju lite med erfarenheten av svensk sommar som jag också tyckte att "vatt da fakk" och sen är det ju 8mån vinter lixom :död

Dumheter, klart det finns avställningsbara försäkringar men då kostar det mer.
Sedan finns det ju märkesförsäkring men då brukar självriskerna vara hutlösa på supersporthojar.

Det finns bara ett sätt:
Ring runt och kolla ordentligt.

phu, ja jag hoppas det. jag kollade med mitt eget bolag och dom tog den inte alls och sedan tog jag bara det bolag den redan är försäkrad i och där var det som sagt mod "livegen"
vad har du själv?

Last edited:
folksam gäller, det enda bolaget som har avst bar försäkring...har kört folksam konstant sedan man börja åka sporthojj.

fel fel fel. Jag vet att både If och Lf har avställningsbara försäkringar också. Det är fler bolag än så också, men kommer inte ihåg exakt vilka fler.

If och LF VET jag dock har avställningsbara.

Men i vanlig ordning: Ring runt till fler bolag och kolla. Det skiljer alltid i pris på olika hojar/personer hos olika bolag. Bara för en hoj har varit billigast för dig i ett bolag, betyder det inte att nästa hoj också är det.

Du får ringa runt till olika bolag och kolla priserna samt om det går att ställa av eller inte. Priserna kan skilja drastiskt, t.ex kan en hoj kosta 8k att försäkra på ett bolag och 30k på ett annat, så det lönar sig att leta ;)

mmm, hade hoppats ni hade slammat bort dom sämsta och skulle föreslå det som funkar då jag uppenbarligen tappat totalt ;)

fel fel fel. Jag vet att både If och Lf har avställningsbara försäkringar också. Det är fler bolag än så också, men kommer inte ihåg exakt vilka fler.

If och LF VET jag dock har avställningsbara.

Men i vanlig ordning: Ring runt till fler bolag och kolla. Det skiljer alltid i pris på olika hojar/personer hos olika bolag. Bara för en hoj har varit billigast för dig i ett bolag, betyder det inte att nästa hoj också är det.

tack nu börjar tron på rättvisan komma tillbaka. jag får väl göra ett ryck och ringa runt. fan vilket skit det äääär.

tack för alla svar i alla fall :tummenupp:tummenupp. det blir måndagens rastsyssla hör jag:D

Last edited:
phu, ja jag hoppas det. jag kollade med mitt eget bolag och dom tog den inte alls och sedan tog jag bara det bolag den redan är försäkrad i och där var det som sagt mod "livegen"
vad har du själv?

Jag har Folksam hel/helårs för knappt 8000:-/år för en hoj som är värd mindre än 30.000 (vagnskadesjälvrisk 6000, landsort) :näsblod

Märkesförsäkringen för en sprillans ny Speed Triple i stockholm skulle gå på 13.600år, känns betydligt rimligare.

Försäkringen ska väl inte reflektera värdet på hojen?
Trafikdelen ska ju till största delen bekosta dyra sjukhus och rehabiliteringskostnader och de kostnaderna står ju inte i proportion till värdet på hojen uten bara på risken för skador...
Vagnskade delen och stölddelen ska däremot stå i proportion till värdet på hojen och risken att den blir stulen/skadad..

Tänk i den perfekta av världar där man försäkrade indviden istället för fordonet. Då kanske försäkringspremierna hade blivit mer rättvisa...

Jag har Folksam hel/helårs för knappt 8000:-/år för en hoj som är värd mindre än 30.000 (vagnskadesjälvrisk 6000, landsort) :näsblod

Märkesförsäkringen för en sprillans ny Speed Triple i stockholm skulle gå på 13.600år, känns betydligt rimligare.

ja visst är det konstigt att den inte finns någon rim och reson i priserna.
jag tror dom tjänar så pass bra på att trissa priserna och använda sig av busåkarna som anledning för annars hade vart bättre erbjudanden.
Jag har kört hoj i 16år och aldrig använt försäkringbolaget men inte fan premieras jag som kund för det. det preiesystem som finns är inget premiesystem att snacka om men så länge det är lag på försäkring så kommer vi väl pröjsa :gnissla

thank's mate:tummenupp

Tänk i den perfekta av världar där man försäkrade indviden istället för fordonet. Då kanske försäkringspremierna hade blivit mer rättvisa...

XXXXXXXXXAKT :tummenupp:tummenupp

Last edited:
gixxer -09
Ståendes på mig (22år) bor i botkyrka
halvförsäkring: 3000kr/månaden avställningsbar.

gixxer -09
Ståendes på mig (22år) bor i botkyrka
halvförsäkring: 3000kr/månaden avställningsbar.

SHIT!! för det priset åker jag två år med gammelgixxern...men ok jag är med.

Tack igen för alla svar. jag kollar :tummenupp:Bugar

Har själv alltid haft enbart trafik på mina sporthojar, att betala 25-50% av hojens värde i försäkring kan jag ej förstå att någon gör! Kört sporthoj sedan 125 tiden o den enda som jag skrotat var just 125:an, 16 år sedan nu, att skrota en hoj på 16 år är en risk som jag är beredd att ta! kan nog köpa en ny hoj för pengarna som jag sparat. Har eget garage o parkerar inte utanför McDonalds nattetid heller! har en kompis som när han skulle börja köra sporthoj löste in 2 GSX-R:er på en sommar, bolaget gick nog ca 200000 back på den kunden och det blev en väckarklocka för honom att han nog inte var riktigt mogen för en sporthoj! Tyvärr är det ju vi andra som får betala! Har LF på min gixxer, betalar ca 5500 trafik/helår tyvärr får man ej ställa av, men du kan ju alltid "sälja" den över vintern!

Hej jag har salus ansvar, dom försäkrar inte en gsxr 01a för endast trafik.
Jag betalar ca 1300/månad halvförsäkring med möjligheten att göra en garageförsäkring på vintern.
Inga sjukt höga avgifter om det skulle hända något, den högsta avgiften var 3000kr men jag minns inte exakt för vad det var just nu.

Mitt tips är ring eller kontakta insplanet.se så hittar dom något som passar.
sparar mkt tid och när du bestämt dig för vilket bolag du vill ha så skickar dom över ett kontrakt som inte träder i kraft om du inte betalar. Alltså kan du om du vill, skita i avtalet de skickar när du läst igenom villkor och sånt och inte tycker det är något för dig. Eller så slår du till.

9000 är ju gratis om det gäller helår, drygt 4000/månad kostade det att helförsäkra min 1000-03. hade IF så jag ställde av och på beroende på om jag skulle köra eller inte.

1600:-/ mån betalar jag för min R1 -05. (halvförsäkring)...
Bor i Sthlm.

Avställningsbar försäkring, så på vintern är det ca 400:-/mån i garageförsäkring.

För mig blir det billigare med en avställningsbar (som har högre månadspremie) än en årsförsäkring.

(anledningen till halvförsäkringen istället för bara trafik är att jag vill ha stöldförsäkringen)

Inget är gratis här i världen :rolleyes: Gör som alla andra, ring runt och kolla priser, ta det billigaste/bästa och bit i det sura äpplet. 9000/år är ju 750kr/månad. Vad kostar en krogrunda? Eller vad lägger du på coola nya kläder varje månad? Allt handlar om prioriteringar. Jag skippar glatt att sitta å va bakis på helgerna och lägger dom pengarna på vettigare hobbies istället, som hojar och kameror.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back