Hur gör ni när ni prutar?

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Har läst flertalet trådar om mc-kläder och stövlar där folk ofta kommenterar att dom fick sakerna mycket billigare än originalpriset. Faktum är att många mc-affärer tar nog ut ganska saftiga priser då det är många som verkligen vill ha bra grejor inom mc-världen. Många är villiga att spendera pengar på säker utrustning och för att inte tala om en schysst look?

Så, frågan lyder. Hur gör man för att få ner priset till en rimlig nivå? Hur mkt procentuellt kan man komma ner i pris? Exemplifiera gärna.

/Oerfaren mesig prutare

Köp alla saker du behöver samtidigt, kostar 3465 så säger du att du ger 3000 jämt o viftar med pengarna. Kompisen gjorde det i våras när han köpte olje, oljefilter, drev, kedja m.m.

/ Hannes

Funkar det inte att pruta på priset så får man ju försöka få till massa andra saker. Funkar inte det prova nästa affär. Det vanligaste man får höra är att det inte gå sänka på priset mer, men det är till 99% bullshit. Testa dig fram och se själv, folk brukar inte bli arga för man prutar :)

hehe ja har lyckats prutat på mycket jag,, men det handlar nog mer om personlighet (viss mån snålhet)

köpte min nissan 200sx som killen skulle ha 35000 för , för 25000 såg mitt tillfälle när ja han skulle flytta till norge och inte kunde ha kvar bilen... sen bytte jag bilen mot en celica som killen hade köpt för 35000+fälgar+service och fick 16000kr imellan!!! :D (hade små tunat bilen lite men inte alls till nått större värde) efter det bytte jag celican mot zxr750 det sista köpet gick ja inte direkt + på men det var pga att ja va tvungen att ha en hojj att övningsköra med och köra upp med då ja hade skrivit upp som privatist och skall köra upp som priivatist...!

dumsnål?!,, kallat va ni vill.. har inte förlorat mkt på mina bilaffärer iaf. :D

MostWanted_NKPG skrev:
hehe ja har lyckats prutat på mycket jag,, men det handlar nog mer om personlighet (viss mån snålhet)

köpte min nissan 200sx som killen skulle ha 35000 för , för 25000 såg mitt tillfälle när ja han skulle flytta till norge och inte kunde ha kvar bilen... sen bytte jag bilen mot en celica som killen hade köpt för 35000+fälgar+service och fick 16000kr imellan!!! :D (hade små tunat bilen lite men inte alls till nått större värde) efter det bytte jag celican mot zxr750 det sista köpet gick ja inte direkt + på men det var pga att ja va tvungen att ha en hojj att övningsköra med och köra upp med då ja hade skrivit upp som privatist och skall köra upp som priivatist...!

dumsnål?!,, kallat va ni vill.. har inte förlorat mkt på mina bilaffärer iaf. :D
Och vad har det med trådens frågeställning?

Jag och plastfarsan köpte Aplinestars boots på Yamaha Center i Haninge, vi fick ca. 400kr billigare plus en varsinn Yamaha kepps :tummenupp

Ja det värsta är väl att man inte så ofta har buffert i ekonomin att köpa saker o klump...annars är det ett jättebra argument. Tex intresserad av att köpa ny hjälm och handskar. Det är ju inte några stora pengar, men för mig som är :6surkart student så måste man plocka in på alla jävla hundralappar.

Mc butiker funkar inte som vanliga kläd affärer! Vi i mc-butiker har ca 15-30% marginal på alla kläder (hjälmar, ställ, hanskar mm) medans vanliga kläd affärer har ca 200-300% marginal. Det är klart att man ger 10-15% i rabatt om någon kommer och köper en komplett utrustning men mer kan man inte pruta. Jag vet detta efter som jag jobbar i en mc-butik

Medin skrev:
Mc butiker funkar inte som vanliga kläd affärer! Vi i mc-butiker har ca 15-30% marginal på alla kläder (hjälmar, ställ, hanskar mm) medans vanliga kläd affärer har ca 200-300% marginal. Det är klart att man ger 10-15% i rabatt om någon kommer och köper en komplett utrustning men mer kan man inte pruta. Jag vet detta efter som jag jobbar i en mc-butik

Ok, men varför kan man då läsa om personer som köpt stövlar för 1500 kr som egentligen är värda 3000 kr? Enligt min hjärna blir det 50% avdrag.

Josafan skrev:
Ok, men varför kan man då läsa om personer som köpt stövlar för 1500 kr som egentligen är värda 3000 kr? Enligt min hjärna blir det 50% avdrag.

Det vet jag inte. Förmodligen inte köpta i sverige då. Efter som jag har kompisar som jobbar på andra mc-butiker i sverige så vet jag att ingen firma har så mycket marginal. Kanske är ett argument från säljarens sida för att få sålt stövlarna vad vet jag?

Medin skrev:
Det vet jag inte. Förmodligen inte köpta i sverige då. Efter som jag har kompisar som jobbar på andra mc-butiker i sverige så vet jag att ingen firma har så mycket marginal. Kanske är ett argument från säljarens sida för att få sålt stövlarna vad vet jag?

jag köpte en Lazer hjälm (värde Ca. 4000kr har jag för mig). betalade 1500kr för den. känner gubben som står i kassan...

mmm... det är ovärderligt att känna folk här o där. Kompisrabatterna är alltid bäst. är också ganska dålig på att pruta normalt sett... Därför fixar jag kontakter som jag kan unyttja :D

En bra grej är att snacka in sig med han som står i butiken. jag gjorde det lite omedvetet på en klädesbutik.. sen handlade jag bara kläder därifrån :hihi
Vette faan varför men en normal rabatt där ligger på 50-60% för mig :tungan han kanske e lite "tyckerompojkar" men det skiter jag i, trevlig och hjälper mig välja bra kläder.

Medin skrev:

Att ni mc handlare bara skulle ha 15-30procent på slag tror ja inte på för ett ögon blick därför att för de första så skulle ju momsen äta upp allt på slag då den är på 25 procent!! för de andra så har ja en kompis som jobbar i mc butik o sa att på ett skinställ har dom mellan 150-300 procents på slag!! mvh dukeIIfbg :rolleyes: :tungan :tummenupp :hihi

dukeIIfbg skrev:
Att ni mc handlare bara skulle ha 15-30procent på slag tror ja inte på för ett ögon blick därför att för de första så skulle ju momsen äta upp allt på slag då den är på 25 procent!! för de andra så har ja en kompis som jobbar i mc butik o sa att på ett skinställ har dom mellan 150-300 procents på slag!! mvh dukeIIfbg :rolleyes: :tungan :tummenupp :hihi

Det tror jag inte en sec på! Och vad gäller marginal så är det givetvis exl moms, men räkna med momsen då så är marginalen 30-45% då. Jag kan ju bara säga hur det är hos oss och tex bike i trollhättan osv där jag känner folk. Sen om vissa har kompisar som jobbar på firmor med 200-300% så är det inte sant.

Last edited:
dukeIIfbg skrev:

Oavsett hur många tiotal eller hundratal % man lägger på så läggs momsen på för sig. Den enda gång man kan blanda ihop moms med vinstmarginal är om man som handlare säljer en vara med moms och inte knackar in d :D et på kassaapparaten... :D

Medin skrev:
Det tror jag inte en sec på! Och vad gäller marginal så är det givetvis exl moms, men räkna med momsen då så är marginalen 30-45% då. Jag kan ju bara säga hur det är hos oss och tex bike i trollhättan osv där jag känner folk. Sen om vissa har kompisar som jobbar på firmor med 200-300% så är det inte sant.

Men snälla ni, vad har momsen med marginalen att göra? Sen är det Klart att påslaget på ett skinnställ eller en hjälm är betydligt mer än 15% om vi snackar fullpriset ut till kund och det inte är något specialerbjudande.

Angående frågan, om du kommer in i en affär som säljer skinnställ och hittar ett som du vill ha med en prislapp på 11000 kr och pratar med försäljaren och säger att just det här skinnstället vill jag ha, men jag har bara 10000 kr, kan vi göra affär? Jag kan nästan garantera att det blir affär för 10 då.

Det kostar inget extra att försöka pruta och det blir då inte dyrare av det. Är det sen sista modellen, förra årets modell, en udda färg, sista av en storlek eller nåt sånt så är det aldrig någe problem att pruta minst 10%. Det som det kan vara svårt på är om det är ett specialerbjudande som redan har ett bra pris och där det inte finns så mycket marginal att ta av.

jag brukar tyvär vara bättre på att sälja än köpa :/

Medin skrev:

Hmm med risk för att Spama.

Drygmode på:

Vill du få mig att tro att ni jobbar med 15-30 %marginal i en väldigt säsongsbetonad bransch och med chansen att bli stånde med stora lager över vintern i kombination med svikande försäljning under dessa månader.Då skulle det ju bli billigare att slänga alla kläder varje höst och köpa in nya nästa vår.
Som alla andra "kläd märken" så köps materialet in i parti från billigaste lev och skärs och sys antagligen i ett låglöneland.

Sen skulle jag vilja se det svenska företaget som kan dra runt en Mc-klädavdelning med personal osv på 15-30 marginal.Antingen så kör man svart eller så jobbar någon gratis.
Sen om man jobbar med 15-30 marginal och ger 10-15% rabbat så skulle man ju behöva sälja en fruktansvärd massa kläder utan rabbat för att ta igen den förlorade vinsten på det enstaka köpet.Så något fel är det.

Sen gissar jag att MC-klädbranschen är snudd på monopol om man skulle titta på vilka som har argenturerna för dom olika märkena här i sverige.

Sen gör väl många handlare samma fel som i andra branscher dom går på grossistens färdiga rek ca-prislista vilket bara betyder att grossisten indirekt kan hålla upp utpriserna mot kund.
Dryg mode OFF.

Men hur det är med hjälmar vet jag inte :)

Last edited:
Vidare kan man fundera på marginalerna på hojar. Hur kan de vara så mycket billigare i andra länder? Tar de svenska generalagenterna en stor del av kakan? Eller är det hos handlarna pengarna hamnar?
I princip kan man köpa en hoj från USA och importera den lagligt och betala tull och ändå tjäna på det. 10000:- eller mer på crf 450.
Hur funkar det?

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back