Hur gör ni för att hålla reda på skruvar?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Satte på nytt fränt avgassystem på hojen i helgen men fick oroväckande många skruvar över. Hur brukar ni göra för att hålla reda på var alla skruvar ska sitta?
 
På Hondamotorn jag satte i hop i går efter byte av en kamaxel packbox hade jag lagt alla bitar i ordning under hojen på lyften.
När jag bytte kamaxelspännare på den för en månad sen hamnade delarna i olika plastlådor med små lappar var dom skulle sitta.
På grävmaskinen jag tog av toppen på i dag blev det plastpåsar med text till smådelarna.
Sen brukar jag ta mycket bilder under demonteringen.
Work shop manuals och part lists underlättar.
På dom åtta gamla engelska hojarna brukar problemet va att det saknas skruvar, inte att dom blir över.
 
På Hondamotorn jag satte i hop i går efter byte av en kamaxel packbox hade jag lagt alla bitar i ordning under hojen på lyften.
När jag bytte kamaxelspännare på den för en månad sen hamnade delarna i olika plastlådor med små lappar var dom skulle sitta.
På grävmaskinen jag tog av toppen på i dag blev det plastpåsar med text till smådelarna.
Sen brukar jag ta mycket bilder under demonteringen.
Work shop manuals och part lists underlättar.
På dom åtta gamla engelska hojarna brukar problemet va att det saknas skruvar, inte att dom blir över.
Vad skriver du på lapparna mer specifikt? Tar det inte väldigt lång tid att märka varje skruv?
 
På Hondamotorn jag satte i hop i går efter byte av en kamaxel packbox hade jag lagt alla bitar i ordning under hojen på lyften.
När jag bytte kamaxelspännare på den för en månad sen hamnade delarna i olika plastlådor med små lappar var dom skulle sitta.
På grävmaskinen jag tog av toppen på i dag blev det plastpåsar med text till smådelarna.
Sen brukar jag ta mycket bilder under demonteringen.
Work shop manuals och part lists underlättar.
På dom åtta gamla engelska hojarna brukar problemet va att det saknas skruvar, inte att dom blir över.
Det finns väl inga smådelar på en grävmaskin? :)
 
Vad skriver du på lapparna mer specifikt? Tar det inte väldigt lång tid att märka varje skruv?
T.ex. Topp (plastlåda innehåller 8 muttrar, 4 skruvar, 12 brickor)
H kamkåpa ( kåpan, 4 skruv, 2 mutter, 6 brickor, 1 packning)
V kamkåpa ( kåpan, 7 skruv, 2 mutter, 9 brickor, 1 packning)
Behövs inte mer än ett par ord. Går fortare att skriva än att att sortera en hög med delar.
 
Lite oklart vad som avses, men vid en demontering av något med olika skruvlängd som exvis en kopplingskåpa så brukar jag ha en kartongbit och trycka in skruvarna i, lite schematiskt så som dom sitter på hojen.

Visst, har man en lös packning så kan man mallrita på kartongen efter packningen och få det exacKt - men ungefär nära brukar funka fint ändå.
 
När man hälsar på någon som skruvar så ska man i smyg lägga dit en skruv eller något shims i deras fina samling.
Ett halvår senare ska man fråga om dom fick något över :D
------------------------------------------------------------------------------------------
Foton är alltid bra för glömmer det gör man, och börja med att göra en plats där det du skruvar lös ska ligga och inte bara en plats där du själv ska vara.
 
Precis som Micke R brukar jag alltid dela upp i burkar och men även ta ett foto eller flera innan demontering. Det räddade mig ordentligt med kamaxelöverfallen till min VFR när jag gjorde ventiljustering. Jag hade lagt upp allt i snygg och prydlig ordning men trodde att överfallet närmast dreven var förväxlade enligt färgmarkeringen. Tack vare bilden kunde jag se att färgmakeringen inte betyder vart den ska sitta, utan det är en överstrykning..... Eftersom detta var första ventilkontroll vid 2400mil så är det inte någon tidigare mekaniker som gjort bort sig. Den vänstra kamaxeln är avgas.

Capture32.PNG
 
Exempel på hur det såg ut när jag klöv en motor på köksbordet senast. Man lägger grejerna i ordning och tar kort. Sen ska man ha med sig att man inte alltid kan kopiera andras ordning. Man behöver hitta något som funkar för en själv.

B320B6D4-9442-4A7D-8359-42CDA1B3AE01.jpeg
0293B8FC-3566-4B7E-ADEC-86BA7723A37A.jpeg
 
På moppetiden fick jag alltid skruvar över men numera händer det aldrig. Jag tror det mestadels är för att jag inte längre bara sliter isär allt så fort som möjligt utan faktiskt inspekterar slitage och annat medan jag skruvar isär.
Jag brukar mestadels samla delar/skruvar i mindre lådor utan märkning. Det gäller att samla lagom mycket prylar i lådan så man förstår vart de hör utan att det blir rörigt.
 
Det beror lite på vad jag skruvar isär, och hur länge. Är det tex kåpskruvar där alla är lika långa ser jag mest till att dom mest korroderade hamnar där dom satt/inte syns så mycket, men är dom olika långa brukar jag lägga dom nedanför hojen på den plats dom satt, om jag tex bara ska byta olja eller snabbpilla med något.

Annars är såna där plastbyttor som man köper kött i praktiska, för där kan man lägga skruvarna i småhögar utan att dom rullar omkring, eller kladdar ner omgivningen mer än nödvändigt. Att sätta tillbaka skruvarna där dom satt när man har lossat saker och ting är också en rätt praktisk metod om något ska vara borta en längre tid.
 
Nån tidigare ägare till firebladen jag köpte i somras, skulle ha nytta av tipsen i denna tråd.
Knappt en korrekt skruv någonstans, shims saknas, sönderdragna gängor. ?
Har nog köpt skruv och shims till den hojen för 1500 kr hittils. ?
 
Jag har alltid använt metoden Notrightrider förespråkar med en bit kartong att trycka skruvar, stötstänger och annat genom. Andra prylar kan man sätta tape på med text som man gör extra tydlig. När man har hanterat tapeade saker är man tacksam om texten går att läsa.
 
När man hälsar på någon som skruvar så ska man i smyg lägga dit en skruv eller något shims i deras fina samling.

En klassiker...att lägga fram en extra kolvbultslåsring har genererat mer än ett skräckslaget ansikte hos någon som varmkör sin nyrenoverade motor...

En bidragande orsak till att mitt garage har totalt besöksförbud om en motor ligger isär på arbetsbänken...
 
Ta bilder med telefonen på varje ”del” man skruvar isär. En plastlåda för varje ”del” sen när man glömmer bort kollar man på bilderna.

Är det ändå oklart så blir det sprängskiss men man har ändå rätt delar skruv / del.

Detta är Kurt-Olssons bästa mektips som bör implementeras av alla inom branschen både på privata sidan samt företag och fackanslutna intressen.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top