Hur gör ni för att bli så bra??

man_del

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2007
Ort
Falun
Hoj
KTM 990 superduke -06. KTM 450 EXC -04.
Har försökt att lära mig att åka hoj nu i tre säsonger.. Började med en 500 cc första säsongen för att få in flytet. Bytte sedan upp mig till drömhojen, en superduke -06. Känner att flytet finns där ibland och den känslan är ju oslagbar. Andra dagar går det hur dåligt som helst... Har inga vänner som kör hoj så det blir för det mesta att åka själv och därmed sker ju ingen utveckling med spårval, kurvtagning mm. Känner mig ofta "rädd" inför nedlägg och litar inte på hojen som jag vet har mycket mer kapacitet, och vad jag kallar ett fett nedlägg är förmodligen hälften av vad hojen klarar bara man vågar. Visst det finns ju SMC kurser men det känns ju tråkigt att åka dit själv, Samtidigt som man är rädd för att åka dit och vara absolut sämst på allt. Vad göra?? Skall man byta till en något mer Allroundhoj som passar att lära sig på. Superduken är ju hur härlig som helst men det blev kanske lite för mycket för mig. Vad tror ni? Växer man in i det eller?
 
kör på, ha roligt och testa lite nerlägg även fast det känns lite läskigt. Det låter som du har lite sämre självförtroende bara. Vem bryr sig om du nu är skitkass? Dom som isf skrattar åt dig, vilket ingen lär göra men iaf, är ju säkerligen inte bättre själva :)
 
Viktigast är väl att du har kul och inte råkar ut för en olycka. Som vanligt är det träning och mängd som gäller för att utvecklas. För egen del brukar det behövas 100-150 mil varje vår/försommar innan den avslappnade körning kan infinna sig i rask kurvig körning.

Slappna av i axlar lyft blicken 50-60 meter fram på kurviga vägar.

Lycka till och var inte rädd att ta en kurs. Det finns också spaltmeter att läsa om körteknik. "Twist of th wrist" exempelvis.
 
Bara svälja stoltheten och ta några kurser med SMC / annan arrangör på bana. Lovar dig att det kommer ge mycket. Själv vågade jag knappt lägga ner hojen men efter några dagar på bana så hade jag hur mycket förtroende som helst för hojen (och framförallt däcken).
 
Jag känner ju inte dig men vi kan dra en SMC ihop i Karlskoga eller nåt om du har lust, vi sitter lite i samma båt mannen! :)

Måste ju finnas en massa att åka med i Falun?

Annars kan vi nog dra ut och köra nån helg när solen skiner!

Skicka ett PM om du e sugen!

Måste ju finnas massa att åka med och lära av likväl så måste det finnas massa filmer som lär ut hojåkning, hur man nu hittar dom...hehe
 
Leta efter kurvor med bra ren asfalt att träna nerlägg på.
Två av dom viktigaste sakerna för att lyckas köra bra är att vara avslappnad, lyckas tömma huvet och framför allt tro på sig själv (vilket naturligtvis är skitsvårt när man tycker man är kass)

Ett annat tips är att alltid kolla dit du vill i en kurva, ingen annanstans, också sjukt svårt i början, men när man gör rätt där märker man det direkt på kurvhastigheten.

Kompisar utgör inte nödvändigtvis ett bra ställe att lära sig saker från ska man alltid vara medveten om också. ;)
 
Hjälper gärna till - Du måste lära känna nytt folk, har ni inga körningar på gata (typ ons kl18) då folk åker om kring o är coola??

Smc är väl ganska stort i dalarna va jag fattat=)
åk på kurs, du är sämst första passet sen börjar det rulla, det kommer vara 10 pers till som är nya där=) be cool o GÖR`T ba
 
Man kör på BANA!
Jag tycker inte man bör lära sig feta nerlägg på allmän väg.
Så mycket enklare och roligare att göra de på bana där man inte behöver oroa sig för älgar,bilar,rullgrus osv.
Kör en SMC kurs börja steg 1 kurs i långsam grupp så är de ingen som kommer klaga på att du kör för sakta.

Jag var på min första Smc kurs igår de blev mitt 3e bantillfälle men första gången med smc. jag körde långsam i grupp tempot är behagligt för att man ska kunna göra de övningar man gått igenom. I steg ett övar man utan fart i fokus men oj va saker man lär sig som bli användbara i högre hastigheter.
 
Viktigast är väl att du har kul och inte råkar ut för en olycka. Som vanligt är det träning och mängd som gäller för att utvecklas. För egen del brukar det behövas 100-150 mil varje vår/försommar innan den avslappnade körning kan infinna sig i rask kurvig körning.

Slappna av i axlar lyft blicken 50-60 meter fram på kurviga vägar.

Lycka till och var inte rädd att ta en kurs. Det finns också spaltmeter att läsa om körteknik. "Twist of th wrist" exempelvis.


Helt rätt det där med att titta dit man vill i kurvorna...

Problemet iaf för mig är att när man en gång råkat ut för rullgrus eller annat skit på vägarna som nån jäffla bonne med traktor "glömt" kvar så gör man inte mycket annat än att radarsöka asfalten efter bråte.
 
Jag tänkte precis som du innan jag stack iväg på min första aktivitet, men du kommer bli grymt överraskad av hur bussiga alla är.

Att åka iväg på smc eller bara hänga med på en samåkning är som att vara på kollo, man bara säger hej, och sen leker alla med varandra! =)

Jag har nog fått 20 nya kompisar på två månader, vissa åker hoj som krattor, vissa håller tävlingsnivå. Det är helt ointressant, vi åker ihop för att det är kul att få sällskap, precis som du känner.

Sen är det lika bra att säga som det är; jag behöver lite hjälp och tips, så får du jättebra tips. Jag har aldrig fått en taskig kommentar, även fast jag fortfarande kör hellre än bra.
Anmäl dig till en aktivitet bums så har du det överstökat! =)
 
TACK!! Genast känns det lite bättre:) Det finns alltså hojåkare som känner som mig.
Lassis-Jag tar gärna en tur med dig. Är ofta i de trakterna och kör.. Ingels mellan Bjursås och Rättvik.... Bra hojväg.

Jag utmanar naturligtis inte ödet och "tränar" nedlägg på allmän väg av just de orsaker som någon i tråden nämnde. Jag vill bara bli bättre och utvecklas som hojåkare. Jag har inga föreställningar om att köra som Rossi. Jag vill bara kunna behärska min hoj och njuta av den fina sommaren, Det är ju bara så förbannat tråkit att köra själv. Skulle vara kul om vi kunde åka ett gäng och gå en SMC kurs ihop...
Ibland känner man sig bara så förbannat värdelös.. Att köra bana skulle förmodligen vara fantastiskt kul och lärorikt.,
 
Bana är skiten. Och att börja med SMC-kurser är kalas, då får du en bra start på hur man gör. :) Gört, tveka inte, alla börjar någonstans, och jag har ännu inte träffat på en dryg hojåkare därute.
 
Jag lärde mig mer på en dags bankörning än under hela körkortsutbildningen!

Många åker själva på SMC-kurs, det är ju bara att dra dit. Folk att tjöta med är inga problem att hitta.

Samåkningar borde det ju finnas gott om i Falun? Många är kanske lite skraja för att "dom andra" ska tycka att man kör långtsamt/dåligt, men så är det absolut inte. Vad gör det att vänta några minuter vid en korsning!

Nej, leta samåkningar och åk på SMC-kurs!!!:)
 
Tja
Hojen du har är nog så allround det kan bli...se bara till att gassvaret är mjukt och fint och inte ryckigt

såg att du har en endurohoj oxå....
skillnaden mellan endurokörning och gatåka är just det att i skogen eller på bana ska man KÖRA dvs sena hårda inbromsningar tidiga påslag och sedan fullt spett då går det att få in flytet, att ligga på topparna i stalpet, att bli ett med hojen, full koncentration på körningen

medan på gatan bör man ÅKA
efter som det är massor med annat man måste ha koll på förutom körningen..... hur kul är det med knäskrap i råckstarondellen när någon pajsare kör ut bil med släpa precis framför??? inte alls vill jag lova:brinnerup
så att få in för mycket flyt på gata är inte så bra...
Men annars åk mer!! både gata (hitta någon lagom krokig någolunda säker kurvkombination och nöt den några gånger) och smc kurser, speciellt småbane körningara är riktigt bra
 
Gå en kurs!

Du blir placerad i samma grupp om 3-6 andra som troligen inte känner varandra heller, ni kommer ha massor att snacka om så om man inte vill så hamnar du knappast ensam och tyst i ett hörn.
 
Som alla övriga säger, börja med banåkning! :tummenupp

Hade sporthojar i 2 säsonger men inte fan kunde jag köra förrens jag gick min första SMC-kurs, satt ju fan inte ens rätt på hojen samt min maximala nerläggningsvinkel var runt 5-7 procent. (då var jag livrädd ska jag tillägga)

Sen gick jag en kurs, tog en till, en till och en till... Nu åker jag visserligen själv iväg på SMC/bandagar för jag har inga polare som är lika inbitna på detta som jag.

Men efter ett tag börjar man känna igen folk och man hittar alltid roliga människor att tjöta med och jag tycker det är fantastiskt med hojvärlden hur alla är öppna och lätta att ta kontakt med, det skulle jag säga nästan är halva nöjet att dra iväg på bandagar.

Sist jag var på Anderstorp var vi ett kanongäng som alltid stod och tjatade mellan passen, och på en SMC-kurs får man ju automatisk 4 polare i sin grupp att hänga med.


Go for it!
 
Last edited:
TACK!! Genast känns det lite bättre:) Det finns alltså hojåkare som känner som mig.
Lassis-Jag tar gärna en tur med dig. Är ofta i de trakterna och kör.. Ingels mellan Bjursås och Rättvik.... Bra hojväg.

Jag utmanar naturligtis inte ödet och "tränar" nedlägg på allmän väg av just de orsaker som någon i tråden nämnde. Jag vill bara bli bättre och utvecklas som hojåkare. Jag har inga föreställningar om att köra som Rossi. Jag vill bara kunna behärska min hoj och njuta av den fina sommaren, Det är ju bara så förbannat tråkit att köra själv. Skulle vara kul om vi kunde åka ett gäng och gå en SMC kurs ihop...
Ibland känner man sig bara så förbannat värdelös.. Att köra bana skulle förmodligen vara fantastiskt kul och lärorikt.,

Oavsett om du går SMC kurs eller privata bandagar så ska du se hur trevliga alla är och du får mycket hjälp och framför allt massa nya trevliga vänner med samma intresse som dig...:yoparty
 
Har ju haft hojkort i typ 20 år.men vart hojlös titt som tätt..måste man ha skinnställ (raceställ) när man åker på kurs??? nog dax att anmäla sig till en så man hittar tillbax till sitt forna jag :-)
 
Alla är sämst nån gång :)
SMC-kurs är bra!
Man kan åka dit själv, du hinner inte prata med polarna ändå när du kör :)
 
Standardtipset att du tittar för nära gäller nog, tänk på blicken och sänk farten in i kurvor. Du får aldrig flyt om du försöker köra för fort in, du ska istället gasa igenom annars skrämmer du bara skallen på dig själv.

Skulle det vara så att du åker på en kurs själv så kan jag garantera att det finns minst 10 till i samma sits och ingen av er kommer att hinna fundera över saken. Ni kommer att ha fullt upp, liksom alla andra som inte kommer att bry sig en siffra i hur ni kör. Jag kan dessutom garantera att du kommer att få folk att prata med!

I Falun kan du ju kika förbi hos Wheelers dessutom om du vill. De är lite kaxiga och kör gärna som tokar när hojarna väl funkar, vilket gör att man kanske inte alltid bör köra deras turer. Men de kan ju vara trevliga att snacka med :)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top