Hur gör jag bäst för att snygga till gamla ärgade aluminiumfälgar?

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Hej, tänkte att jag skulle slipa till mina aluminiumfälgar lite då de är en aning ärgade. Fundera på att börja me slippaper och avsluta med autosol. Måste man lägga på något lager med nå medel för att inte fälgarna ska ärga direkt igen eller kan man bara köra på med autosol och sen vara glad å nöjd för flera år framåt? Eller ni kanske har bättre tips för att få ordning på fälgarna?

//Niklas

Du ska alltså polera fälgarna?

Då finns det ju en hel polertråd att läsa alla konstens regler om polering, efterbehandlingar osv.

Men smartaste du kan göra, och som säkert är enklast och blir bäst i slutändan är att underarbeta fälgarna sen skicka in på eloxering :) Sjukt hårt och sjukt snyggt

Du ska alltså polera fälgarna?

Då finns det ju en hel polertråd att läsa alla konstens regler om polering, efterbehandlingar osv.

Men smartaste du kan göra, och som säkert är enklast och blir bäst i slutändan är att underarbeta fälgarna sen skicka in på eloxering :) Sjukt hårt och sjukt snyggt

Nej inte polering, aluminiumet har blivit korroderat/ärgat eller va de nu heter. Aluminiumets svar på stålets rost :P Räcker nog inte att bara putsa bort det blir väl till att ta till slippapper för att få bort de värsta och sen få slutfinishen med autosol.

Jag hade ju SyraTvättat dom:tummenupp
Sen Buffat upp dom med Meek...
Fast jag kan ju va lite lat jag:fyllisar

Nej inte polering, aluminiumet har blivit korroderat/ärgat eller va de nu heter. Aluminiumets svar på stålets rost :P Räcker nog inte att bara putsa bort det blir väl till att ta till slippapper för att få bort de värsta och sen få slutfinishen med autosol.

Jo, jag vet vad det är..

Autosol ger ju en lite fet yta som håller ett tag, men klarlack skulle säkert funka.

Du vill inte lägga ner några pengar alls på dom eller? För annars är ju som sagt eloxering rekommenderat

Jo, jag vet vad det är..

Autosol ger ju en lite fet yta som håller ett tag, men klarlack skulle säkert funka.

Du vill inte lägga ner några pengar alls på dom eller? För annars är ju som sagt eloxering rekommenderat

jo funderar på lägga ner fälgarna i nå bad, men vet inte om man måste kränga av gummit först och sen kränga på det igen när man är klar. eller kan man ha gummit på?

Roterande stålborste eller svinto och armkraft...

om man inte täker efterbehadla tex måla så är det dumt att trycka in massa stålpartiklar i aluminumet (som man gör med stålborste o svinto)

Bättre med "scotch brite"

tack för svaren, blir no eloxering. Göra de när ja ändå ska ha av gummit för att byta till nytt. Tack för svaren!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT