Hur går Yamaha R6 jämfört med R1?

Tex

SUZUKI
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
GSXR 750
Jag fundera på att skaffa hoj igen,körde förr en R1,och fundera nu på att skaffa en R6 för runt 45 000kr.
Någon som har/vet någon eller sett någon på nätet kan väl PM:A mig.
Gärna komentarer om hur R6 är!
Mvh Tex :banana

hur R6:an e ... jävligt stöldbenägna i skånetrakten iaf. :(

men det e en hoj som kräver aktiv körning, växlar mycket & vill ha höga varv.
inget o cruisa i stan med, blir bara ryckigt då :lol

Tex skrev:
Jag fundera på att skaffa hoj igen,körde förr en R1,och fundera nu på att skaffa en R6 för runt 45 000kr.
Någon som har/vet någon eller sett någon på nätet kan väl PM:A mig.
Gärna komentarer om hur R6 är!
Mvh Tex :banana

R6an e lite lättare att lägga ner i kurvorna gämfört med R1an, sedan e d ju draget då, jag tröttnade på min R6a å bytte till en R1a för att jag hade tröttnat på draget,

R6 = lättare att svänga med
R1 = Upplevs ha dubbla motoreffekten

R1 & R6

Provade här om dagen en R6:a,kändes som touring maskin.
Visst lättare att svänga med osv men kräver mera aktivt gasande och växlande för att det ska hända något.
Trivdes bättre när jag provkörde en ZX 6 R av nyare model.
Annars trivs jag bra med min R1.a :tummenupp

Körde en R6 men bytte till en R1 i år.. som någon sa tidigare, r6 är smidigare än R1 men den lever endast på högvarv vilket blev jobbigt i längden.

Sen är det ju så att den som har mest kubik är bäst

R1an passar nog bäst om du ska åka mkt landsväg. Jag var rätt nöjd med R6an, det som fattades var bara ett botten/mellanregister. Det går att åka snabbt på båda.

R6an är en bra hoj, helst av allt skulle jag vilja haft den nyare modellen 03 å framåt. Nästa säsong siktar jag på en litershoj.

R1 racer skrev:
Provade här om dagen en R6:a,kändes som touring maskin.
Visst lättare att svänga med osv men kräver mera aktivt gasande och växlande för att det ska hända något.
Trivdes bättre när jag provkörde en ZX 6 R av nyare model.
Annars trivs jag bra med min R1.a :tummenupp
Så som jag ser det är R1an mer touring inspirerad än R6an. Vad kallar du touring? mera aktivt gasande å växlande? hmm

MostWanted skrev:
R1an passar nog bäst om du ska åka mkt landsväg. Jag var rätt nöjd med R6an, det som fattades var bara ett botten/mellanregister. Det går att åka snabbt på båda.

R6an är en bra hoj, helst av allt skulle jag vilja haft den nyare modellen 03 å framåt. Nästa säsong siktar jag på en litershoj.

Varför bytte du R6 mot LC4?

Kör R6a själv. Visst kan man sakna lite effekt men att R1an skulle kännas som den har dubbla effekten är snicksnack. Körde en 03a och den enda egentliga skillnaden tyckte jag var i botten o mellan registret. R6an är en mycket trevlig maskin. Lättsvängd och smidig, och att ligga på högre varv stör mig inte ett smack. Tycker nästan det känns bättre faktiskt. I slutändan är allt en smaksak. Skit i vad folket tycker att du ska ha och välj den hoj du tycker mest om. Lycka till i hojvalet!

Gudomlig... Men om de är aktivt gasande och växlande måste de ju betyda att de är mer sport att köra r6 än r1.(?)
Touring? har du kört en sån hoj så känner du vilken grotesk skillnad du pratar om. Slå till du kan inte annat än prova dej fram alla tycker vi olika här o världen o tur är väl de.. lycka till :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT