Hur Går Man Vidare?? 40 Dagsböter...

Plopp

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
KTM 640 -05
Ja Som Jag Skrev.. Åkte Dit för en bakhjulsvända På Motarden i Somras. Såg Inte Polisen Å dem kom inte direkt heller. Dock erkände ja muntligt men skrev inge papper eller någonting. Fick Domen Idag. Dem skrev att ja kört i hög hastighet på bakhjulet på en 50-100m sträcka .. Det stämmer inte... det gick inte för fort samt att sträckan överdrevs hur gör man nu ?? Kan man gå vidare till tingsrätten ?? blev juh 40 dagsböter.. Tacksam för svar..

När jag fick min dom vid en fortkörning, var det bara att neka så gick ärendet vidare till tingsrätten.
Där det är bra men dyrt att ha en advokat, då dom inte lyssnade på ett ord jag sa. Men den ljugande polisens ord var tydligen heligt.

Kan vara värt ett försök iaf:huvet

kan brottet ha inträffat i närheten av sala brand????

vad fick du böter för?? vårdslöshet i trafik??

du måste ju köra på ett föredömligt sätt...som jag gjorde...

blev ingen körkorts-indragning???

ALLT går att överklaga...

så länge de inte har nån underskrift så....

min "snälla" polis-inspektör skickade mitt fall till åklagaren fast jag INTE erkänt...
ändå så stog det på pappret att den misstänkte erkänner brott....
ring in till den åklagare som tagit beslutet och säg till......
var trevlig men bestämd....
säg att du inte erkände det.... skyll på att hojen reste sig och att du med nöd och näppe fick ner den hel...(inge bakhjuls-åkning..)
puss David...

Finns det maxbelopp för dagsböter? Alltså inte antal utan maxbelopp per dag så att säga.

Lät dyrt, minst sagt.

Chronic skrev:
2600509 Finns det maxbelopp för dagsböter? Alltså inte antal utan maxbelopp per dag så att säga.

Lät dyrt, minst sagt.

Det är lägst 30 stycken och max 150 stycken dagsböter som gäller.
Varje dagsbot kostar idag minst 50 Kr och högst 1000Kr. :näsblod

Sedan finns det möjlighet för rätten att jämka dagsböterna men det minsta belopp som måste betalas är 750Kr.

Så för trådskaparen kan det gå från 2000 Kr till 40 000 Kr (beroende på hans inkomst och de personliga förhållandena) dessutom är det möjligt att han utöver det får betala 500Kr till brottsofferfonden. Om han fälls för det ohyggliga brottet förstås.
Hur det fungerar med det muntliga erkännandet har jag ingen aning om.

Regler om dagsböter finns i BrB 25 kap 2§

Last edited:
Fick Brevet Fårn Åklagarmyndigheten. Nu Vill dem att jag ska godkänna beloppet å skicka tillbaks det. Om Man går vidare till tingsr. kostar det mer för mig som privatperson då?
Mycket Tacksam För Svar

Vill du ha svar får du beskriva hela förloppet från start (dvs hjulandet) till nu, dvs vilka papper/meddelanden du har fått från de aktuella myndigheterna samt vad du har gjort när du fått pappren, men om polisen uppger i sin rapport "muntligt erkännande" är du nog rätt torsk för att överklaga.

Plopp skrev:
2601865 Fick Brevet Fårn Åklagarmyndigheten. Nu Vill dem att jag ska godkänna beloppet å skicka tillbaks det. Om Man går vidare till tingsr. kostar det mer för mig som privatperson då?
Mycket Tacksam För Svar

Nej, prövningen är kostnadsfri. Dock tror jag att du får svårt att få ut något av prövningen utan att använda dig av advokat och då börjar det genast kosta lite kulor.

Plopp skrev:
2601865 Fick Brevet Fårn Åklagarmyndigheten. Nu Vill dem att jag ska godkänna beloppet å skicka tillbaks det. Om Man går vidare till tingsr. kostar det mer för mig som privatperson då?
Mycket Tacksam För Svar

ring till åklagar-kammaren i v-ås....
säg att du inte alls har erkänt...!!!
så länge du inte skrev under nåt så kan du neka....
ska inte kosta dig nåt...

min jävla utredare(snut-jävel sa att jag erkänt...trots att jag blånekade tilll brottet)

först ska det utredas av åklagaren om du nekar... sen ska det bli rätte-gång....

visst...du kan få mera böter och tom indraget körkort...(vårdslöshet i trafik..)

har du räknat ut böterna???

kan ju vara enklast och bita i det sura äpplet....
(om du vet vad du gjort!!)

så känge de inte rycker lappen brukar man bara var gla och pynta...

läs på www.trafikjuristen.se
bara för att man slangar så betyder inte det att man e vårdslös...

beror på tillåten fart...trafik...andra faktorer..

NEKA JÄRNET..!

Farsan var ute för ganska exakt samma sak fast han körde för fort och smet.. (sen fick dom tag i han) Han nekade bara och sa att de inte alls hade gått för fort. Sen visste han inte att han var jagad? Han frågade om papper eller mätvärden på fortkörningen de hade dom inte..
Dom skrev ju rapport och allt sånt till åklagaren men farsan ringde dit och sa att han inte erkände brott. Han hävdade att de möjligtvis kunde gått för fort men han kollade inte på hastighetsmätaren. Vem har rätt / fel ?
Man är ju oskyldig till motsats bevisas!!!! ;)
Lycka till.
PS! Har inte snutar något viktigare o göra än att plocka snubbar som leker lite? FÖR FAN SATSA PÅ RIKTIGA BROTT ISTÄLLET:!

Jag vet inte om det kommer som en blixt från klar himmel för dig men...

Om man nu ska neka till brott så är det extremt dumt att först erkänna och sedan när man ser att man får ett straff för det man erkänt så nekar man, det är i såfall bättre att neka från början. Du borde ju förstått redan innan att du bergis skulle få ett straff om du erkände...

Något att tänka på till nästa gång kanske.

MVH

Johan

Plopp skrev:
2599808 Ja Som Jag Skrev.. Åkte Dit för en bakhjulsvända På Motarden i Somras. Såg Inte Polisen Å dem kom inte direkt heller. Dock erkände ja muntligt men skrev inge papper eller någonting. Fick Domen Idag. Dem skrev att ja kört i hög hastighet på bakhjulet på en 50-100m sträcka .. Det stämmer inte... det gick inte för fort samt att sträckan överdrevs hur gör man nu ?? Kan man gå vidare till tingsrätten ?? blev juh 40 dagsböter.. Tacksam för svar..

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!