Hur funkar självborrande som isdubb?

zzoolie

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2012
Ort
sverige
Hoj
Yamaha YZ 450 F 2005
Tjena, tänkte hitta en billig lösning till dubbning av mina crossdäck på min 450 och undrade om man kunde sätta i självborrande skruv med 6kants huvud upphöjt?

Pratade med en om det och han sa att det skulla vara halt väldigt halt men det är ju så många som kör på detta sätt så undrade hur det är

p.s är nybörjare och motionskör och det blir väl isåka på sjöar och i skogar nu i vinter
 
dahlgren här på forumet gjorde det på sin gamla husa 450. kolla med honom.
 
Har provat, o ja på is funkar det bra. Övrig användning slits det väldigt fort. Skulle rekomendera "riktiga" skruvdubb, blir billigare i längden om du kör utanför den lokala sjön.
 
okej tack för alla svar !!! :) tänkte bara de lät så enkelt med att skruva dit dom och sen skruva av dom till sommarn men om dom nu slits så mycket så. Ett exempel bara, hur mycket skulle självborrande slitas om man körde 2kilometer asfalt typ motorväg t.ex om skruven är 5mm utanför dubben?
 
okej tack för alla svar !!! :) tänkte bara de lät så enkelt med att skruva dit dom och sen skruva av dom till sommarn men om dom nu slits så mycket så. Ett exempel bara, hur mycket skulle självborrande slitas om man körde 2kilometer asfalt typ motorväg t.ex om skruven är 5mm utanför dubben?

Tror att det skulle slitas ganska mycket om du tar vanliga skruv. Inte riktigt samma sak men när jag rullar mina hemmaslipade m6 på vinterdäcken på garagegolvet så slits det ganska synligt. Då är det bara ett par meter, men de har ju ganska vass spets.
 
kolla på lockners mc, dom har broncodubb, som man skruvar själv i däcket, körde sånna förra året, både skog is och asfalt, funkade väldigt bra, och inget större slitage, dock så var dom så billiga så det hade ändå inte gjort något..
tror en låda med 200 eller 300 dubb kostade 300 kr lr nått.
 
Back
Top