Hur funkar en barometer?

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Som överskriften lyder, hur funkar en barometer? Kan man utläsa om det är regn på G, eller för den delen solsken??? :va

Svane skrev:
Som överskriften lyder, hur funkar en barometer? Kan man utläsa om det är regn på G, eller för den delen solsken??? :va

En barometer mäter väl bara lufttrycket men det är å andra sidan ofta en bra indikation på om det är risk för regn... lågtryck ger väl mig veterligen ofta regn och rejäla högtryck brukar innebära en massa sol...

Edit1: ...."ger".. är kanske fel ordval.. menade snarare att lågtryck och regn ofta kommer hand i hand och högtryck och sol följer varandra...

Jag har hört att det ska finnas hästhår i barometern som är väldigt känsliga för förändringar i lufttryck och luftfuktighet.

Men jag sätter inte pengar på det...

Gustav1 skrev:
Jag har hört att det ska finnas hästhår i barometern som är väldigt känsliga för förändringar i lufttryck och luftfuktighet.

Men jag sätter inte pengar på det...

jo, det är vad jag lärt mig med.. Hästhår och ibland även människohår...

Det är hygrometrar som det sitter hår i, vanligtvis människohår. Då det inte åtgår mer än ett eller på sin höjd två hårstrån per hygrometer är det inga problem att använda det.

Bengan skrev:
Det är hygrometrar som det sitter hår i, vanligtvis människohår. Då det inte åtgår mer än ett eller på sin höjd två hårstrån per hygrometer är det inga problem att använda det.

..kom på att det är som du säger...
Barometern mäter endast lufttryck.
Hygrometern mäter luftfuktighet.
Den som såg vänneravsnittet när de var i västindien elelr var de nu var och såg Monicas hår krulla sig förstår principen..

...däremot säljs de väl ofta i samma enhet... !? En liten låda med två "urtavlor"..

En sån barometer med en visare på består oftast av en liten plåtburk med luft i och ett "mjukt" plåtlock. När lufttrycket ute ändras så buktar locket utåt eller inåt p.g.a. skillnaden mellan trycket i burken och trycket utanför. Sen sitter det lite länkage och kugghjul som "översätter" lockets buktning till rörelse på visaren. :mattias

zopilote skrev:
En sån barometer med en visare på består oftast av en liten plåtburk med luft i och ett "mjukt" plåtlock. När lufttrycket ute ändras så buktar locket utåt eller inåt p.g.a. skillnaden mellan trycket i burken och trycket utanför. Sen sitter det lite länkage och kugghjul som "översätter" lockets buktning till rörelse på visaren. :mattias

Då kan man alltså utläsa om det börjar närma sig regn resp. solsken om man är osäker inför en gazzning??? Faller trycket så lär det komma regn och vice versa???

Oj. Lågtryck uppstår vid fronter och i fronter har man skitväder, framförallt i kallfronter. Luften cirkulerar runt lågtryck och ger blåst.

Högtryck har den främsta egenheten att de stabiliserar vädret i sin omgivning. Är det skitväder förblir det skitväder, är det fint förblir det fint. Oftast är det finare väder där högtrycken är.

I ett lågtryck tenderar luft att stiga uppåt. Luft som stiger blir till moln och nederbörd -> skitväder. I högtryck sjunker luften istället och molnbildning inhiberas.

Kopplingen är alltså inte given.

Plötsligt tryckfall, temperaturfall och vindkantring brukar betyda annalkande kallfront: Skitväder deluxe.

http://www.islandnet.com/~see/weather/eyes/barometer3.htm

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna