Hur funkar bensinkran på VFR -93

Xorf

Medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
Honda VFR750
Hej. Var ute en sväng på ca 7 mil idag. När jag kom hem igen och satte hojen i garaget upptäckte jag att kranen stod i läge OFF.

I läge ON och RES ska den bara släppa igenom soppa när motorn går, men läge OFF borde väl stoppa soppan jämt.

Jag köpte hojen hösten 2004 och hela förra säsongen hade jag kranen i läge ON, och när den började hacka vred jag om till RES och fortsatte köra tills jag kom i närheten av macken igen.

Lite soppa finns det ju i fuggar och slang, men inte till 7 mil väl!?!?
Och den startade på andra försöket efter vintern, så den kan inte läckt igenom och blivit sur.

Nån som vet hur den funkar, egentligen?
Tacksam för svar.

Lossa slangen mellan kranen och fuggarna, och se om det rinner ur kranen när den står i dom olika lägena. Om kranen alltid släpper igenom soppa är det inte säkert att du märker det, i alla fall om dina nålventiler (eller vad dom heter) tätar som dom ska, så att inte fuggarna flödar över.

För att testa om vakuum-ventilen funkar tror jag att man kan suga lite i slangen som styr kranen. Då ska det alltså börja rinna soppa.

Har du verkligen ett "OFF"-läge på kranen? I så fall är det troligtvis inte en vacuumstyrd kran, och då har du nog läckage.
Vacuumstyrda kranar brukar ha lägena: ON-RES-PRI, där PRI betyder alltid på.

Nu har jag kollat funktionen hos min kran.
Den är INTE vacuumstyrd som jag trodde.
Det som gjorde att jag kunde köra med den i läge OFF var för löst justerade vajrar mellan reglaget på kåpan och kranen under tanken. Om jag hade reglaget i läge ON och vred till OFF, så var kranen bara halvvägs mellan ON och OFF. Efter justering av vajrarna funkade det utmärkt. I läge OFF kom jag bara 2-3 km.
Problemet löst.

zopilote skrev:
2068785 Har du verkligen ett "OFF"-läge på kranen? I så fall är det troligtvis inte en vacuumstyrd kran, och då har du nog läckage.
Vacuumstyrda kranar brukar ha lägena: ON-RES-PRI, där PRI betyder alltid på.
Hmm, på min hoj har jag lägena ON-OFF-RES och den är vacuumstyrd. Det blev jag varse i fredags när jag försökte få igång den utan att vacuumslangen var ansluten. (Jag hade haft väck tanken precis och glömt...:gnissla)

timm skrev:
2073462 Hmm, på min hoj har jag lägena ON-OFF-RES och den är vacuumstyrd. Det blev jag varse i fredags när jag försökte få igång den utan att vacuumslangen var ansluten. (Jag hade haft väck tanken precis och glömt...:gnissla)

OFF är alltid OFF då ska det inte komma ngn sås, oavsett om slangen är på plats eller inte.

/Fredde

freddexwing skrev:
2073475 OFF är alltid OFF då ska det inte komma ngn sås, oavsett om slangen är på plats eller inte.

/Fredde
Helt rätt, men i mitt fall så är kranen alltså vacuumstyrd då den är i ON-läget. Lite udda kanske, men så är definitivt fallet.

timm skrev:
2073789 Helt rätt, men i mitt fall så är kranen alltså vacuumstyrd då den är i ON-läget. Lite udda kanske, men så är definitivt fallet.

Inte alls udda, tvärt om! :)
Vacuumet styr bara ON och RES lägena. Är det OFF är den alltid av och PRI är det alltid fritt blås oavsett slang. På de flesta hojar är det som på din, ON , RES och OFF.

Pri är bara förvirrande... Undrar vad förkortningen betyder?

/Fredde

freddexwing skrev:
He he, skön tråd. Den rätar ju ut många frågetecken... :hihi

PRI är väl som där står förkortning för "Primer" för å fylla fuggarna snabbare då hojjen stått ett tag. På min båtmotor har jag en liten klump på bränsleslangen som benämns "Primer bulb" för å fullkomligt mosa in bränsle i förknasaren (dvs [pra:jma] den före start)....samma sak på gräsklipparen när jag tänker efter.

Min granne har däremot en "dum" lösning på bensinkran på sin ...öh?... nått custom-tjosan. Yamaha tror jag. Han har lägena ON-RES-PRI. Givetvis fungerar det heller inte. Jag fick hjälpa honom å hyra släp å åka och hämta hans hoj på nån parkering där den stod med en stor pöl oljeblandad bensin under. :4skrika :brinnerup
Efter fix och trix så gick det ett tag tills den gjorde det igen, fast hemma i garaget. :6surkart Nu trycker han alltid ihop slangen med en mindre limklämma när han ställer hojen ifrån sig. :näsblod

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back