Hur fixa win 7 mot win XP över hemmanätverk?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Datorproblem nr 1: Trodde jag hade grundläggande datorkunskap men icke...
Har utan framgång försökt få Windows 7 och Windows XP att dela filer och skrivare med varandra över hemmanätverket.
Att få två Windows XP datorer att kommunicera är lätt, "bara" ställa in IP-nummer i samma serie och ha samma arbetsgrupp. Detta hjälper inte i windows 7.
Givetvis är brandväggar och dyligt avstängda.
Jag vill även kunna dela internetanslutning mellan datorerna.
Sökning på internätet ger många med samma problem och inga lösningar.

Några tips om hur man skall fixa detta?
Fristående program?

Datorproblem nr 2: På min win7 dator har jag ett 3G-modem för att ansluta till internet. Detta funkar hyffsat. Om jag däremot sätter i nätverkskabeln eller ansluter till WiFi så förlorar jag internetåtkomsten.
Tips om lösningar?

Datorproblem nr 3: Programvaran för mitt 3G-modem är inget vidare. Dels är den instabil, dels saknar den funktion för att ansluta automatiskt till internet vid start. Ofta hamnar man också i ett läge där programvaran säger man är ansluten, men inte är det.
Tips om alternativ?

Problemet med 7 är at sökfunktionen i 7 suger getpung. Lyckas man få sökfuntionen att hitta någonting alls så är det ett under.

Gör så här.

Se till att båda datorerna ligger i samma nätverk.
Se till att XPn har en delad mapp.
På XP datorn, leta upp den själv under "Nätverket" och skapa en länk/mappning till den delade mappen. Kopiera mappningen till ett USB stick.
På 7 datorn skapa tex My nethood i "mina dokument". Kopiera in mappningen från USB sticket.
Klicka på mappningen och du kommer till XP'ns delade mapp

Efter detta brukar det börja fungera som vanligt

Problem no 2 - kolla i BIOS om du har LAN/WLAN-switching påslaget. Det gör att om du jackar i en sladd så kopplas andra anslutningar automatiskt ner.

Problemet med 7 är at sökfunktionen i 7 suger getpung. Lyckas man få sökfuntionen att hitta någonting alls så är det ett under.

Gör så här.

Se till att båda datorerna ligger i samma nätverk.
Se till att XPn har en delad mapp.
På XP datorn, leta upp den själv under "Nätverket" och skapa en länk/mappning till den delade mappen. Kopiera mappningen till ett USB stick.
På 7 datorn skapa tex My nethood i "mina dokument". Kopiera in mappningen från USB sticket.
Klicka på mappningen och du kommer till XP'ns delade mapp

Efter detta brukar det börja fungera som vanligt
Funkade!
Tack så mycket! :tummenupp
Har nu full åtkomst till XP från 7.
Andra hållet fungerar tyvärr fortfarande inte.
Win 7 kan inte ens hitta sej själv på nätverket...
Problem no 2 - kolla i BIOS om du har LAN/WLAN-switching påslaget. Det gör att om du jackar i en sladd så kopplas andra anslutningar automatiskt ner.
Tyvärr ingen sån inställning i BIOS. :va

........Win 7 kan inte ens hitta sej själv på nätverket.............

Det var några "smarta" personer på Microsoft som funderade på hur man på bästa sätt kunde förstöra den i det närmaste perfekt fungerande sökfuntionen i XP.

Efter ett tag lyckades dom få till "Search bar 4". Den fick man automatiskt via Windows update men som tur var kan man avinstallera den och klicka i att man aldrig mer vill se den updateringen.

Sen tyckte flera stycken på Microsoft att man i 7 helt skulle ersätta den perfekt fungerande med Search bar 4 så det gjorde man.

Sist jag va inne på Microsoft Technet och diskuterade detta föreslogs det att man ska laddade hem någon tredjeparts sökverktyg då det fanns ett flertal som fungerar som kan laddas ner gratis.

Jag har inte gjort det utan istället tagit bort så mycke "gadgets" för sökfunktionen som möjligt så den fungerar hjälpligt för mig nu, det vill säga att den hittar en fil man letar efter om den filen finns i samma map man är i.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti