hur farligt köra när corden syns?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
hur farligt är det att köra när corden/korden syns på bakdäcket? är risken stor att däcket exploderar/punkteras?

jag kör motard så det blir ju inte jättehöga hastigheter. corden syns litegrann på några få ställen på bakdäcket.

jag har beställt ett nytt däck från mcdackonline men får det först på måndag och jag är så förbannat sugen på att köra.
 
bmwjohan skrev:
2426014 hur farligt är det att köra när corden/korden syns på bakdäcket? är risken stor att däcket exploderar/punkteras?

jag kör motard så det blir ju inte jättehöga hastigheter. corden syns litegrann på några få ställen på bakdäcket.

jag har beställt ett nytt däck från mcdackonline men får det först på måndag och jag är så förbannat sugen på att köra.


Nä, det är bara att köra!
Det är inte förrän ALLT gummi är borta som det börjar bli lite dåligt grepp...








Byt däcket för fan. :7peta
 
Vid ett tillfälle var jag "nödd å tvungen" att köra 40 mil på corden. För mig var det inga problem. Hade däcket i tankarna och köra naturligtvis därefter. Bytte såklart däck så fort jag kom hem.
 
Men grejen är att även fast att man kört ned till corden tar det skit lång tid innan det smäller (när man börnar )

Är ibland dumt att vara snål
 
Byt däcket.... Hamnar du i en flygande besiktning så blir det körförbud på hojen. Det däcket är olagligt.

Ha en bra dag!
 
jag misstänkte att jag skulle få såna här svar. får väl nöja mig med att krypköra i stan fram och tillbaks till jobbet tills däcket dyker upp.

jag tyckte att jag beställde däcket i relativt god tid men mcdackonline tar långt tid på sig tycker jag.
 
jag körde på gruppkörning med corden framme i typ 10mil o sen hade jag säkert 10mil hem när jag kom på ska nog åka hem är nog inte så bra o köra på corden..
tror det e rätt lungt om du ska köra några mil bara.... 40cm av min cord såg man typ när jag var hemma... när man svänger kör man ju inte på mitten av däcket iaf:tungan
 
jag sulle aldrig kört på corden då det går att undvika.

bestmmer du dig ändå för att göra det , kör med fullt ställ och ha i baktanken att oddsen för att hamna i en olycka mångdubblas.
 
Tror inte du behöver vara så värst orolig.
Körde säkert 20 mil hård körning med corden framme på nåra små ställen.

Varför skulle det vara farligare att köra med lite cord framme än ha 1 m.m gummi över den :va

För så fort corden kmr fram säger alla däcket är livsfarligt men har man 1 m.m gummi över är det ingen som anmärker något än typ lite blankt på mitten o skrattar.

Nej kör på du o va glad! :)
 
Freddola skrev:
2427869 Tror inte du behöver vara så värst orolig.
Körde säkert 20 mil hård körning med corden framme på nåra små ställen.

Varför skulle det vara farligare att köra med lite cord framme än ha 1 m.m gummi över den :va

För så fort corden kmr fram säger alla däcket är livsfarligt men har man 1 m.m gummi över är det ingen som anmärker något än typ lite blankt på mitten o skrattar.

Nej kör på du o va glad! :)
Gummit greppar kanske liiite bättre :va
 
bmwjohan skrev:
2426014 hur farligt är det att köra när corden/korden syns på bakdäcket? är risken stor att däcket exploderar/punkteras?

jag kör motard så det blir ju inte jättehöga hastigheter. corden syns litegrann på några få ställen på bakdäcket.

jag har beställt ett nytt däck från mcdackonline men får det först på måndag och jag är så förbannat sugen på att köra.
En liten sten o lite otur sen e d kört... byt innan du kör
 
lika bra att vänta tills du har fått nya däck. det är inte lönt att ta den risken.
 
Last edited:
Fredchen skrev:

De håller men när cordväven gått sönder så har du bara en tunn gummihinna på insidan - när den ploppar ut där corden slitits bort så blir de punka direkt.
Oavsett du har slanglöst eller inte - samma effekt.
O de blir inte pyspunka utan ögonblicklig kollaps.

Hade så jävla risigt framdäck på bågen så när de va dags o dra te däcksverkstan så bar det av på natten me övernattning i buskaget utanför Loo däck.

Däcket var så utslitet så på vägen brast corden o de blev innelslangsbråck.
Jag fick puttra me punka den sista halvmilen o ställa bågen utanför däckverkstan o knalla in i buskaget o tälta tills de öppna.

Så du kan köra - tills väven brister - o sen går de fort.
 
Däcket håller rent fysiskt för körning ett tag till. Det är klart du kan ha otur och köra på en kant eller nån vass sten som gör hål i däcket. Den risken är större när det regnar för då är det lättare för "partiklar" från gatan att hålla sig fast några varv innan de punkterar ett däck.
Du kan läsa dig till hur många kordlager ett däck har. Cordlayers eller nåt sånt. Brukar vara 2, 4, 8 lager eller nåt sånt. Det ska finnas på alla däck. Sen är det ju bara att räkna hur många lager du har kört igenom så kan du själv se till att du får ut maximalt antal mil på däcket innan byte...:yoparty
Ditt väggrepp är ju aningen sämre än med ett nytt däck på hojen. Ja, inte sprillans nytt däck för de är ju helt sanslöst dåliga grepp i innan man kört några mil och svängt bort ytan. Suddgummieffekten, typ.
Kör med insidan. (Omväxling förnöjer).:D
 
Var med när de byter däcket så att du kan känna lite på det när det är avplockat.
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top