Hur f*n åker man sakta på bakan?

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Hur åker man sakta på bakan?

Tjena.
Jag e jäkligt sugen att lära mig åka sakta på bakhjulet.
Men har väl inte vågat försöka i tron om att jag skulle kvadda höjjen.
Hur bör man gå tillväga första gången? ena foten på skjutspinnen och bara dra i styret och gasa eller? Måste man ha pizza som bakdrev för att lyckas?
Swedie la in nån film för ett tag sen på nån stackare på en blå r1 (just som jag har! gahh det är ett omen tänkte jag) som skulle testa att dra på ettan och det gick ju åt helvete.
"Varför ska alla åka på bakhjulet" hette den nog. Och av den blev man ju lite avskräckt. :eek:

Därför vill jag nu ha mer kött på benen.

Är mycket tacksam för ett beskrivande svar av nån stuntgud som vet vad vederbörande pratar om! :Bugar

(Sökte men fann inget)
 
Last edited:
köp level x video, advanced wheelies, där går de igenom det hela på ett vettigt sätt
 
Bruno skrev:
2110180 köp level x video, advanced wheelies, där går de igenom det hela på ett vettigt sätt
Hmm.. får kolla efter den då
 
Dreva litegrann, typ -1+5, bromsa mjukt från du kopplar upp i 30km/h. Det är inte så stor risk att du kraschar om du tar de lungt och fint.
 
Yoshi_gixxeRR skrev:
2112376 Lr hos mig :7peta
Jag e ALLTID billigare än ICEMAN!!!!!



.../Yoshi "Clearwaterbiker Sweden"

du behöver inte peta mig i öret med en pinne för det. gör bättre reklam i stället
 
Börja med att lära dig powerwheela på typ ettan eller om hojen din har ork nog på tvåan osv. Bara små duttar varje gång. Ta den lite högre när du börjar bli varm i kläderna. Sen kan du sikta på att ta upp den på lägre varv i lägre hastigheter genom att gas-ingen gas-gas med ev litet ryck.

O sen när du är master...börjar du träna växlingar :tummenupp
 
Bruno skrev:
2112575 du behöver inte peta mig i öret med en pinne för det. gör bättre reklam i stället
F-låt då... :Bugar
Men jag e SADIST o gillar att peta folk i öronen med en pinne :hihi

Ska göra bättre reklam... *lovar*



.../Yoshi
 
Jag sitter i samma sits, Har börjat trampa på bromsen nu och vill få till det med den. bökigt som fan. Jag kör på 2:an i runt hundringen och försöker "våga" hänga bak hojen en bit förbi ballanspungten så Jag kan hämta den med bromsen, men dåt går låååångsamt framåt. :(
 
Dark_Messenger skrev:
2112591 Börja med att lära dig powerwheela på typ ettan eller om hojen din har ork nog på tvåan osv. Bara små duttar varje gång. Ta den lite högre när du börjar bli varm i kläderna. Sen kan du sikta på att ta upp den på lägre varv i lägre hastigheter genom att gas-ingen gas-gas med ev litet ryck.

O sen när du är master...börjar du träna växlingar :tummenupp
Jag har inga problem med att powerwheela upp den på ettan och sen växla alla växlar ut men ska man powerwheela på ettan så är man ju uppe i 80 innan man e på balanspunkten, hmm..
Den e ju så jävla nervös på ettan.

E rädd för att gunga upp den när man kör sakta och då menar jag typ 15km/h
för att sen välta åt sidan.

Det är väl bara ut och pröva då... *darr* hehe
 
Johnsen skrev:
2113125 Jag har inga problem med att powerwheela upp den på ettan och sen växla alla växlar ut men ska man powerwheela på ettan så är man ju uppe i 80 innan man e på balanspunkten, hmm..
Den e ju så jävla nervös på ettan.

E rädd för att gunga upp den när man kör sakta och då menar jag typ 15km/h
för att sen välta åt sidan.

Det är väl bara ut och pröva då... *darr* hehe
hehe det finns bara ett ord för sånt här: LYXPROBLEM :gnissla
skulle vara överlycklig om ja ens kunde uiiiiiila! :banana
 
Johnsen skrev:
2113125 Jag har inga problem med att powerwheela upp den på ettan och sen växla alla växlar ut men ska man powerwheela på ettan så är man ju uppe i 80 innan man e på balanspunkten, hmm..
Den e ju så jävla nervös på ettan.

E rädd för att gunga upp den när man kör sakta och då menar jag typ 15km/h
för att sen välta åt sidan.

Det är väl bara ut och pröva då... *darr* hehe
Alltså, är man så rädd för att lägga hojen bör man fundera på vad som är viktigast. Ska du bli riktigt bra kommer du att lägga hojen om du inte är en talang över det vanliga. Men o andra sidan, blir du kung på långsamma wheelisar kommer ingen bry sig om att din hoj e lite repig..! :)
 
Johnsen skrev:
2113125 Jag har inga problem med att powerwheela upp den på ettan och sen växla alla växlar ut men ska man powerwheela på ettan så är man ju uppe i 80 innan man e på balanspunkten, hmm..
Den e ju så jävla nervös på ettan.

E rädd för att gunga upp den när man kör sakta och då menar jag typ 15km/h
för att sen välta åt sidan.

Det är väl bara ut och pröva då... *darr* hehe
Men öka hastigheten lite då. 15km/h tycker jag låter lite. Gasa upp till 30-40 iaf. Då har du ju styrfart så att säga. De hastigheterna får man väl ändå säga är långsamt att wheela i.
 
Såg nån film här på sporthoj som jag tycker verka visa hur man wheelar sakta. Dock hade personen en fot på bak-pinnen, stod up och ryckte upp den i låg fart. Om nån vet vilken jag menar så var hojen nån naken svart hoj, äldre variant. Verkade som han tränade cirklar...

se å lär på den filmen, om nån vet vilken jag menar...
 
alakhai skrev:
2113137 Alltså, är man så rädd för att lägga hojen bör man fundera på vad som är viktigast. Ska du bli riktigt bra kommer du att lägga hojen om du inte är en talang över det vanliga. Men o andra sidan, blir du kung på långsamma wheelisar kommer ingen bry sig om att din hoj e lite repig..! :)
Han i stuntoholics som e helt besatt av bromspumpar (Robert tror jag han heter, med nåt ryskt efternamn) har aldrig vurpat i samband med stuntning säger han.. hehe det där såg dumt ut när jag skrev det..
"Säger han"
Jag har ju lärt mig att köra på bakan utan och vurpa på sporthojar, (vurpade 3 gånger på yamaha tt600:n jag hade när jag skulle lära mig slanga, fick bl a däck spår på ryggen en gång :va )
Så jag tror nog det går att lära sig utan att vurpa, förhoppningsvis. :tungan
Ska prova iaf. :banana
 
Börja med att ligga på balanspunkten i ca 100 på tvåan (med din moppe) och börja minska farten med hjälp av bakbromsen. Efter lite träning kör på på ettan och börjar närma dig de låga farterna. Jag e urkass på att slanga långsamt, vinglar mer än en hel jazzklubb.
 
-PLM- skrev:
2113243 Börja med att ligga på balanspunkten i ca 100 på tvåan (med din moppe) och börja minska farten med hjälp av bakbromsen. Efter lite träning kör på på ettan och börjar närma dig de låga farterna. Jag e urkass på att slanga långsamt, vinglar mer än en hel jazzklubb.
Hmm.. ska bli intressant och se om man kan träna bort reflexen att släppa gasen när man börjar komma över balanspunkten..
Har provat att stå med vänter fot på skjutspinnen men jag känner mig jävligt obekväm då..
Skulle hellre ha en peg på hjulaxeln tror jag..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top