Hur förminska bilder men behålla kvalitén?

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Hej!

Vet att det har talats om detta tidigare, men hittar inget fast hur fan jag än använder sökfunktionen... :gnissla

Jag vill altså veta hur man förminskar bilders storlek i form av diskutrymme (kanske ni nog kunde anta) för att t.ex. gå att ladda upp här på Sporthoj? :confused:

Har nog laddat upp en hel del redan, å då har jag gjort som följande:

Min kamera e på 3,2 megapixel tror jag, å bilderna ja tar brukar väl bli en sådär runt 1mb... sen brukar jag öppna dessa bilder i Windows Paint å välja funktionen stretch/skew... har märkt att 50% vertikalt å 50% horisontellt ger mig en bild som är tillräkligt stor för att titta på (läs: fyller skärmen typ...) å att bilderna på samma gång då brukar komma ner i en ca 150kb... :tummenupp

Men, har funderat, iom att så många här har uppe så skitfina bilder att det måste finnas ett bättre sätt, så kom igen nu, LÄR MIG! :7peta :D

Skaffa vilket bildprogram som helst, Photoshop/Paint Shop Pro/ACDSee, så kan du göra det enkelt. JPEG brukar bli minst när det gäller foton, du kan justera kvaliteten och det påverkar filstorleken, de brukar ha en preview för det.

Ninjaboy skrev:
Skaffa vilket bildprogram som helst, Photoshop/Paint Shop Pro/ACDSee, så kan du göra det enkelt. JPEG brukar bli minst när det gäller foton, du kan justera kvaliteten och det påverkar filstorleken, de brukar ha en preview för det.

Har photoshop... hur göra i praktitken? Går det att bestämma på förhand hur stor man vill bilden ska va, eller gäller det å prova sig fram? Hur göra i praktiken? :confused:

Gix skrev:
Har photoshop... hur göra i praktitken? Går det att bestämma på förhand hur stor man vill bilden ska va, eller gäller det å prova sig fram? Hur göra i praktiken? :confused:

Har inte det framför mig men under en av menyerna finns imagesize. I den kan du ändra storlek o upplösning.

Photoshop SWE

Meny Bild --> Bildstorlek
Jag ändrar först storleken till 800p bredd.
se till att du behåller proportionerna

Sedan väljer du spara som... och ändrar kvaliten så att den inte översitiger 132kb tror jag det är här på forumet .......
Kvalitet mellan 6-10 brukar bli bra ....... kolla storleken längst ner .....

Mr K skrev:
Photoshop SWE

Meny Bild --> Bildstorlek
Jag ändrar först storleken till 800p bredd.
se till att du behåller proportionerna
.....
När du ändrat bildstorleken går du in på Filter-Skärpa-Oskarp mask och laborerar lite med 1:a och 2:a inställningen (ungefär 50% och 0,6 px är bra början) så att du får tillbaka lite stuns i bilden igen innan du sparar den. Ändra gärna storleken i flera steg om 50% och gör Oskarp mask mellan så behåller du skärpan bättre.

Använd funktionen "Spara för webb" snarare än spara om du har en nyare Photoshop

Jag hittade ett gratis program på nätet frö ett tag sen där man kunde förminska eller döpa om en hel drös med bilder på en gång, himla smidigt..
Sitter inte vid min dator nu men kan medd. dig sen om vad det hette!

Om jag bara ska förminska/förstora snabbt så använder jag:
"Image resizer powertoy" (521kb), Med det lilla programet så kan du högerklicka på en bild & välja "Resize Pictures" & sedan göra om den!

Annars så är det photoshop som gäller..
//Gumpa

hmm... tycks finnas flera olika sätt... trodde inte jag hade paint shop pro, men visst har jag någo Jasc Paint Shop Pro 8 här på desktoppen... duger det?

Får väl helt enkelt prova mig fram...

men de skulle vara sjyst me ett prog som man kan förminska alla bilder t.ex. i en katalog till runt 135kb/styck på ett bra sätt... altså så man behåller kvalitén på alla bilder å progget inte bara sågar å gör som de vill för att få ner storleken...

...tillhör nämligen dem som har en hel del bilder å tycker det är onödigt att dom e på ca 1mb, men att börja gå egenom varje bild e ju tugnt... :död

Tackar iaf... :tummenupp

Gix skrev:
hmm... tycks finnas flera olika sätt... trodde inte jag hade paint shop pro, men visst har jag någo Jasc Paint Shop Pro 8 här på desktoppen... duger det?

Får väl helt enkelt prova mig fram...

men de skulle vara sjyst me ett prog som man kan förminska alla bilder t.ex. i en katalog till runt 135kb/styck på ett bra sätt... altså så man behåller kvalitén på alla bilder å progget inte bara sågar å gör som de vill för att få ner storleken...

...tillhör nämligen dem som har en hel del bilder å tycker det är onödigt att dom e på ca 1mb, men att börja gå egenom varje bild e ju tugnt... :död

Tackar iaf... :tummenupp
Du är medveten om att om du drar ner alla i upplösning/storlek så att filstorleken hamnar på ~130 kb och sen slänger orignalbilderna, inte längre har ngn möjlighet att skriva ut dem i fotokvalité (el skicka på "framkallning"), utan de endast duger till att visas på datorn.

Inte alls bra.. om du om ngt år kommer på att du vill skriva ut/framkalla någon fin bild du knäppt..
likadant om du tänkt dig redigera och ha dig med dem, man utgår alltid från ett stort original isf.

Tycker du det är jobbigt att titta på när du bara ser en del av bilden, så fixa ett bättre bildvisarprogram som automatiskt zoomar så att du ser hela bilden på din skärm.

T.ex
ACDSee v7 <- kalasbra, kör själv det
IrFanView <- gratisprg som fixar ungefär samam saker som ACDsee.

Båda fixa bildvisning galant och kan utföra stoleksändring/enklare redigeringar/batch rename på både kataloger och enstaka filer etc etc..

Om du nu VILL ha bara småbilder, då kan du ju lika gärna ändra inställningarna i kameran så det blir bilder med lägre upplösning från början.. varför man nu skulle vilja det.. (orsaker se ovan)

Last edited:
Gix skrev:
men de skulle vara sjyst me ett prog som man kan förminska alla bilder t.ex. i en katalog till runt 135kb/styck på ett bra sätt...
Ja...Photoshop. Du gör det på en bild och spelar in det du gör till en "Action". Sen kör du den på hela katalogen...inget för den som inte sett PS förr men det går snabbt och du bestämmer helt själv hur det ska bli.

Gix skrev:

Paint Shop Pro kan det, leta efter Batch Convert eller liknande, förmodligen i File-menyn. Man kan ange format, storlek och namnändring så att du behåller originalen. Du väljer en hel katalog filer t ex och gör dem till 640x480 och låter alla filnamn börja med small_ eller vad du vill.

Ok, har mycke å prova nu... :tungan

Men, nu ska ja hem på jullov, så ja har inte tillgång till min maskin på ett par veckor, så de får vänta... men tack iaf :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti