Hur får man ut "bilder/tavlor" ur en dvd-film???

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Tänkte skippa det där med gallerix-tavlor och fixa lite snygga istället. Skulle vilja ha några scener ur pink floyds film "the wall" som tavlor. Scenerna är tecknade, men det kanske är omöjligt att få nån hyffsad kvalitet. Filmen är från tidigt 80-tal men finns ju remastrad på dvd.

Vore riktigt coolt annars att få en hel bildserie efter varandra på en vägg!

Vet ni annars nåt ställe som säljer snygga bilder att rama in??

juha01 skrev:
Tänkte skippa det där med gallerix-tavlor och fixa lite snygga istället. Skulle vilja ha några scener ur pink floyds film "the wall" som tavlor. Scenerna är tecknade, men det kanske är omöjligt att få nån hyffsad kvalitet. Filmen är från tidigt 80-tal men finns ju remastrad på dvd.

Vore riktigt coolt annars att få en hel bildserie efter varandra på en vägg!

Vet ni annars nåt ställe som säljer snygga bilder att rama in??

Det du borde kunna göra om du har DVD i datorn är ju att du spelar upp den på datorn också tar du helt enkelt bara en print screen på den bilden du vill ha. Kanske inte blir så stora bilder när du printar dom, men det är IAF ett steg åt rätt håll =).

Blir ju svinaktigt låg upplösning att ha på väggen, men om du skriver ut typ 50 stycken som du sätter upp precis bredvid varandra i en fyrkant så kanske det skulle kunna bli fräckt.

honkiie skrev:
Blir ju svinaktigt låg upplösning att ha på väggen, men om du skriver ut typ 50 stycken som du sätter upp precis bredvid varandra i en fyrkant så kanske det skulle kunna bli fräckt.

Ja, eller så gör man en stor tavla av massa små bilder, det skulle ju också kunna vara någonting, så man typ tar en scen, tar en print screen varje sekund, tar över 1min eller nåt och sedan klistrar man in alla dessa fina små bilder i en serie som man ramar in =).

Edit: fast det kanske var så du menade också?

om du e haj på photoshop m.m.: ta en printscreen,fixa kontrasten å ljuset, (typ brightness-contrast-intensity eller vad det kan heta beroende på program. en pix-lig bild blir cool och ser lite gammal, med mindre detaljer m.m....

testa! eller ge mig en bild om du vill se resultatet. snabbt fixat. håller själv på en massa med "egna" tavlor å sånt skit....

Bifogat

• 111.jpg
    111.jpg
    18.3 KB · Visningar: 73
  • 1112.jpg
    1112.jpg
    25.2 KB · Visningar: 73
Hmm.. det brukar inte funka med printscreen i mediaplayer osv.. Har aldrig förstått hur man ska få det att funka! :va

Det borde finnas flera visningsprog som klarar detta men jag brukar spela upp DVD med ett program som följde med i Nero och som heter Nero Showtime.

På verktygsraden finns en knapp som heter "capture frame" som lagrar i utklipp, sedan är det bara att öppna önskat bildbehandlingsprog och klistra in.

Som sagt, det finns säkert andra sätt.

edit: Ser nu att samma funktion finns i Power DVD

Last edited:
Tack för alla tips! Hur blir resultatet då? Är det någon som har provat? Tänkte gå till en fotobutik eller nåt med filerna sen och få dom printade.

Du kan inte göra stora bilder som sagt. E det tecknat så går det ju att interpolera upp de lite kanske och fixa till om man förstorar det. Ett tips sedan är att beställa via frontweb.se, där kan du beställa posters t.ex till bra pris!

- Johan

mr_rockster skrev:
Du kan inte göra stora bilder som sagt. E det tecknat så går det ju att interpolera upp de lite kanske och fixa till om man förstorar det. Ett tips sedan är att beställa via frontweb.se, där kan du beställa posters t.ex till bra pris!

- Johan
Såg att man kunde framkalla billiga digitalbilder därifrån, har du beställt själv eller vet du om dom håller hög kvalitè? Funderar på att framkalla ett hundratal bilder.

edit: Såg att bilderna framkallas på matt papper. Ska det inte helst vara blankt papper, eller cyklar jag runt igen :va

Last edited:
Jag framkallar allt från frontweb. Har provat andra lab också men detta e det bästa jag har testat. Man får välja blankt eller matt på de flesta storlekarna (utom 13x18 tror jag det e). Matt är finare och mer lätthanterligt tycker jag (tror de flesta porträttfotograferna brukar leverera i matt också...).

De är dessutom snabba som få! Senast när jag beställde så skickade jag in ett 20 tal kopior via hemsidan efter lunch (typ.. halv två eller ngt). Det var olika storlekar, en del matta, en del blanka etc. etc. När jag kom hem från jobbet på fredagen så låg de i postlådan! KANON! Det är Crimson som är ett avancerat proffslab som framkallar utan att göra några ändringar i bilden etc (bara skriver ut den från originalet i stort sett) så det är riktigt bra kvalitet!

Jag ger de ***** av fem möjliga! ;)

- Johan

mr_rockster skrev:
Jag framkallar allt från frontweb. Har provat andra lab också men detta e det bästa jag har testat. Man får välja blankt eller matt på de flesta storlekarna (utom 13x18 tror jag det e). Matt är finare och mer lätthanterligt tycker jag (tror de flesta porträttfotograferna brukar leverera i matt också...).

De är dessutom snabba som få! Senast när jag beställde så skickade jag in ett 20 tal kopior via hemsidan efter lunch (typ.. halv två eller ngt). Det var olika storlekar, en del matta, en del blanka etc. etc. När jag kom hem från jobbet på fredagen så låg de i postlådan! KANON! Det är Crimson som är ett avancerat proffslab som framkallar utan att göra några ändringar i bilden etc (bara skriver ut den från originalet i stort sett) så det är riktigt bra kvalitet!

Jag ger de ***** av fem möjliga! ;)

- Johan

Låter ju som fina fisken. Får väl göra en beställning då.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT