Hur får man igång ett trådlöst nätverk?

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Jag har en router från netgear och en laptop av märket fujitsu. Men datorn hittar ingen trådlös router:va Nätverkskortet i laptopen vet jag inte vad det är men jag ska kolla upp det. Kan det vara så att inte nätverks kortet stödjer routern?
Jag kan inte mycket om trådlöst nätverk så jag behöver tipps på vad jag ska göra för att få igång det:)

Här är routern jag använder: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306987

Edit: Nätverkskortet är ett "Atheros AR5007EG Wireless Network Adapter"

Edit2: Operativsystemet är Vista

Last edited:
Har du ett WEP-nummer under routern? den ska du knappa in på din dator under fliken anslut till nätverk om jag minns rätt..

Ditt Atheros AR5007EG stödjer både b och g så det borde fungera utan problem.
Kan du logga in på routern via nätverks kabel?
Vad händer när du sökt routerns ip?

Har du ett WEP-nummer under routern? den ska du knappa in på din dator under fliken anslut till nätverk om jag minns rätt..

Man väljer aktivering av WEP kryptering och koden i routern, ej en fast kod som typ glocalnet har i sina kombi router/modem

Last edited:
har du följt installations cdn och först "lärt upp" routern vad den heter och vad den ska jobba mot för dator?

När jag startade min trådlösa router skulle jag först ansluta den till nätet sen till nätverkskortet på en dator och sen skriva in lösenord osv efter detta var det bara att koppla ur nätverkskablen till datorn och surfa trådlöst.
Allt detta visades mycket enkelt på installations cd man fick med routern.

Man väljer aktivering av WEP kryptering och koden i routern, ej en fast kod som typ glocalnet har i sina kombi router/modem

Jag vet inte hur det fungerar hos andra internetleverantörer, har bredbandbolaget och jag knappade in WEP-numret på datorn, och det fungerar. Det är ALLT.

Skivan hittar jag ej och jag tror inte det följde med nån. WEP numret står på baksidan av routern men det är första gången jag håller på med Vista så jag vet inte hur jag ska gå till väga för att knappa in ip:et:va

Edit: Jag är inne på "Anslut till ett nätverk" men det går inte att knappa in WEP numret någonstans.

Internet funkar fint via vanlig kabel.

Last edited:
1. Du ska hitta ett trådlöst nätverk i datorn. Först ska du se så att du inte stängt av trådlöst nät på nån knapp på datorn. Om det inte finns nån sån knapp eller du har den påslagen ska du hitta trådlösa nät endera genom att dubbel/högerklicka på en ikon för trådlösa nät i menyraden nere till höger på skärmen eller genom att gå till nätverksanslutningar i kontrollpanelen. Nätverket borde heta något som inkluderar namnet på din router, troligen är det utan lösenord om routern är ny.

Guide här: http://ecross.mvps.org/howto/wnetwork_vista.htm

2. Då du är ansluten till detta nätverk kan du öppna din webläsare och knappa in en adress till routern (ofta 192.168.0.1 eller liknande). Adressen brukar stå under routern. Där kan du sedan med namn och lösen som finns under router eller i instruktionerna göra inställningar för nätet utåt om det behövs, men också sätta tex ett lösenord på nätverket så att ingen obehörig kommer åt det.

3. Surfa och var glad.

Last edited:
Så här står det

"Trådlös kommunikation är avstängd på den här datorn"

"Aktivera trådlös funktion
Det kan du göra med hjälp av en omkopplare som vanligtvis finns framtill eller på sidan av datorn, eller med en funktionstangentkombination"

Jag har ingen omkopplare och hur ska jag få reda på vad "funktionstangentkombinationen" är?

Ska läsa guiden du länkade till MacRabbit:)

leta efter en symbol som ser ut som ett radiotorn typ :) borde finnas på nån av F-tangenterna, (F5?) Tryck ner fn och den samtidigt.

Jag hittar ingen radiotorns likande symbol, provade att hålla in "Fn" och trycka på alla F1-F12 knapparna men utan resultat:(

Kolla alla symboler som finns i menyraden nere till höger. Kan finnas en symbol för trådlöst där, som du kan använda för att koppla av och på wlan och bluetooth om det finns i datorn.

Annars är det bara att fortsätta leta på själva datorn antar jag, knappen borde finnas nånstans :)

Hur fick du igång ditt trådlösa nätverkskort??
Vi har lite problem med Vista och trådlöst här hemma, alla tips kan vara bra.
Det jag hört annars är att SP1 till Vista skall komma och kunna hjälpa mycket.

Jag trixade och fixade och efter ett antal svordommar så fann jag switchen för nätverkskortet :tungan

Sen följde jag guiden som postats längre upp i tråden:)

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back