Hur får man bort spindlar?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
I vårat hyreshus som är ganska gammalt har det nu hänt att jag haft en stor äcklig, läskig spindel sittandes på min handduk i badrummet inom loppet av några dagar.
Första gången slängde jag ut han eftersom jag är sån obotlig djurvän.
När han andra gången satt där, mysandes på min handduk, slängde jag ut han igen. Nästa gång kommer jag ta till drastiska åtgärder tror jag...

Men finns det något medel man kan ha kanske vid ventilationerna så att de inte kommer in i lägenheten? Eller ja, bara nånting för att slippa dem.

Om du inte gillar småkryp skall du spindeln en puss i stället. Den käkar nämligen upp alla andra små insekter. Du får helt enkelt välja, andra kryp eller spindeln...

Bikerbitch skrev:
2367932 I vårat hyreshus som är ganska gammalt har det nu hänt att jag haft en stor äcklig, läskig spindel sittandes på min handduk i badrummet inom loppet av några dagar.
När han andra gången satt där, mysandes på min handduk, slängde jag ut han igen. Nästa gång kommer jag ta till drastiska åtgärder tror jag...

Men finns det något medel man kan ha kanske vid ventilationerna så att de inte kommer in i lägenheten? Eller ja, bara nånting för att slippa dem.

Tyvärr har jag inget svar på din fråga men jag kan trösta dig med att det finns folk som har det värre. I mitt förra hus kom det ibland sjukt stora spindlar, ofta två, tre stycken samtidigt. Den största jag sett hittills, iofs hos en kompis, var drygt 2 cm kropp och ca 8 cm om man räknar med de lurviga benen.

Spindlar är skitbra att ha hemma. De trivs bara i friska hus, dvs inget mögel eller sån skit plus att de som sagt käkar andra småkryp. När jag hittar en spindel i badrummet schasar jag bara in den under badkaret, där kan de husera bäst de vill.

Halogen skrev:
2367976 Spindlar är skitbra att ha hemma. De trivs bara i friska hus, dvs inget mögel eller sån skit plus att de som sagt käkar andra småkryp. När jag hittar en spindel i badrummet schasar jag bara in den under badkaret, där kan de husera bäst de vill.

Precis. Även om de är obehagliga så tyder det på att man bor i ett bra hus. Och efter det konstaterandet kan man med gott humör avliva dem eftersom de uppfyllt något i sitt liv, nämligen berättat det åt en.

Annars så är det i princip omöjligt att isolera ut spindlar, vill de komma in i huset så gör de det. Alternativet vore väl ett 100%-igt lufttätt hus men det är nog overkill.
Light-varianten kanske är myggnät i ventilerna? Eller bara skaffa en modig kille som kan ta hand om dem åt dig? :tummenupp

Bikerbitch skrev:
2367932

Nästa gång han sitter på handduken, ta en burk med lock, t ex en gammal syltburk fungerar utmärkt, och en bok, eller tidningen eller något att jaga spindel med. jaga in spindel i burken och sätt på locket. nu sitter den där och är inte lika läskig längre.
ta burken och åk till posten, posta burken till ja så långt bort så den inte orkar komma hem igen!

eller så kan du bara ge den ett skönt bad i toaletten, glöm dock inte spola för annars kanske det är lite läskigt nästa gång man måste gå dit... you know

Halogen skrev:
2367976 Spindlar är skitbra att ha hemma. De trivs bara i friska hus, dvs inget mögel eller sån skit plus att de som sagt käkar andra småkryp. När jag hittar en spindel i badrummet schasar jag bara in den under badkaret, där kan de husera bäst de vill.

Jag ska tänka den tanken nästa gång jag ser han :tummenupp
Tyvärr har vi bara dusch.

zoddri skrev:
2368161
Light-varianten kanske är myggnät i ventilerna? Eller bara skaffa en modig kille som kan ta hand om dem åt dig? :tummenupp

Jag har en jättemodig kille. Men spindlarna dyker ju bara upp när han inte är hemma såklart. Han kan spola ner dem, men jag har inte hjärta att göra det.

smallsocks skrev:
2368195
ta burken och åk till posten, posta burken till ja så långt bort så den inte orkar komma hem igen!

Haha, sköna förslag! Tack för alla svaren. Då vet man att det är kört alltså.
Jag får leva med djuren helt enkelt.

Last edited:
Tänk utanför lådan. Kan du inte ta bort spindeln tar du bort problemet, handduken.

själv hade jag påhälsning av en stor svart husspindel, den byggde ett stort nät under badkaret, jag lät det vara där o allt va lugnt, men när den började ta sej friheter som att spatsera runt i vardagsrummet på väggarna då kastade jag ut den. har även ett gäng korsspindlar på balkongen, där kan dom få va o fånga flugor och getingar, men om dom kommer in då blir det synd om dom.

det är bara att kasta ut dom eller som nån sa tidigare , spola ner dom om dom är jobbiga

Bikerbitch skrev:
2368245 Haha, sköna förslag! Tack för alla svaren. Då vet man att det är kört alltså.
Jag får leva med djuren helt enkelt.

Du kan ju grilla en fälla också... fast först måste du fånga in en fet härlig fluga/myga som lockbete och det kan ju ta en stund... sedan måste du hitta på något bra sätt att lägga den på...jag tänker nog på något som följande

lägg flugan på handduken och ha en mekanism ovanför som släpps ner typ en genomskinlig popcornskål fungerar bra som "stänger" in spindeln (givetvis måste du binda ett snöre på flugan så när spindel käkar på flugan så ramlar skålen ner automatiskt... lätt som en plätt...

och sedan när du kommer hem är det bara borra hål i skålen och förgifta han med något bra...

shit vilken djävulsk fälla, jag ska inte ha tid att tänka på sånt här...

edit: sätt hojens avgasrör precis vid hållet o gasa lite så lär han ju dö efter ett tagn :)

Påtal om kryp så hade jag 2st tvestjärtar och en liten spindel i min hjälm häromdagen, jag märke det i 110km/h..
PANIK!!
Tvärnit och av med hjälmen och skaka, ur kom dom jävlarna.
Har ganska långt framskriden smådjursfobi som grädden på moset!

Slå ihjäl spindeln bara!
Inget mer med det!?
Sen kommer nästa, då slår du ihjäl den, och nästa, och nästa, och nästa..
Blir en NeverEnding Story :)

Bikerbitch skrev:
2367932
När han andra gången satt där, mysandes på min handduk, slängde jag ut han igen.

Har man problem med ohyra på handduken kan man pröva att tvätta handduken. Även om handduken INTE attraherar småkryp bör man tvätta den med jämna mellanrum! :mattias

Bikerbitch skrev:
2367932 I vårat hyreshus som är ganska gammalt har det nu hänt att jag haft en stor äcklig, läskig spindel sittandes på min handduk i badrummet inom loppet av några dagar.

Köp en katt. :mattias

prulle skrev:
2368280 Tänk utanför lådan. Kan du inte ta bort spindeln tar du bort problemet, handduken.

Hänger fler handdukar i badrummet än bara min. Problemet inte löst ;)

korvgubbe skrev:
2368615 Har man problem med ohyra på handduken kan man pröva att tvätta handduken. Även om handduken INTE attraherar småkryp bör man tvätta den med jämna mellanrum! :mattias

Einstein my friend. Där har vi ju lösningen! Men först måste jag bara lära mig hur en tvättmaskin fungerar :näsblod

Mögel skrev:
2368644 Köp en katt. :mattias

Har en hund, det får räcka :-)

Last edited:
Insektenkiller är ett jävligt bra medel mot ohyra, dvärgar och Jehovas vittnen.

Finns i en orange sprayflaska så du behöver inte gå så nära objektet.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back