Hur får man bort intorkade insekter?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Precis som rubriken antyder så skulle jag behöva lite tips om hur man får bort märken efter insekter som torkat fast i lacken? Det är alltså inte hela myggor, flugor osv utan "klet" fäckar, han som haft hojen tidigare har nog låtit den stå ett bra tag otvättad och nu är det svårt som fan att få bort fläckarna i lacken.
Har prövat med Sonax hårdvax som för det mesta lyckas få bort alla fläckar, men det hjälpte inte för fem öre. Rubbing är jag inte så förtjust i, skulle garanterat lyckas pajja lacken totalt om jag började gnida med sånt.
Har fått tips om att man ska kunna använda Coca cola, nån som vet om det funkar?
Är pedant när det gäller hojen så det är grymt irriterande att inte få bort märkena.... Alla tips mottages gärna!

Använd lackrengöring istället för rubbing, ingen större risk att man sabbar lacken utan maskin..

Är du pedant skall du inte låta hojen stå med insekter på från början :fakta

… blöt handduk tror jag också på, annars finns det insect remover att köpa i din närmsta hoj butik! Jag har dock aldrig varit med om att det sitter kvar efter du tagit vax på. Se till att så mycket som möjligt går bort med vatten och en svamp (så att inga hårda grejer är kvar) gå sedan på med vax och gnid så att det försvinner, låt vaxet torka, putsa.. simple as that!
:rock

Turtel wax har nåtning som heter Insect Removal. Funkar klockrent. Bara att spruta på och torka av.

triple skrev:
Är du pedant skall du inte låta hojen stå med insekter på från början :fakta

… blöt handduk tror jag också på, annars finns det insect remover att köpa i din närmsta hoj butik! Jag har dock aldrig varit med om att det sitter kvar efter du tagit vax på. Se till att så mycket som möjligt går bort med vatten och en svamp (så att inga hårda grejer är kvar) gå sedan på med vax och gnid så att det försvinner, låt vaxet torka, putsa.. simple as that!
:rock

Nä, det skulle aldrig falla mig in att lämna hojen så. Skrev: Han som haft hojen tidigare har nog låtit den stå otvättad... jag köpte den i fredags :)
Väldigt tveksam till att våt handuk eller insect remover funkar, får man inte bort det med Sonax (som löser upp asfaltsfläckar hur lätt som helst) så går det nog inte så lätt.

Lackrengöring är ju kanske ett alternativ, har aldrig använt det faktiskt.
Grejen är ju den att det är inte själva insekterna som sitter kvar, utan snarare innehållet i insekterna :zpy
Tänk er att ni har varit ute o kört en sommarkväll, när ni kommer hem tar ni en våt svamp och torkar lite snabbt av insekterna från fronten. Då blir det ju en massa märken kvar som krävs lite mer jobb för att få bort, har man välvaxad hoj så brukar dom dock försvinna lätt. Sånna märken är det, fast nu är dom RIKTIGT ordentligt intorkade.
Han har helt enkelt fusktvättat hojen :fakta

Gärna fler tips tack :tummenupp

Turtlewax Insectremover är det enda du behöver.
Fungerar utmärkt :tummenupp

saltpettersyra! funkar kanon!

Jag tar inget ansvar för varken materiella eller fysiska skador till följd av mina tips.

kajlyl skrev:
saltpettersyra! funkar kanon!

Jag tar inget ansvar för varken materiella eller fysiska skador till följd av mina tips.

:D de skulle inte jag heller göra. Jag tycker turtlewax insectremover funkar bra :tummenupp

Coca Cola ska funka bra, för övrigt det enda som den vidriga drycken kan tänkas duga till.

3M Cleaner spray.

Innehåller citronsyra som funkar jättebra på organiskt material som insektsinälvor och socker, men sabbar inte lacken.
Luktar gott, dessutom..

Eftersom att resterna är mest proteinbaserade så skulle jag nog rekomendera att första ta med avfettning för att få bort vaxlagret ovanpå.

Sen så är det en fördel om du tar insect removal eller någon svagare citronblandning som Pilsner rekomenderar.

Grejen med proteiner är att de löses inte upp, utan i Insectremoval och även i citronbsyra så finns det en viss mängd aminosyror som spjälkar upp proteinet.

En handduk med vatten på känns lite omständigt. Mekanisk bearbetning är bättre. Lackrengöring funkar, eftersom den innehåller en del slipande delar.

i brist på annat så kan vanlig bensin eller kanske Kemiskt ren bensin vara ett alternativ, men då är man ute på farlig mark. Jag kan rekomendera att INTE låter dessa ligga på för länge. det kan resultera i.. vissa omformningar... av plasten.

Gud löck!

Matti skrev:
Turtel wax har nåtning som heter Insect Removal. Funkar klockrent. Bara att spruta på och torka av.

Japp.... håller med... funkar hur bra som helst om man gnor lite.

Jag får bort "likmärkena" som syns så väl på svart lack. :tummenupp

"Insects remover" Vet inte vart man köper det, men kan fråga farsan om du vill, det är svinbra men relativt dyrt.

Yes och VARMT vatten! Gärna i kombination med en frotéhandduk. Tar bort det mesta. :)

Rigge skrev:
Åker du så fort att dom dör?? :D

Ne, dom dör inte när jag kör hoj men när jag joggar inför körningen som uppvärmning så smäller dom till i pannan och torkar fast :P

berggren_martin skrev:
Coca Cola ska funka bra, för övrigt det enda som den vidriga drycken kan tänkas duga till.

Du är verkligen en lögnare, vegan, kommunist och sängvätare och använder genomskinlig klänning. Säkert har du stringkallingar också!

Urban-T Var är du?
Veganen dricker inte cola!

*/ ?>
Back