Hur får jag ta mig till reg.bes med 25kw?

Gääsparn

Medlem
Gick med
22 May 2006
Hoj
Gsx-r 1216, Yamaha rd 350
Har min mc inlämnad för att bli strypt och intygad som mellanklass. Problemet är bara att jag måste åka 5mil enkelväg för att registreringsbesikta den som mellanklass. Får jag köra till besiktningen själv med intyg osv med mig, tänkte ifall farbror blå står på vägen. Eller måste jag ta den på släp, grymt omständigt isåfall. Har såklart bara A med begränsning.

jag har ingen aning om vad du får och inte får, men jag körde min dit. Det är ju några år sen men ändå....

Jag antar att man får köra, bara visa upp papprena man har och säg att man ska och besiktiga den. och givetvis vilken besiktning om dom vill kolla. Måste säga att jag aldrig tänkte på det när jag åkte och reggade om min hoj :tungan

Jag antar själv att det skulle vara helt OK. Men vill ju inte riskera något. Någon som är 100% säker på svaret?

Jag antar själv att det skulle vara helt OK. Men vill ju inte riskera något. Någon som är 100% säker på svaret?

Enligt lag så ska du få böter för olovlig körning, det är jag 100% säker på.

Men blir du stoppad och visar upp att den är strypt och säger att du ska åka och regga om den så ska det vara en riktigt grinig snut om han ska ge dig böter.
Jag funderade inte ens när jag åkte till min regbes.
Ba kö.

Ett alternativ kan ju vara att fråga MC firman hur mycket dom ska ha för att köra din MC till regbes åt dig, tar dom en hundring kan det ju vara värt det...

Dom har ju ofta förbokade tider dessutom (IAF bilfirmor) som dom kan nyttja.

Ring Polisen och fråga annars, du kanske kan få ett svar av dom.

Min bror lyckades inte få något påställningsbevis när han ställde på sina hojar ett år, och vi var körsugen som satan och vädret var kanonbra, så jag ringde polisen och frågade vad som skulle hända om vi blev stoppade (min var påställd) utan att dom hade med sig påställningsbevis, och tjejen i växeln slog på datorn och kollade att dom var påställda och sa sedan "Kör försiktigt, och om ni vill så skriver jag ut två påställningsbevis som ni kan hämta här, men kollar en polis via radio så är dom påställda så det ska inte behövas"

Last edited:
Va fan, du får ju köra med en bil som det är körförbud på till besiktning.
Klart du då borde få köra en MC som skall besiktigas "ner"..

Va fan, du får ju köra med en bil som det är körförbud på till besiktning.
Klart du då borde få köra en MC som skall besiktigas "ner"..

Knappast!
Du får tex. inte köra en buss(över 3500 kg) till bilprovningen på b-kort om du ska registrera om den till personbil klass 2. Det blir olovlig körning, samma sak blir det då om du kör en tung mc (obegränsat)med mellan kort.
Det är ett brott medans att köra till besiktningen med körförbud (obesiktat) är tillåtet.

Skulle tro att om du blir stoppad av polis-polis-potatismos så blir det nog böter etc.
Men i de flesta fall skulle jag tro att du får åka vidare till besiktningen. Speciellt då du kan visa papper dels på att strypningen är gjord o dels papper på att du verkligen har tid hos besiktningen. Var vänlig om du behöver prata med dem o föreslå att de "eskorterar" dig till besiktningen o verkligen kollar av med dem att du har tid där. Säg att du bjuder på kaffe hos besiktningen, då är saken biff o du har polis eskort ;-)

Inte alla hojåkare som kan skryta om en händelse :P

Egentligen rent juridiskt intressant.
Jag tror inte det är så enkelt att du bara åker dit. Det är de faktiska omständigheterna kring ett brott som gäller.

Du blir stoppad och polisen ser att du har tung hoj i registren, du visar upp tiden till regbesiktning samt intyget om att hojen är strypt. Du nekar till brott, antagligen lägger åklagaren här ned åtalet eftersom han får svårt att styrka brott. Eller så väljer han att böta dig för undfallenhet att regbesikta. Men det håller inte heller eftersom du är påväg till regbesiktning.

Rent objektivt har inte hojen rätt effekt för att vara en tung hoj, där borde det åtalet falla. Rent objektivt är du påväg att regga om den, även det åtalet borde falla.

Vänd på frågeställningen:
Du har reggat hojen mellanklass, men dragit strypningen, du åker ju ändå på olovlig körning därför det är de faktiska objektiva omständigheterna som skall vara uppfyllda. Om man använder konstigt språk så är inte de objektiva eller subjektiva rekvisiten uppfyllda för olovlig körning för TS om det är som han säger.

Allt detta är bara min gissning....

Japp, närmsta polismyndighet. Ingen idé att få svar på en sån sak här, folk gissar högt och lågt. Vill du ha ett 100% säkert svar så kolla med farbror blå himself. Bara att ringa och fråga.

Naturligtvis får man inte köra bågen till Bilprovningen utan rätt körkort, på vägen dit är den registrerad som tung motorcykel och då krävs i vanlig ordning körkort för detta.

Japp, närmsta polismyndighet. Ingen idé att få svar på en sån sak här, folk gissar högt och lågt. Vill du ha ett 100% säkert svar så kolla med farbror blå himself. Bara att ringa och fråga.

Ringer man dom får man också gissningar...

Visserligen säkert bättre gissningar, men i denna frågan lär han inte få nåt säkert svar.

Äh jag hinner nog ordna släp och allting innan regbes... Fanns ingen tid i närheten förän den 7/7 :huvet Det är sjukt varmt ute och ska vara fint och varmt tills nästa vecka, och inge hojåkande för mig.. Kanske får pröva ringa dit varje dag och fråga när tidigaste lediga tiden är, man kanske har tur

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back