Hur får jag lös lagret

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Hur får jag lös det här lagret. Finns det nå expander avdragare eller nåt. En glidhammare med nån specialkrok på kanske. Måste jag värma med varmluftpistol? Kanske lär jag ta bort drevet och för att få bort drevet lär jag ta lös kopplingskorgen. Drygt

Bifogat

• Bild 028.jpg
    Bild 028.jpg
    105.6 KB · Visningar: 240
Hmm...

Skulle nog svarvat en tapp som passar perfekt i axelhålet på lagret och som är ca 2 dm lång med ett handtag längst ut.

Sen sätter du den i lagerhålet och lägger en svettsloppa så att den sitter fasst i lagret...

Sedan värmer du med gasol i en cirkel runt lagret försiktigt så du inte riskerar att smälta godset.

Med lite tur så följer skiten med ut när du värmt och rycker lite...

Mvh Erik.

Finns ett knep som jag använt några gånger på lager som sitter som det där.

Om det är tätt på baksidan av lagret eller bara finns några små dräneringhål kan man fylla lagrets baksida och mitt med ett tjockt fett, sök reda på en axel stump eller en avkapad bult som passar med lite glapp i lagret.

Tryck in bulten med handkraft, dra ut bulten och fortsätt på det viset med att fylla på med fett och tryck in fettet tills lagret och huset bakom är fyllt med fett. Fyll mitten på lagret så det är fullt ända ut och knacka in bulten med en hammare, se till att du inte bottnar med bulten bara.

OBS
Man bör inte försöka detta om godset i huset bakom lagret är väldigt tunt men eftersom lagret sitter mot vevhuset borde det vara ganska stabilt.

Man får fylla lagret några gånger och knacka in bulten, om inte lagret sitter allt för hårt pressas lagret ut av fettet när man knackar in bulten och man slipper svetsa inuti motorn.

Går det inte får man försöka med något annat men man har ju inte förstört något och man har fått ett väldigt fint infettat lager.

Lagerutdragare fungerar oftast bra men eftersom lagret sitter i ett hus bör man försöka rycka ut lagerurdragaren med en glidhammare för man har ju ingenting att spänna emot.

Är det väldigt små lager brukar det vara problem att kroka fast utdragar-armarna för kulhållaren blir i vägen.

Om du provar med en glidhammare och krok var väldigt noga med att rycka lite åt gången och flytta kroken till motsatt sida, det är väldigt lätt att lagret kantrar och låser sig. Varmluftspistol går ypperligt att använda, se bara till att inte blåsa direkt mot vevaxeltätningen. När det börjar ryka från oljan runt lagret kan det vara en bra ide att inte värma så mycket mera för då är nog temperaturen runt 150-200 grader, högre än så klarar nog inte tätningarna.

Last edited:
Använd en vanlig avdragare enligt länken ovan, kostar inte speciellt mycket heller. Absolut lättaste sättet.

überjahn skrev:
Skulle nog svarvat en tapp som passar perfekt i axelhålet på lagret och som är ca 2 dm lång med ett handtag längst ut.

Sen sätter du den i lagerhålet och lägger en svettsloppa så att den sitter fasst i lagret...

Sedan värmer du med gasol i en cirkel runt lagret försiktigt så du inte riskerar att smälta godset.

Med lite tur så följer skiten med ut när du värmt och rycker lite...

Mvh Erik.
Annars kan man ta en insexbult. + draghammare

Kommer inte fettet att bara tryckas igenom lagret då det inte sitter nån tätning på baksidan?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti