Hur får jag bort stora repor i tanken?

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har en stor repa i tanken efter ett apskaft välte hojen. Kan du läsa om Här

Repan är 1-2mm bred och hyffsat lång. Plåten syns på vissa ställen. Hur ska jag dölja den på bästa sätt? Farsan sa att jag skulle ta en svart tushpenna och lägga i det värsta. Men vettifan om det blir snyggt, färgen på stället är brun metallic. Bättre att ringa runt till någon lackerare och höra om han kan få fram färgen så man kan lägga i repan?

Fick även en repa på kåpglaset som inte är lika djup, går den att få bort på något sätt? Stör mig inte lika mycket som den på tanken men den finns ju där ändå. :crash

Lider med dig :eek:

Det finns ett medel där det ingår ett stift (typ läppstift) som man fyller i repan med, sen polerar man ut medlet så ska det knappt synas...
Det håller inte i evighet men det e ju bara att göra om det ju.

Har inte provat det själv men kan ju vara värt ett försök :fakta kostar typ 80 spänn.

Leta hos nån bilreservdelshandlare :tummenupp

Fyller du i repan med färg kommer den att synas ganska väl ändå, då ytan inte e jämn, så annars e det bara omlackering som gäller.

Lycka till !!

Har du inte kollat på bildoktorn va??? :rolleyes:

Gå in till killen mittemot bike-corner (har glömt vad stället heter, nån färgaffär är det iaf), han kan blanda till lite åt dig med thinner o härdare om du ber han snällt o putar med munnen. Då får du en färg som håller riktigt bra, han borde kunna få fram färgkoden åt dig också. Köp lite thinner när du ändå är där så har du nåt att rengöra med.

Annars har väl alcro stugfärg en rätt snygg brun variant.

Köp en liten pensel (inget billigt skräp) o lägg igen revorna i flera omgångar (glöm inte göra rent ordentligt innan). När det har torkat någon dag så kan du gå på försiktigt med lite polish o sen vaxa.

Fixa fram ett lackstift i originalkulör. AVA har såna. Lägg i färg i repan så att det täcker ordentligt. Sedan tar du klarlack. Låt torka. Ta sedan 1200-papper (våtslip) på kloss och slipa försiktigt. Polera hela tanken med Sonax flytande rubbing. Spegla dig i glansen. Klart.

Alternativ 2: Skit i att det är repigt. Det blir säkert värre snart.

Trodde inte jag skulle säga det men: Bosse bildoktorn gick igenom hur man lagar djupa stenskott med mikropensel förra programmet. Får du bara färgen kan du visst bygga upp lager efter lager så du får en jämn yta :fakta, bara du använder liten pensel!

bosse bildoktorn for president :D

//jaG

Hagster skrev:
Har en stor repa i tanken efter ett apskaft välte hojen. Kan du läsa om Här

Repan är 1-2mm bred och hyffsat lång. Plåten syns på vissa ställen. Hur ska jag dölja den på bästa sätt? Farsan sa att jag skulle ta en svart tushpenna och lägga i det värsta. Men vettifan om det blir snyggt, färgen på stället är brun metallic. Bättre att ringa runt till någon lackerare och höra om han kan få fram färgen så man kan lägga i repan?

Fick även en repa på kåpglaset som inte är lika djup, går den att få bort på något sätt? Stör mig inte lika mycket som den på tanken men den finns ju där ändå. :crash

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back