Hur får jag bort "rundad" skruv???

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Hallå,

Som vanligt när jag mekar så kommer jag till ett läge där en skruv sitter åt helvete för hårt ... och konsekvensen blir att jag "rundar" skruven:mad:

Denna gång försökte jag skriva bort luftburken på min CBR1000-08. Innan man kan ta bort luftburken måste man skruva bort 4 st rörliknande munstycken (vet ej vad de kallas) som alla satt med ett antal stjärnskruv i små rör. Därför kommer jag heller inte åt skruvhuvudet med någon form av tång:rolleyes:

Är det någon mekvan här som kan beskriva hur jag, så enkelt som möjligt, kan gå tillväga för att skruva ur den här skruven utan att förstöra något runtomkring?

Mvh Mårten

Bifogat

• rundadskruv.jpg
    rundadskruv.jpg
    32 KB · Visningar: 1,003
har en väldigt otålig bror som är mekaniker, när han är hemma o får rundade skruvar svetsar han antingen fast en bit som han kan sen snurra ur skruven, eller tar en tång och klämmer med sina gorilla nävar,

Själv brukar jag köra på dremel och vanlig skruvmejsel men de går inte där heller, så svetsa eller försök få ett spår i den med något verktyg,

har en väldigt otålig bror som är mekaniker, när han är hemma o får rundade skruvar svetsar han antingen fast en bit som han kan sen snurra ur skruven, eller tar en tång och klämmer med sina gorilla nävar,

Själv brukar jag köra på dremel och vanlig skruvmejsel men de går inte där heller, så svetsa eller försök få ett spår i den med något verktyg,

Borra bort skruvskallen, sedan du tagit loss de som sitter så ska du kunna vrida loss resen av skruven med en polygrip eller annan tång.

Men borra försiktigt så du inte slinter å skadar andra delar... det går att maskera med silvertape och plasthylsa typ pex kapa å slitsa till å trycka ner runt skruvskallen.

Kan vara bra att lägga skydd så att spånor från borrningen inte åker ner i nå känsliga delar.

Svetsa ska man undvika OM det är plast runt skruven!!!!

Last edited:
Är det torx eller insex? jag ser inte på bilden.. Den ena brukar kunna fungera i den andra när det börjar bli runt. Alltså insex i torx och tvärtom. Lägg ordentligt med tryck på verktyget och försök vrid så mjukt du kan. Alternativt kan du lyckas med en vanlig spårmejsel.

Ser ut som att du kan komma åt med en sidavbitare uppifrån, ta ett bra grepp och ta en polygrip runt sidavbitaren och vrid med.

Använd en mejsel som passar nästa gång ;)

Det är en av skruvarna till insugstrattarna?
Det är inte vanlig stjänr till att börja med utan jap-stjärn, risken att dra sönder dom om man använder vanliga mejslar, dom kan sitat som fan också.
ett tip är att ta nån relativt spetsig stjärnbit (alt liten torx), sätta i en mejsel och sen försöka knacka fast den i skruven med hammaren och sen skruva igen.
Annars kan väl slaghammare vara ett alternativ om det går att hitta bit eller liknande som når ner från den till skruven.

Har du gjort grunden med 5-56?
Sedan vänta. 5min kan räcka med jag har varit med om att det tog 48 timmar.

Insugstrattarna är kanske ordet jag sökte:)

Tack för alla tips!

Det luriga i detta fallet var att 5 av 6 skruvar skruvade jag upp utan problem. Den 6:e satt som fan, och även med korrekt storlek på mejseln lyckades jag runda i första försöket då jag slant till.

Jag har nu misslyckats med att banka i torks.

Nu går jag över på Fortpelles och Pyschs förslag. Skruvens gängor börjar inte direkt under skallen så kan jag "bara" borra bort den utan att slinta så bör det lösa sig.

@Pysch - Har du mekjour ikväll?

För den som undrar vad jag egentligen håller på med så är det byte av gasvajer. Och på denna hojmodell är inte det någon enkel 3-stegsmanöver:gnissla

Mvh Mårten

Slaghammare och ett bra passande bits med lite ventilslippasta på.

Sprayar man rostlösare så bör man spraya bräkleen innan man ska försöka skruva ut skruven annars så slinter man mycket lättare!

Köp en sådan på biltema (svinpitt)

FB0499A.JPG

Och först borra hål på den defekta skruven & sedan använd svinpitten för att kunna skruva ut den.

FB0499A.JPG

Och först borra hål på den defekta skruven & sedan använd svinpitten för att kunna skruva ut den.

Köp gärna men använd den inte :gnissla
Finns bättre, grispitt expanderar (töjer ut) skruven så att den sitter hårdare, GP (göran persson :va ) funkar ju hyggligt på kraftigare dimesioner, typ 10mm och uppåt.

Köp gärna men använd den inte :gnissla
Finns bättre, grispitt expanderar (töjer ut) skruven så att den sitter hårdare, GP (göran persson :va ) funkar ju hyggligt på kraftigare dimesioner, typ 10mm och uppåt.

Tveksamt.. Min erfarenhet säger tvärtom.

OM man nu har problem att få loss en 10mm med det verktyg som det är tänkt för, så sitter det så in i helvete att grisballen går av. Möjligtvis efter marksyning om det inte sitter så jävligt, men skallen helt enkelt är nedslipad :va..

Eller så är jag bara värdelös som inte kan använda grejerna - obehagligt sannolikt :huvet

Knacka till ett par gånger med en mindre hammare i änden på mejseln innan du börjar ta i. Funkar till 99%. Sen är det inte fel om det är rätt sorts mejsel heller ;-P

Att knacka, dunka eller på annat sätt få till en "sättning" i gängan är helt beroende om det inte skadar konstruktionen där gängan sitter i.
Typ en tunnare fläns, en vek detalj på förgasarbrygga/spjällbrygga eller annat... så tänk på vad som kan pajja om man gör oövertänkta saker som fungerar på typ motorkåpor där gängan sitter i blocket och klarar en smäll...

Slaghammare och ett bra passande bits med lite ventilslippasta på.

Sprayar man rostlösare så bör man spraya bräkleen innan man ska försöka skruva ut skruven annars så slinter man mycket lättare!
Det funkar generellt sett rätt bra, men jag skulle aldrig göra det på insugsbryggan, risken är stor att man slår sönder den när man ändå håller på. Det är ju trots allt tunn aluminium!

FB0499A.JPG

Insugstrattarna sitter med M5 eller M6, kommer inte riktigt ihåg. En grispitt funkar inte på något mindre än M10.

För bultar som ryker av finns det något bra som heter Ridgid-pinne. Används den korrekt finns det inga möjligheter att misslyckas. Det är dock inte tillämpligt i detta fallet.

Jag rekommenderar att du borrar bort skruvskallen med ett ganska stort borr. När du lyft av trattarna kommer du åt med en tång, så du kan ta bort resterande av skruven.

*/ ?>
Back