Hur få ut grej ur hål?

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Tänk er ett hål på ca 2-3 mm bredd som är runt 1 dm djupt(horisontellt). I detta hål finns 7 cm in en liten kort bit rund rostfri stålpinne som har nästan samma diameter som hålet. Det går inte att få ut den med hjälp av gravitationen. VAD GÖRA? :confused:
Mer info får ni inte, för då kommer jag att bli betraktad som en idiot långt framöver.

Speedsoda skrev:
Tänk er ett hål på ca 2-3 mm bredd som är runt 1 dm djupt(horisontellt). I detta hål finns 7 cm in en liten kort bit rund rostfri stålpinne som har nästan samma diameter som hålet. Det går inte att få ut den med hjälp av gravitationen. VAD GÖRA? :confused:
Mer info får ni inte, för då kommer jag att bli betraktad som en idiot långt framöver.

Kanske går med en magnetisk mejsel?

Har du provat om den där saken skulle sitta där och inte fått ut den?
Har läst din andra tråd :)

Är det kåpan ovanför lamellerna vi pratar om nu?

Edit: Pinnen som ska sitta fast i kåpan, men som verkar ha fastnat dära?

Itacha75 skrev:
Är det kåpan ovanför lamellerna vi pratar om nu?

Edit: Pinnen som ska sitta fast i kåpan, men som verkar ha fastnat dära?

antagligen pinnen som sitter innanför den pinnen som sitter i kåpan.

du kan ju låta den va där till du delat motorn

flexbert skrev:
Har du provat om den där saken skulle sitta där och inte fått ut den?
Har läst din andra tråd :)

Schh. Håll inte på och analysera nu. :gnissla

Okej. Här kommer fulla versionen= Kopplingen vägrar frikoppla, en massa folk säger att det är en skruv som strular. Så jag tar bort kopplingskåpan och vips trillar en skitliten kort metallcylinder ut... Skiter i den så länge och fixar kopplingen. Inga problem. Men sen började jag titta på den där lilla grejen. Visst fan ska den sitta någonstans? Kollar runt lite där och titta! Ett hål som alldeles nästan exakt samma diameter! Och innan jag vet ordet av har jag stoppat in grejen i hålet(Missuppfatta inte) och ångrat mig tusen gånger om(Lika dumt som barn som stoppar ärtor i näsan bara för att se vad som händer..)... Gissar att hålet är en gång som leder oljan till själva växellådan, för den är låång och går åt precis rätt håll. Därför skulle det suga elefantpung om grejen flög in där.
Alltså vill jag ha ut den.
Don't judge me too hard... :död

Jag gjorde typ lika på min moppe och det slutade med att jag fick dela motorn och ta ut den. :3freak

//Korken

:rofl :rofl :rofl hur kunde du vara så dum.. :rofl :rofl :rofl
Den lilla cylindern sitter på kopplingskåpan. föresten så tror jag att du får spräcka motorn.. den kommer inte direkt att vilja åka ut därifrån.

TheKork skrev:
Jag gjorde typ lika på min moppe och det slutade med att jag fick dela motorn och ta ut den. :3freak

//Korken

Neeeeeeeeej! Vill inte! Orkar inte! STÖÖÖN. :gråta

Ska pröva att göra en elektromagnet, kanske kan funka... Problemet är ju att hålet är så jävla smalt, svårt att få in något överhuvudtaget.
Mera tips och trix... Sug var det första jag pröva, med en 5 mm slang. Funka inte :( . Sen med ett 1mm rör så tänkte jag "suga fast" grejen på röret och sen dra ut den. Det är därför den ligger 6-7 cm långt in nu :huvet .

var de inte rostfritt?
magnet biter väl inge bra på de? iaf inte elektro eller :va

philsson skrev:
:rofl :rofl :rofl hur kunde du vara så dum.. :rofl :rofl :rofl
Den lilla cylindern sitter på kopplingskåpan. föresten så tror jag att du får spräcka motorn.. den kommer inte direkt att vilja åka ut därifrån.

Jag har överraskat många gånger med min dumhet. Detta tar dock priset...
Var tvungen att se om den passade :brinnerup !
Var på kåpan? vad har den för funktion? Kan vara bra att veta var jag ska göra av den när jag väl har fått ut den, så jag inte stoppar den i nåt annat spännande hål.

Speedsoda skrev:
Var på kåpan? vad har den för funktion? Kan vara bra att veta var jag ska göra av den när jag väl har fått ut den, så jag inte stoppar den i nåt annat spännande hål.
Du kommer inte få ut den utan att spräcka motorn. Det lägger sig snett det första den gör garanterat.
Den cylindern du tryckte in där är den som pressar ihop kopplingskorgen så att det kopplar när du pressa in handtaget. Ta dig en titt på kopplingskåpan så förstår du säkert.

Speedsoda skrev:

Tack för kvällens garv! :)

Har du testat pianotråd (eller liknande) med en liten boll dubbelhäftande tejp på, som du för in och trycker fast på pinnen?

Eller rulla ihop ett papper eller plastark, och tryck in det runt pinnen, sen borde den följa med ut, i rullen!

Lycka till! :)

Speedsoda skrev:

Nästa idé är kanske att sätta hålborret i blocket? :tomten

Nej men du får väl prova dig fram med olika magneter osv, Men undrar om det inte går snabbare att dela motorn.

Hoztic skrev:
Tack för kvällens garv! :)

Visst. Jag bjuder. :)

Tejpdutt på pinne funkar inte, den är ju totalt nerkladdad med olja...

Padde skrev:
Nej men du får väl prova dig fram med olika magneter osv, Men undrar om det inte går snabbare att dela motorn.

Undrar det också. Har aldrig delat en motor, men det kan ju inte vara omöjligt på nåt sätt. Finns det nånting som bara rasar ut så fort man klyver motorn typ vevstake eller nåt? Hatar sånt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT