Hur få ur hela ventilen ur fälgen?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Hur får man ur hela ventilen ur fälgen?

Jag fattar så mycket som att den är påträdd genom våld, men jag tror att med fel våld när jag tar loss den förstör den. Så finns det en speciell teknik för att få loss ventilen på?

Den är gjord i gummi med större plugg på innansidan (inuti däcket). Så antar den ska ut den vägen iaf :)

den ska ut bakvägen, när man sätter i den så sätter man ett verktyg på gängerna å drar den igenom från däcksidan. det lättaste sättet att få ut den är genom att skära av den med en vass kniv å sätta dit en ny...dom kostar inte så mycke

Finns sådana att köpa nån annanstans än i MC-butiken?
För de lär inte ha sådana hemma.

Farbrordane skrev:
...dom kostar inte så mycke
Vad är det exakta priset och var köper man dem? När jag letade runt för ett och ett halvt år sedan efter ventiler slutade det med att jag köpte antik gängad ventilstock från MC-Varuhuset för 30 kr som skruvades på plats för jag kunde inte hitta något annat.

soffroad skrev:
Det finns på närmsta däckfirma.
Jag besökte ett gäng däckverkstäder med de ryckte bara på axlarna och skakade på huvudet och sa att de inte hade något liknande.

Teddy skrev:
Vad är det exakta priset och var köper man dem? När jag letade runt för ett och ett halvt år sedan efter ventiler slutade det med att jag köpet antik gängad ventilstock från MC-Varuhuset för 30 kr som skruvades på plats för jag kunde inte hitta något annat.

Jag besökte ett gäng däckverkstäder med de ryckte bara på axlarna och skakade på huvudet och sa att de inte hade något liknande.
Absolut så finns dom på varenda däckfirma... dom byter ju ventiler i princip jämt.....

Teddy skrev:
Vad är det exakta priset och var köper man dem? När jag letade runt för ett och ett halvt år sedan efter ventiler slutade det med att jag köpte antik gängad ventilstock från MC-Varuhuset för 30 kr som skruvades på plats för jag kunde inte hitta något annat.

De finns att köpa hos närmsta duells anslutna motorcykelhandlare

2720 VentilSvart gummi (Säljes endast i 10-förp.) 10,00 kr

www.duells.se

Nu måste man iof köpa 10 pack för en hundring men det kan man nog stå ut med.... :)

EDIT:Eller artikelnr: 2769
Finns under kategoring däck/slang

Matterunken skrev:
Absolut så finns dom på varenda däckfirma... dom byter ju ventiler i princip jämt.....
Nej, bil och MC använder inte samma ventiler. Har du gått till en däckkrängare med en MC-ventil i handen och frågat om de har en likadan? Det har jag och svaret blev; Nej det har vi inte.

Swedie skrev:

Jag fattar så mycket som att den är påträdd genom våld, men jag tror att med fel våld när jag tar loss den förstör den. Så finns det en speciell teknik för att få loss ventilen på?

Den är gjord i gummi med större plugg på innansidan (inuti däcket). Så antar den ska ut den vägen iaf :)

Ta kniven och skär av venilen, åk till DIN lokala gummiverkstad och köp en ny (efter lackeringen av fälgen?) de kostar så lite att du kommer kanske att få den gratis.

Boris JR skrev:
De finns att köpa hos närmsta duells anslutna motorcykelhandlare.
Jäkla MC-Varuhusklåpare att först säga att de inte säljer vanliga moderna ventiler och sen lura på mig en antik ventilstock som är vansinnigt opassande på en magnesiumfälg till en racer, den blänker och sticker som en nagel i ögat. Det är möjligt att det bara är MC-varuhusets klädavdelning som handlar sina saker från Duells och reservdelsavdelningen handlar i någon gamal öststat. Åsså kostade den tre gånger så mycket. Blä!

Tack nu har jag iaf knipsat av dom. Får åka runt under tiden fälgarna är bortlämnade för att hitta nya ventiler.

På tal om inget, bör man maskera typ ytan som ventilen ligger emot vid blästring och pulverlackning?

Finns..

Dom finns garanterat hos en mc-verkstad med däcksmaskin. Ventilerna byts ofta. Du kanske kan få ut en oskadad om du böjer den lite och smetar med diskmedel o sen slå ut den lite mjukt. Men... byt :P

Teddy skrev:
Jäkla MC-Varuhusklåpare att först säga att de inte säljer vanliga moderna ventiler och sen lura på mig en antik ventilstock som är vansinnigt opassande på en magnesiumfälg till en racer, den blänker och sticker som en nagel i ögat. Det är möjligt att det bara är MC-varuhusets klädavdelning som handlar sina saker från Duells och reservdelsavdelningen handlar i någon gamal öststat. Åsså kostade den tre gånger så mycket. Blä!

Livet är hårt ibland du får väl åka ner till dem med en KETTING och prata lite allvar med dem. För övrigt så har gummimakarna i öststaterna moderna ventiler var nere hos gummimakaren här i Debrecen och modernare gummiverkstad får man leta efter. :mattias

Ventil

Använd den korta gummi ventilen på MC.Det är väldigt ovanligt men har sett den längre typen gå av precis vid fälgkanten med punktering och vurpa på tidsträning..Den längre gummiventilen rör på sig mera fram och tillbaka.Det plus gammal så kan dom som sagt spricka.Vi bytte i alla fälgar efter det.Nått att titta på nu när det är vinter.
Boris JR skrev:
Livet är hårt ibland du får väl åka ner till dem med en KETTING och prata lite allvar med dem. För övrigt så har gummimakarna i öststaterna moderna ventiler var nere hos gummimakaren här i Debrecen och modernare gummiverkstad får man leta efter. :mattias

Använd den korta gummi ventilen på MC.Det är väldigt ovanligt men har sett den längre typen gå av precis vid fälgkanten med punktering och vurpa på tidsträning..Den längre gummiventilen rör på sig mera fram och tillbaka.Det plus gammal så kan dom som sagt spricka.Vi bytte i alla fälgar efter det.Nått att titta på nu när det är vinter.
Boris JR skrev:

Ett bra verktyg att använda vid montering av nya ventiler är en ventilförlängare av gummi till lastbil och lite däcksmörja på ventilen så går det lätt att montera den nya ventilen. :tummenupp

Swedie skrev:

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!