hur få tag på trottelnålar?

gsx1168e-83

Tomas
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Norrköping
Hoj
1983, Suzuki GSX1100E
Jag har nog slitna trottelnålar på min cb400n-82 (keihin förgasare). Någon som har en aning om hur jag kan få tag på nya nålar här i sverige? Honda har dom inte längre.

Hojen har stått still länge (läs jättelänge) och nålarna var ganska skitiga och motorn gick inget vidare. Jag rengjorde nålarna (och resten av förgasarna)och vips gick den betydligt bättre (men inte helt bra).
Nålarna har liksom "midja" om man känner på dom.

Motorn går taskigt med mycket gas (mer än 2/5 rulle typ) och på lite högre varv (3500 och uppåt).
Det vill säga: med mindre än 2/5 gas och upp till 3500 varv går den bra.
På fullgas går den lite lite bättre än på halvgas.

Med choke går den lite bättre.
När den är varm går den också lite bättre.

Tack på förhand
 
Last edited:
gsx1168e-83 skrev:
2204045 Jag har nog slitna trottelnålar på min cb400n-82 (keihin förgasare). Någon som har en aning om hur jag kan få tag på nya nålar här i sverige? Honda har dom inte längre.

Hojen har stått still länge (läs jättelänge) och nålarna var ganska skitiga och motorn gick inget vidare. Jag rengjorde nålarna (och resten av förgasarna)och vips gick den betydligt bättre (men inte helt bra).
Nålarna har liksom "midja" om man känner på dom.

Motorn går taskigt med mycket gas (mer än 2/5 rulle typ) och på lite högre varv (3500 och uppåt).
Det vill säga: med mindre än 2/5 gas och upp till 3500 varv går den bra.
På fullgas går den lite lite bättre än på halvgas.

Med choke går den lite bättre.
När den är varm går den också lite bättre.

Tack på förhand


Tja..

Är du säker på att nålarna inte skall ha "midja" många nålar jag har sett har det orginal!
 
Jo, jag funderade på det. Det kanske är något annat knas. Hojen har bara gått 740 mil, så det känns lite konstigt om nålarna skulle vara slitna.
Det är klart, åldern gör väl sitt möjligen.

Jag är inte så vass på förgasare och jag har försökt läsa mig till vad det kan vara men inte lyckats riktigt. Jag har hängt upp mig på att slitna nålar verkar vara vanligt.
 
När jag bodde i USA beställde jag trottelnålar i titan för mina Mikuni flatslides. Det enda jag behövde göra var att skicka in mina originalnålar till FactoryPro så gjorde de exakta kopior fast i titan. Kostade $100 för åtta nålar, dvs 750 spänn. Nån finmeck i Svedala bör kunna svarva till nya trottelnålar i titan för en inte allt för blodig penning.
 
gsx1168e-83 skrev:
2204045 Jag har nog slitna trottelnålar på min cb400n-82 (keihin förgasare). Någon som har en aning om hur jag kan få tag på nya nålar här i sverige? Honda har dom inte längre.

Hojen har stått still länge (läs jättelänge) och nålarna var ganska skitiga och motorn gick inget vidare. Jag rengjorde nålarna (och resten av förgasarna)och vips gick den betydligt bättre (men inte helt bra).
Nålarna har liksom "midja" om man känner på dom.

Motorn går taskigt med mycket gas (mer än 2/5 rulle typ) och på lite högre varv (3500 och uppåt).
Det vill säga: med mindre än 2/5 gas och upp till 3500 varv går den bra.
På fullgas går den lite lite bättre än på halvgas.

Med choke går den lite bättre.
När den är varm går den också lite bättre.

Tack på förhand

Jag tror inte det är nålarna det är fel på. Efter som att den går bättre med lite choke. Slitna nålar borde det bli tvärt om.

Gå lite djupare ner i förgasarna, ta ur munstyckena. Alla. och gör rent grundligt. Ev få dom ultraljudstvättade. Ganska typiskt på en hoj som stått länge, att det blir avlagringar och "dret" i dom.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top