Hur få ihop trådlös router med mobilt internet och sen till kabel.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag ska installera en Babsmaskin som ska ha nätverkskabel in för att funka och på kontoret har jag i dagsläget bara mobilt internet via telefonen som alltid finns där.
Jag hoppas att Telia kan fixa med tvillingkort och sen en single på det men även då kvarstår problemet med tråd till banden.
Kan jag använda min d-Link dir655 som router genom att stoppa donglen i usbuttaget på den eller måste man ha speciell router för ändamålet?
Vad finns det annars för lösning på det hela?

Det där USB-uttaget på din router är väl för en extern disk, så att stoppa dongen där funkar nog inte.
Tror du behöver en trådlös router.

Det där USB-uttaget på din router är väl för en extern disk, så att stoppa dongen där funkar nog inte.
Tror du behöver en trådlös router.

Inte koll på dir-655 men dir-635 går det att använda USB-uttaget till visa donglar för 3g anslutning.
TP-link och Dovado har annars bra billiga 3G-routrar.

Min asus router har programvara så man kan sätta i dongle i usb-uttaget, så det är bara o kolla programvaran.

Ok, men om man inte har en dongle då utan bara sin mobil som hotspot då?
Jag behöver ha trådlöst då det ska vara internetanslutning på totalt 5 datorer och sen en babsmaskin på det som dock kräver fast anslutning. Finns det något som tar emot trådlöst och sen delar ut via tråd?

Har du inte ett tak på GB i ditt mobilabonnemang? Jag tror du äter upp det nästan med bara alla uppdateringar på 5 datorer. Du kan ställa in din telefon som surfpunkt, köpa en accesspunkt för runt 250kr som du ansluter trådlöst till telefonen och sen kabel till din babs.

Har du inte ett tak på GB i ditt mobilabonnemang? Jag tror du äter upp det nästan med bara alla uppdateringar på 5 datorer. Du kan ställa in din telefon som surfpunkt, köpa en accesspunkt för runt 250kr som du ansluter trådlöst till telefonen och sen kabel till din babs.

Det kommer inte gå åt speciellt mycket surf alls misstänker jag och telefonen används bara på kontoret. Jag har 10GB på min privata och skulle man överstiga de 3GB som ingår i det andra abonnemanget så kan man ju alltid dela ut från min. Samtidigt, det stryps ju bara till 64kb/s och det funkar ju i värsta fall att kolla mail och lägga beställningar på det.

Så det är en accespunkt jag ska ha i sådana fall, går det med vilken som helst? Jag har en sådan liggandes från Cisco men den är ganska gammal, har de sett likadana ut i alla tider?

Fy fan vad jag känner mig kass som måste fråga om sånt här men jag har verkligen totalt tappat intresset gällande datorer till skillnad för 10 år sedan :död

Köp en Dovado router, dock inte Tiny, den jag har har aldrig funkat bra..

Min dovado tiny funkar felfritt tillsammans med telesnor 4g mobilt, till skillnad från Tp-linken jag hade tidigare... Just sayin'.

Det kommer inte gå åt speciellt mycket surf alls misstänker jag och telefonen används bara på kontoret. Jag har 10GB på min privata och skulle man överstiga de 3GB som ingår i det andra abonnemanget så kan man ju alltid dela ut från min. Samtidigt, det stryps ju bara till 64kb/s och det funkar ju i värsta fall att kolla mail och lägga beställningar på det.

Så det är en accespunkt jag ska ha i sådana fall, går det med vilken som helst? Jag har en sådan liggandes från Cisco men den är ganska gammal, har de sett likadana ut i alla tider?

Fy fan vad jag känner mig kass som måste fråga om sånt här men jag har verkligen totalt tappat intresset gällande datorer till skillnad för 10 år sedan :död

Den behöver kunna ställas in clientmode eller liknande. Har mest erfarenhet av TP-links prylar på den fronten.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park